Bestuiving koolzaad

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gert Schreuder
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bestuiving koolzaad

Bericht door Gert Schreuder » do 29 mar 2007, 20:36

Hallo,
In het verleden werd er staangeld betaald wanneer je met je bijen naar het koolzaad ging.
De coördinatoren aangesteld door de Rijksdienst IJsselmeer Polders werden met dit geld (deels) betaald.
Hoe dienen wij hier nu mee om te gaan?
Gelden hier nu niet dezelfde regels als bij de bestuiving op het fruit?
Door de aanwezigheid van de bijen kan de teler toch immers een hogere opbrengst van het koolzaad verwachten (tot 40%).
Kortom: betalen jullie of worden jullie betaald?
Mvg. Gert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Piet Jager » do 29 mar 2007, 21:41

Je kreeg in het verleden niet betaald voor de bestuiving c.q de meeropbrengst, maar je moest mee betalen voor het werk van de (rijks)man die de verdeling van de percelen onder de imkers 'goed' regelde.

Bij particulieren koolzaadboeren kun je best geld vragen, maar of je het krijgt, is wat anders!

!Piet

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Jozef Maier » vr 30 mar 2007, 00:06


Gelden hier nu niet dezelfde regels als bij de bestuiving op het fruit?
Door de aanwezigheid van de bijen kan de teler toch immers een hogere opbrengst van het koolzaad verwachten (tot 40%).
Kortom: betalen jullie of worden jullie betaald?
Mvg. Gert
Waar haal je die meeropbrengst tot 40% vandaan?
volgens een dokument van de Vlaamse gemeenschap, gaande over koolzaad, (http://www.senternovem.nl/mmfiles/Vlaam ... 152477.pdf) geeft winterkoolzaad zo'n 4000-5000 kg/Ha. Zomerkoolzaad 3000-3500 kg/Ha. Bestuiving door bijen kan dit vergroten met zo'n 10% gemakkelijkshalve rekend men 500 kg/Ha. Voor een optimale bestuiving zijn 3 tot 10 bijenkasten nodig en kan een koolzaadveld zo'n 150kg honing/Ha leveren. Verdeeld over 10 kasten is dat 15kg/kast.

In de Nieuwsbrief koolzaad mei 2006 van het Innovatiesteunpunt (http://www.innovatiesteunpunt.be)
Staat het volgende te lezen:
....Daarnaast horen we ook dat er discussies zouden zijn over wie welke vergoeding moet betalen als er bijen geplaatst worden naast een koolzaadveld.
Bijenhouders zijn gewend om een vergoeding te krijgen voor hun bijenkasten als ze deze plaatsen in de fruitteelt. Hier zijn zij ook van levensbelang en de toegevoegde waarde in de fruitsector is niet te vergelijken met die in een akkerbouwgewas als koolzaad.
Een korte rekening leert ons het volgende: een kilo koolzaad wordt momenteel verkocht voor iets meer dan 20 ct (8 BEF). Als een goede bestuiving met bijen 500 kg meeropbrengst kan opleveren, betekent dit een bedrag van 100 euro. Als de imker dan daarvan een deel gaat opeisen, is het logisch dat een koolzaadteelt zal zeggen, nee bedankt, het hoeft niet voor mij. Anderzijds lijkt het ook niet aangewezen dat de akkerbouwer aan de imker een vergoeding vraagt. De opbrengst van bijen is nu ook weer niet zo spectaculair dat daarvan nog wat kan afgestaan worden.
Aangezien koolzaad voor beide partijen voordeel oplevert (maar dan ook niet spectaculair), gaan we er best van uit dat er geen vergoedingen worden betaald, in geen enkele richting.....
Jozef

Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Jan de Graaf » vr 30 mar 2007, 08:34

Ik heb er nog geen ervaringen mee, maar ik heb gehoord dat er dit jaar,in het Groningerland, een bedrag van Euro 5,00 per kast gevraagd wordt!
Ik heb geen idee waar dat bedrag op gebaseerd is.
Groet, Jan

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Dirk Blanken » vr 30 mar 2007, 18:40

Er zijn inderdaad in Groningen Boeren die staangeld vragen.
Ik geef de boeren een pot honing per volk en als ze geen honing willen, en dat komt zelden voor, als ze het willen een paar vervangende centen.
De meeste boeren wuiven dat weg en dat is correct want ze hebben ondanks dat koolzaad voornamenlijk door de wind bestoven wordt ongeveer 5 tot 10 % meer opbrengst.
Als ze echt veel durven vragen heb ik nog altijd een rug waar ze naar kunnen kijken.
Dat zijn de nakomelingen van de Hereboeren waaraan de nakomelingen van de toenmalige arbeiders nog steeds een schurft hebben.
Maar de meeste koolzaadboeren zijn OK en hebben met hun medemens liever een goede verhouding.
Ik heb het in 25 jaar slechts 1 keer zelf meegemaakt en dat was in oost Groningen waarheen ik moest uitwijken omdat op het Hogeland met z'n goede kleigronden bijna geen koolzaad meer verbouwd werd.
Heel langzaam wordt het weer iets meer.
Dirk


dertiende

Gert Schreuder
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Gert Schreuder » zo 01 apr 2007, 00:49

Waar haal je die meeropbrengst tot 40% vandaan?
Auch die Landwirte profitieren vom Bienenbesuch: durch die Bestäubung der Bienen steigt der Ertrag aus dem Raps um bis zu 50 %!
http://www.biopress.de

En kijk ook op: http://www.saveourseeds.org/downloads/B ... _11_03.pdf
In dit artikel wordt gesproken over 30%.

Gem. heb ik dus maar 40% genomen [:)].

Vgr Gert.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bestuiving koolzaad

Bericht door Ria van den Berg » zo 01 apr 2007, 02:30

Ik ken de Nederlandse situatie wat koolzaad betreft niet.
Wij hebben hier twee soorten koolzaad. Er is het Poolse met een kort groeiseizoen en het Argentijns. Omdat Argentijns een grotere opbrengst heeft en er veel meer genetisch gemodificeerde (discussie is al gevoerd) varieteiten zijn, wordt er bijna geen Pools meer verbouwd. Argentijns bloeit langer en met meer bloemen, geeft meer honing, maar de opbrengst neemt niet statistisch duidelijk toe. Dat geldt wel voor de Poolse soort, die we zelf een paar keer hebben verbouwd.
Gelukkig voor de akkerbouwers om ons heen, zijn de prijzen weer omhoog, omdat er biodiesel van gemaakt kan worden hopen we dat dat doorzet. Onze volken halen zeker wel 100 pounds per kast van het koolzaad, maar ze hebben zeker 1 ha per kast om te bevliegen.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J.R. en 40 gasten