De uitwintering in St_Annaland.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Jaap v.Popering » di 13 mar 2007, 16:00

Gisteren 12 maart heb ik de laatste volken gecontroleerd , 1 volk moerloos , 1 volk darrenbroedig, 63 goed tot zeer goed.
Afbeelding
Het merendeel van de volken heeft 10 ramen met bijen bezet , nog niet zoveel broed , maar heel veel voer over.en ik heb ze toch maar 10 kg suiker gevoerd .Een paar volken zitten op meer dan 10 ramen , een zelfs op ?? ja je kan het goed zien op de foto .
De rest van de imkers op het dorp komen ook bijna allemaal goed uit de winter. Wij zijn met 7 imkers en zo'n 200 volken allemaal op een dorp.Een imker echter heeft 50 % van zijn volken verloren, en zijn stal is 500 m van mijn bijen verwijderd ,dus hetzelfde stuifmeel gehaald . Dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat deze verdwenen volken een gevolg zijn van stuifmeel.
200 volken ,hetzelfde stuifmeel,bij een imker verdwijnziekte , bij 6 imkers geen verdwijnziekte , Lijkt mij aan het Imkeren te wijten
De foto is op 12 maart 2007 genomen.

Jaap van Popering.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Roeland » di 13 mar 2007, 17:24

Wat doe je dan met al die ramen vol met voer?

Roeland

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Dirk Blanken » di 13 mar 2007, 19:15

Hallo Jaap,
Nog nooit zo'n goede uitwintering gehad.
Ik ben bezig om alles te bekijken en de volken die ik hou worden op Hollandse segeberger gezet.
De simplexkasten kan ik van de hand doen met volk dus alles wordt zoveel mogelijk in simplex gezet ook de spaarkast 6 ramers ingewinterd op 2 1/2 BK.
Het kleinste volk zit op 8 ramen bijen vanuit een 6 ramer.
Zelf hou ik volken vanaf 14 ramen BK.
Vandaag heb ik een volk overgezet wat 20 ramen bijen had F2 van de teeltmoer 2004 van Hans Roy Denemarken, deze teeltmoer zat op 17 ramen bijen,gelukkig nog aanwezig want ik wil haar nog raszuiver aanparen.
Ik wist dat de volken groot waren maar zo groot is bijna abnormaal.
De volken hebben in het najaar veel stuifmeel kunnen halen en hebben waarschijnlijk nog lang nagebroed.
Inderdaad de meeste volken hebben ongeveer 3 broed maar die van 20 ramen had al 8 ramen broed maar de koningin was zo snel niet te vinden.
Van dit volk ga ik ondanks dat het een standbevruchte moer is natelen en op Ameland aan laten paren en ook weer op de stand.
Ik ben nu halverwege met de voorjaarsinspectie, de meeste mensen vinden dit veel te vroeg maar je kan nu nog goed oude raten uitnemen straks zitten ze vol met stuifmeel en verse honing, en de sterke volken ondervinden er echt geen schade van, bovendien gebruik ik vochtige oude handdoeken om alles zoveel mogelijk afgedekt te houden ook i.v.m. roven want er is nu nog niet zoveel te halen en zijn de bijen van andere kasten er als de kippen bij als je een bak open laat staan.
Mijn rug waarschuwt me al weer flink, dus rustig aan, vroeg in het mandje ter herstel.

Dirk



dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Jaap v.Popering » di 13 mar 2007, 21:29

Roeland schreef:
Wat doe je dan met al die ramen vol met voer?

Roeland
Als de volken dadelijk naar het fruit gaan haal ik het overtollige voer er uit , en bewaar het allemaal in een oude kapotte vrieskist , en bewaar het voor mijn kunstzwermen, die krijgen dan 1 a 2 ramen vol voer mee.Als ik dan nog teveel heb ,blijft dat gewoon in die vrieskist bewaard tot de herfst ,en hang ik die bovenin de kasten voor wintervoer.

Jaap van Popering.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Roeland » wo 14 mar 2007, 12:51

Dank je wel Jaap voor de uitleg:D

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Kees Overeem » wo 14 mar 2007, 16:57

<<<<<<Lijkt mij aan het Imkeren te wijten>>>>>>>


Dit lijkt mij een goede conclusie!

Ook hier (Barneveld) na controle:55 volken ingewinterd; 1 dood; 54 goed de winter doorgekomen.

Kees Overeem

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Kees Overeem » wo 14 mar 2007, 18:14

Voordat iemand reageert en zegt dat deze reactie wel erg goedkoop is: je hebt gelijk!
Wat is er aan de hand:
1.) Een goed en gevarieerd aanbod stuifmeel door het gehele jaar is een vereiste voor gezonde bijen, ik begrijp niet dat daar zo'n discussie over kan ontstaan.
2.) De Varroa heeft het imkeren moeilijker gemaakt, vooral het "lekprikken" waardoor virussen meer kans krijgen is een nieuw probleem.
3.) Heel eenvoudig kan ik een methode aanreiken waarbij elke imker die aan de basisprincipe's voldoet, geen wintersterfte meer zal kennen:
Maak (het aantal is het aantal volken dat u in het voorjaar wilt hebben) op het hoogtepunt van de volksontwikkeling in schone kasten en op nieuwe ramen kunstzwermen zonder broed, als het kan met een jonge koningin. Voordat er gesloten broed is de varroa bestrijden: dus met optimaal effect! Gedurende het verloop van het jaar goed verzorgen (voeren!)
Gebruik de overige bijen om honing te halen maar winter ze niet in!
Doek de oude volken op en maak het materiaal brandschoon.
Eenvoudig, nietwaar, en het antwoord op de vraag wat de oorzaak is van de wintersterfte ligt besloten in deze werkwijze.
(Heb ik niet uitgevonden maar is de rotationsmethode van Celle, via Job van Praagh !!)

Kees Overeem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 mar 2007, 20:56

Kees je ben gelukkig in de tweede reactie duidelijk! Zou je het nog de volgende zinnen helder kunnen maken:
1.- Gebruik de overige bijen om honing te halen maar winter ze niet in!
2.- Doek de oude volken op en maak het materiaal brandschoon.

Opdoeken? Hoe??
Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Dirk Blanken » wo 14 mar 2007, 21:38

Kees en Hans, ik begreep dit ook niet helemaal, gezonde volken die 2 of 3 broedkamers bezetten afzwavelen?
De opzet begrijp ik wel, vooral het jonge volken opzetten, maar ik zal die dan liever als reserve houden en naast m'n grote haalvolken inwinteren.
Vroeger werd bij de heide imkers de heidehaalvolken afgezwaveld maar toen zette men de volken heel klein en bleef er vaak geen broedruimte over dus slechte wintervolken.
Ik ga alleen naar de heide als de condities veel regen voor de dracht Ok zijn.
Op de heide gebruik ik gewoon 2 BK's + een lage honingkamer met streepjes kunstraat voor de raathoning met een paar oude raten aan de zijkant en ev 2 broedraten in het midden, als de dracht echt doorzet, heet warm vochtig weer dan komt er nog een lage honingkamer bij met oude raten om te voorkomen dat de bovenste BK vol met heide honing komt en er te weinig ruimte voor het broednest overblijft.
Natuurlijk is alles afhankelijk van het weer, maar als het dan eens echt goed is moet je attent zijn.

Ik laat mijn haalvolken zeer veel bouwen, als er een 3e BK nodig is dan geheel op kunstraat en de 2e HK ook geheel op kunstraat.
Ze gaan de winter in op zeker 50 % nieuwe raat en samen met de varroadruk laag houden zijn het in het voorjaar prachtige volken en groter dan de opzetters.
Ik moet er niet aan denken om die topvolken af te zwavelen en wat een ellende 22 raten met veel broed/stuifmeel en honing te moeten weggooien.
Alleen armetierige volkjes zonder ontwikkeling worden niet ingewinterd en die zijn er zelden en dan ligt het aan de koningin.
Zodra je merkt dat een volk zich niet goed ontwikkeld of dat het broed na aan de legkomen na een maand nog niet regelmatig of gatenkaas is dan verenigen met een goede koningin of er een nieuwe opzetten.
Niet te snel want het komt ook voor dat koninginnen eerst darrenbroed aanzetten soms wel een paar raten voordat ze op werksterbroed overgaan en dat zijn vaak de beste koninginnen, maar gatenkaas blijft vaak gatenkaas en na een maand schaf ik haar af en gaat het volkje bij de buurvrouw.
Een volkje op 4 a 5 ramen bijen of kleiner na uitwinteren kan ik ook nog afzwavelen want daar is wat mee aan de hand.
Ik denk dat je veel ellende /virussen kan voorkomen door de varroadruk gedurende de zomer laag te houden en beschouw de genoemde methode dan ook alleen van toepassing op volken die een hoge varroadruk hebben en daardoor meer kans op virussen hebben en door zwakte nosema en andere bijenziekten niet meer de baas kunnen.
Dirk



dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De uitwintering in St_Annaland.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 14 mar 2007, 21:52

Kees . dat is niet mijn manier van Imkeren. Als ik een raat heb waar ik niet meer doorheen kan kijken haal ik dat eruit en smelt het om .Al het lege materiaal wat ik in de winter heb dat maak ik schoon ,maar dat is niet zoveel. Al mijn volken die groot genoeg zijn ouwde en jonge volken worden ingewinterd met 10 kg suiker.
De gewone manier die ik al vele jaren toepas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten