Het gebruik en werken van een beroker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hilde V
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 sep 2006, 14:39
Locatie: Belgie
Contacteer:

Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Hilde V » do 22 mar 2007, 21:09

Besten,
Een echt ongelooflijk domme vraag: hoe werkt een beroker juist? Steek ik die gewoon vol hooi en daar een vlam aandoen? Ja, erg domme vraag, ik weet het, ik schaam me dood. Ik heb tot nu met een watersproeier gewerkt (heb nog maar sinds augustus 2006 bijen) en wou mezelf promoveren nu mijn bijen blijkbaar de winter overleefd hebben, door de aanschaf van een beroker met blaasbalgje. Het staat hier te blinken.
Hilde

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door buckfast_beekeeper » do 22 mar 2007, 21:24

Hallo,

Troost je Hilde. Domme vragen bestaan niet alleen maar domme en zeer domme antwoorden. Onwetendheid is geen schande en daar dient het forum voor om er iets aan (proberen) te doen.

In je beroker kan je van alles en nog wat laten roken. Waar je vooral moet op letten is dat de zaken die je verbrand, niet giftig zijn bij verbranding.

Wat wordt er zoal frequent gebruikt.
- (imkers) tabak. Te koop in de speciaalzaak en bestaat vooral uit tabak afval.
- zuivere houtschaafsels. Hier is vooral het probleem dat je zeker moet zijn van de herkomst van de schaafsels zodat je zeker bent dat het hout niet behandelt is.
- Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare). Laten drogen en fijn maken.
- Pluimen van de fluweelboom (rhus thyphina). Laten drogen en gebruiken. Ik gebruik deze het liefst omdat ze vrij lang roken.

De beroker aanmaken kan op verschillende manieren. Sommigen gebruiken ribkarton en vullen dan de beroker bij. Ik prefereer een klein gasbrandertje met ontstekingsmechanisme. Met minder dan 1 busje gas per jaar zit ook nooit te klooien met lucifers of aanstekers. Ik houd een pluim van mijn fluweelboom vast en houd de brander er op tot er witte asse verschijnt. De puim in de roker, enkele malen pompen en de beroker is klaar voor gebruik. Bijvullen kan makkelijk.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Dirk Blanken » do 22 mar 2007, 22:38

Hilde, ik gebruikte meestal de mondberoker omdat ik met de blaasbalg beroker niet zogoed om kon gaan, het duurde lang voordat hij goed rook produceerde en hij was uit als ik hem nodig had.
Ik heb de blaasbalgberoker met een doorsnede van ongeveer 12 cm.
Op een imkerbenodigheden markt in Duitsland vond ik een geperforeerde binnenpot met een doorsnede van 10 cm, die staat nu in mijn beroker op pootjes en nu gaat het perfect.
Als brandstof gebruik ik hennepstro, in elke goede dierenwinkel te krijgen, een baal van 30 bij 30 bij 80 kost ongeveer 6 euro en ik kan met mijn 50 wintervolken 2 jaar vooruit.
Het bevat vrij veel zuurstof dus na een 40 minuten bijvullen maar het geeft prachtig rook.
Nu ook bij kleine ingrepen maak ik de blaasbalgberoker klaar.
Ik gebruik wel stukjes aanmaakblokjes maar een aangestoken dus brandend katoenenlapje( oude T shirts instukken knippen) onderin en langzaam blazend de hennepstro toevoegen voldoet ook prima.
Dirk


dertiende

oase
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 10:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door oase » vr 23 mar 2007, 11:13

Hilde,
Voor de aanmaak gebruik ik toiletpapier, een stuk van ongeveer 30 cm tot een lichte prop maken, aansteken in de beroker stoppen even extra door pompen tot het toiletpapier goed brand, dan vul ik de beroker aan met gedroogde dennenaalden van de fijnspar, zakken vol bij ons in de bos en is geheel gratis. Ook molm van verrot hout is goed te gebruiken, ook te combineren met andere rookartikelen, molm blijft heel lang branden.

Oase

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Astrid Schoots » vr 23 mar 2007, 12:08

Hilde V schreef:
Besten,
Een echt ongelooflijk domme vraag: hoe werkt een beroker juist? Steek ik die gewoon vol hooi en daar een vlam aandoen? Ja, erg domme vraag, ik weet het, ik schaam me dood. Ik heb tot nu met een watersproeier gewerkt (heb nog maar sinds augustus 2006 bijen) en wou mezelf promoveren nu mijn bijen blijkbaar de winter overleefd hebben, door de aanschaf van een beroker met blaasbalgje. Het staat hier te blinken.
Hilde
Dag Hilde, geniet van het imkeren en stel zoveel mogelijk vragen!
Watersproeien is een goede manier (niet doen voor het honingafhalen!) en als beroker vind ik een mondberoker handig, met touwtje om mijn nek. Als vulmateriaal gebruik ik een mengsel met hooi en allerlei kruiden: ruikt heerlijk. Te koop in Bijenhuis en op de meeste bijenmarkten, paar euro per flinke zak, je doet er jaren mee.
Astrid.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Ruinerweg » vr 23 mar 2007, 13:06

Hallo,

gebruik altijd het karton van eierdoosjes waar eieren in worden verpakt; steek dit aan en doe hier een beetje tabak of droog mos/droge dennenaalden etc. op! Succes gegarandeerd!

Roel

Ambrosius
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Ambrosius » zo 25 mar 2007, 21:38

Ik gebruik geen beroker, en nog niets speciaal meegemaakt op een paar nieuwsgierige bijen na

heeft iemand al slechte ervaringen meegemaakt door geen beroker te gebruiken?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door hans hoogendoorn » ma 26 mar 2007, 02:14

[quote="Ambrosius"]

heeft iemand al slechte ervaringen meegemaakt door geen beroker te gebruiken?[/quote]

Mijn ervaringen :
Ik heb een dadantpijp en ik gebruik liefst zo min mogelijk tot geen rook om de verstoring bij het werken in de volken zo gering mogelijk te houden.
Soms denk ik, dat ze mijn bezoek niet eens opgemerkt hebben, in ieder geval niet als bedreigend hebben ervaren.
Ze gaan gewoon door met hun bezigheden.

Bij het terugplaatsen van kastranden kan een beetje rook wel nodig zijn
om de bijen een beetje uit de gevarenzone van verkneld raken weg te drijven.

Bij ff gluren gaat de pijp niet aan. Petje op (chappeau chappeau) is voldoende.
Bij een algehele controle gaat de pijp voor de zekerheid aan.
Immers, ik moet mijn werk af kunnen maken en de kast weer degelijk kunen sluiten.
Daarom ook nu de kap bij de hand en indien nodig op.

Ik werk zonder handschoenen, de bijen gaan rustig opzij als ik de oortjes van de ramen beetpak en oplicht.
Daar moet je ff aan wennen, maar het loont echt. Het werkt veel secuurder en rustiger en vooral prettiger.
Om hiermee vertrouwd te raken vind ik een goede tip om eerst een poosje 1 handschoen uit te laten.
Opvliegen is niet altijd aanvallen. Maar dat is weer ervaring opdoen met ieder volk.
Rook is in dit geval meestal niet nodig.

In het voorjaar zijn de volken over het algemeen gezeggelijk.
Nu de kans dus om te wennen.

Sterk verdedigende volken in de zomer doe ik trouwens als laatste in de rij.
Ze verpesten de sfeer. En dan zeker kap op en de pijp aan.

Tenslotte. Bij zeer agressieve volken zou kunnen helpen : puf rook voor de vliegspleet - vijf minuten wachten.
de dames denken, dat er brand is en zuigen de honingmagen vol om eventueel te evacueren.
Volle honingmagen wil zeggen niet kunnen prikken net als de zwerm die drie dagen voedsel bij zich heeft.
En misschien ook stoppen met verdedigen van het brandende schip.
Niet leuk. Tijd om je vriendinnenkring te herzien.

Die laatste methode is natuurlijk bij een gewone controle totaal overdone en niet nodig.
Ze zijn minstens een dag van slag of herinneren het nog bij je volgende bezoek. [:o)]

Ambrosius
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het gebruik en werken van een beroker

Bericht door Ambrosius » di 27 mar 2007, 21:49

Bedankt Hans, zeer goed antwoord

ik ben ook voorstander om zo weinig mogelijk het natuurlijke leven van de bijen te verstoren, in vuile vieze kasten zijn de bijen dikwijls gezonder dan in nieuwe kasten......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten