Broedkamers plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
Broedkamers plaatsen

Bericht door DE BIEZEN » zo 01 apr 2007, 21:28

Ook dit jaar gaan we weer met enkele imkers naar het fruit. Wanneer kan ik het beste de honingkamers erop plaatsen. (er vanuitgaande dat het nodig is)
a) Voor het reizen. Is lastig met vervoer. Ze worden dan minder handzaamb) Direct bij plaatsen.
c) Of enkele dagen later. Betekent wel extra rit van 2x 65 km

Graag jullie ervaring hiermee

Groeten

Gerard

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Broedkamers plaatsen

Bericht door de vos roger » zo 01 apr 2007, 22:26

Gerard,indien de afstand kleiner zou zijn dan zou in zeggen wacht een paar dagen.Om de kilometers te sparen nu zou ik de bijen eerst een halfuurtje tot rust laten komen,daarna de vlieggaten openen en daarna bovenaan een beetje beroken en de honingzolders plaatsen.Met een goede voorbereiding is dit zo geklaard.[;)]

roger

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Broedkamers plaatsen

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 01 apr 2007, 22:33

Hallo Gerard,

Alles heeft zijn voor en na. Alles hangt ook deels af van hoeveel tijd jullie nog kunnen besteden bij het weg brengen.

a) Ik vind persoonlijk niet dat ze zoveel minder handzaam worden. Het zwaartepunt is deze tijd van het jaar nog steeds vrij laag. Dit in tegenstelling tot kasten met 20kg of meer honing in de top. Mijn kasten die naar de krieken gaan, vervoer ik op deze wijze. Ze hebben reeds hun hoogsel zodat ze nog kunnen kitten en alles wat vaster staat.
b) Dit prefereer ik het minste. De bijen zijn onrustig van het vervoer en niet georiënteerd. Je gaat de kasten openen en er zullen bijen opvliegen die niet weten waar blijven en misschien moeten bedelen om ergens binnen te mogen. Als je natuurlijk wat uren kan wachten na het afladen en het openen van de vlieg opening is het natuurlijk al wat beter.
c) Dit doe ik met de kasten die nu reeds verplaatst zijn. Bij een volgende inspectie gaan de hoogsels mee. De dracht is nu echter nog niet zo enorm zodat je wel een weekje kan wachten. Voor koolzaad of linde heb je deze tijd van wachten natuurlijk minder.

In jou geval zou ik voor a) opteren.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten