Turbo-volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Turbo-volk

Bericht door jacob mus » ma 02 apr 2007, 20:55

Ik ben in het bezit van de Bugati onder de bijenvolkeren.
Dat op zich is prachtig maar hoe hou ik de madam in de touwen? Inmiddels 20 BK-ramen bezet en een honingbak vol honing. Er worden overvloedig speeldoppen aangezet en de darren dartelen in grote getalen door de kast.
De 4 ramen kunstraat van een week of 2 geleden zijn strak uitgebouwd.
Vandaag de honingkamer er maar afgehaald en tijdelijk op een ander volk gezet met zo veel mogelijk bijen uit het supervolk. Verder een extra broedkamer er opgezet met 4 uitgebouwde ramen en verder kunstraat. Kan moeders in ieder geval weer even vooruit.
Over 6 dagen staat dit volk op het fruit.
Hoe moet dit verder want ik kan mij niet voorstellen dat ik op deze manier half mei ga halen.
Wanneer kan ik kunstzwermen gaan maken met een redelijke kans dat de jonge moeren ook bevrucht gaan worden? Kan in de eerste week van mei een jonge moer al bevrucht worden? Hoe hou ik de productiviteit van dit volk maximaal op gang zonder een te groot risico op het verspelen van de moer?
Hoe rijkdom armoe kan worden! Wie weet raad?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 apr 2007, 22:38

Hoe rijdom armoe kan worden! Goed gezegd Jacob. Af en toe heb ik ook een turbo onder mijn volken. Ik zet dan twee honingkamers boven het volk en een HK met uitgebouwde ramen op de bodemplank - onder het broednest. Dit laatste als tijdelijke nectar opslag. Je voorkomt dat het broednest voor de moer wordt geblokkeerd.
En ja als de ene bak is verzegeld dan een nieuwe hk voor honingopslag er tussen schuiven.
Tel je zegeningen af en toe is het leuk - het houd je scherp.[:)]
Hans

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 03 apr 2007, 09:30

Hoi Jacob,

Misschien is broedbeperking via de Renson methode een oplossing. Het kan zijn dat het toepassen van deze methode op dit volk echter niet meer gaat omdat je daarvoor te laat bent.
Even googlen op Henri Renson

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Hans van der Post. » di 03 apr 2007, 12:41

Als je wat over de Renson methode wilt weten? het staat onder Methoden - bovenin de iconenbalk http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... erking.asp
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door buckfast_beekeeper » di 03 apr 2007, 13:58

Hallo Jacob,

Ik weet niet hoeveel volken je hebt. Ik weet natuurlijk ook niet hoe "turbo" deze volken zijn.

Indien deze volken nog wat bijen kunnen gebruiken, waarom dan niet enkele raten (gesloten) broed aan de andere volken geven. Madam heeft weer plaats en het aantal jonge bijen wordt drastisch vermindert.

Verder zou ik ze inderdaad inperken. Zulke turbo's gaan meestal niet echt lang mee. Hun spermatheek is ook niet oneindig. Wel zorgen dat er bias is tussen de roosters. Anders heb je problemen als alle broed gesloten geraakt.

Waarom ook niet gokken op een (broed)aflegger maken? Darren zijn er. In het verleden had ik om deze tijd reeds een jonge gepaarde moer. Als ze doppen willen trekken gaat het veel kans wel goed.

Als het op het fruit enkele dagen slecht weer wordt, heb je volgens mij wel een (zwerm) probleem.


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Dirk Blanken » di 03 apr 2007, 19:10

Jacob, Je methode van jonge bijen afvoeren is goed, ook wat theo zegt, broedraten verplaatsen kan, maar dan stimuleer je de andere volken weer die krijgen dan in een keer veel jonge bijen.
Jonge bijen moeten aan het werk kunnen anders krijg je vroeg zwermlust.

De Rensonmethode lukt zeker niet meer zonder andere maatregelen.
Ik zou het volk elke week kiepen, kijken tussen de bakken of er doppen in de melk zijn, dan zonder meer een paar afleggers maken als er al voldoende darren vliegen bij andere volken want darren in je topvolk moeten de nieuwe koninginnen eigelijk niet bevruchten als inteelt wilt vermijden, en bij de buren moeten ze ook vliegende geslachtsrijpe darren hebben.
Een noodmaatregel kan zijn het volk verplaatsen zodat het afvliegt op de andere volken.
Hier in noord Groningen begint de paardebloem net op beschutte plaatsen en hier en daar eentje in de weilanden te bloeien, dus maak ik me geen zorgen.
Dat geeft meer honing in de andere volken.
Omdat ik elk jaar van de 50 volken er 30 doorgeef blijf ik zitten met allemaal sterke volken, zielig he, die uitwinteren met meer dan 10 ramen bijen en dit jaar van gemiddeld 14 a 15 ramen bijen.
Ik heb ze in deze warme periode gewoon lekker met rust gelaten.
In het Paasweekend worden ze koolzaadklaar gemaakt en in de week na Pasen worden ze op het koolzaad gezet, de HK's plaats ik de daarop volgende dagen.
Deze echt grote volken hebben dan 2 1/2 BK dat hebben ze nodig, geen broed beperking nee maximaal broeden dan weet je pas wat je in huis hebt.
Honing is bijzaak.
De honing komt vanzelf als je goede koninginnen hebt.
Die 1/2 BK gaat er in de zomer weer tussen uit en naar het honingkamer gedeelte en wordt er vlak voor het invoeren weer opgezet zodat ik ze supersnel kan invoeren.
Het enige nadeel is dat met houten kasten de onderbakken wat meer verschimmelde kantramen heeft.
Maar inmiddels heb ik alleen maar segebergers, kunststofkasten en dan valt het mee.
In de Golzkasten waarin in het broedkamergedeelte 20 ramen Schweizerische wabe variabel kunnen worden geplaatst kan ik de koninginnen echt hun gang laten gaan.
Wij zijn veel te veel gericht op de honingopbrengst.
Koninginnen kunnen niet presteren en de volken zijn vervroegd in zwermstemming en blijven dus niet het maximale presteren.
Alleen topkoninginnen worden klein gezet en in hun eiproductie beperkt zodat er lang van na te telen valt.
Dirk



dertiende

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door jacob mus » di 03 apr 2007, 21:21

Over een ding lijkt iedereen het wel eens: Ik zal iets moeten doen.
Nu ga ik 14 april ook nog een week naar het buitenland, wat een stress!
Ik heb 5 volken in de probleemcategorie waaronder mijn Bugati.
Als ik nu over ruim een week (zo lang zal het hopelijk wel goed gaan) hier de koninginnen uit pluk met redelijk wat bijen. Geen broed. Dat volkje gaat weer aan de leg, krijgt nog wat oxaalzuurspray voor het broed gesloten is dan heb ik daar even geen omkijken meer naar en ben ik geen K verspeeld.
De moerloze volken gaan dan zeker redcellen maken en 3 weken laten is de nieuwe K klaar voor de bruidsvlucht. Dan zullen er wel voldoende darren zijn denk ik. Uiteraard ben ik weer op tijd terug in ons kikkerland om de doppen te breken etc.
Dan nog een vraag. Al mijn volken op een na zijn Carnica F1 (standbevruchte Carnica koningin) Doe ik er nu verstandig uit mijn ene zuivere Carnica volk materiaal te halen zodat de nieuwe volken uiteindelijk ook weer F1 worden of kan ik beter ook wat nakomelingen regelen van mijn Bugati (die dan Carnica F2 gaan worden)? Dat is natuurlijk weer niet echt bevoorderlijk voor de homogeniteit van mijn bijenstal en dat is weer lastiger met onderling wisselen van broed etc.
De honingproductie op het fruit moet dan komen van volken met doppen want daar zitten de bijen. Halen die volken wel honing of komen die pas weer op gang als de nieuwe moer aan de leg is (het is dan al gauw half mei)?
Veel vragen, voorlopig ben ik erg dankbaar voor de antwoorden zover!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 apr 2007, 10:39

Nu ga ik 14 april ook nog een week naar het buitenland, wat een stress!
Oxazepam voor jou en (je bijen)??

Ik zou ook maar niet te moeilijk doen over het te vroeg maken van afleggers. Ik zou net voor je vakantie afleggers maken. Ga je met een gerust hart weg. De K. gaan dan met drie weken op paarpad.
Wat je ook kunt doen is met de dertiende dag doppen breken (Week na de vakantie) en de oude K. met haar nieuwe volk op het oude zetten. Je bent dan tijdelijk van de zwermstemming af en je kunt later opnieuw de volken in zwermstemming laten komen en K. teelt toepassen. Het enige nadeel is dat je met doppen op het fruit staat wat niet echt leuk is. Of je moet de afleggers daar heen brengen.

JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 apr 2007, 16:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Nu ga ik 14 april ook nog een week naar het buitenland, wat een stress!
A Het enige nadeel is dat je met doppen op het fruit staat wat niet echt leuk is. Of je moet de afleggers daar heen brengen.



Als men bijen verhuurd voor bestuiving , dient er broed in ALLE stadia aanwezig te zijn .

jaap v.p
JP


Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Turbo-volk

Bericht door Dirk Blanken » wo 04 apr 2007, 18:50

Jacob ik denk niet dat ze voor eind april zullen zwermen.
Het hele grote volk zou ik broed zonder bijen afnemen en aan de kleine volken geven + ev een extra BK met veel kunstraat + de HK's 1/2 om 1/2 uitgebouwde ramen en kunstraat.
Ik weet dat carnica's vaker en eerder zwermen dan buckfast maar speeldopjes is een teken van opletten, je bent maar een week weg als alles OK is als je weggaat dan is er ook nog niets aan de hand als je terugkomt.
Geen paniek.
Maak als het nodig is als je weer thuis komt, dus belegde doppen, de afleggers en neem die mee naar huis of maak ze extra zwaar en laat ze afvliegen ivm de oogst en dan naar huis.
Normaal wordt er de 3e week van Mei gezwermd, het lijkt me sterk dat ze het een maand eerder gaan doen, vooral omdat de nachten nog heel koud zijn.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten