absolute beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pievee
Berichten:11
Lid geworden op:za 21 apr 2007, 15:49
Contacteer:
absolute beginner

Bericht door pievee » za 21 apr 2007, 15:53

Dag iedereen,

Ik ben sedert vandaag de fiere bezitter van een bijenvolk op 1 romp, 11 ramen Simplex.
De persoon van wie ik hem kocht zei me dat hij (de romp) al flink vol is en dat ik eind volgende week een hoogsel moet bijdoen. (broedromp)
Kan iemand mij vertellen hoeveel wasramen ik in die romp moet stoppen? 4? 6?

Hoe lang zal het duren denk je eer ik een honingzolder kan plaatsen? De lente lijkt hier (belgië) al een heeeeel eind opgeschoten!

groetjes en alvast bedankt vanwege een ietwat onzekere beginner.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 17:02

hey pievee

ik ben ook nog redelijk beginner, dit is mijn derde jaar, maar volgens mij moet je hem gewoon volzetten met 10 of 11 kunstraat, voor zover je dat hebt natuurlijk.

Ze zullen even tijd nodig hebben voor ze deze extra ruimte in beslag hebben genomen, daarna kan je de honingkamer erop doen , met een koninginnerooster ertussen.

groet peter

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door de vos roger » za 21 apr 2007, 17:55

Hallo Pievee,
Proficiat met je eerste bijenvolkje,en welkom op het forum!
Wat ik persoonlijk zou doen nu als die ene broedkamer goed vol zit dat is er een tweede ondersteken met aan beide zijkanten twee blokramen en de rest waswafels.En ik zou er ook nu het weer en de dracht nog goed is zo vlug mogelijk een honingzolder opzetten.

roger

Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door Pluym » zo 22 apr 2007, 10:44

Hallo Pievee,

naast de goeie raad die je hier op het forum krijgt, raad ik je ook aan een imker uit je buurt te zoeken die je kan verder helpen met al je vragen. Een imker uit je buurt vind je via de plaatselijke verenigingen, terug te vinden op de website van de KonVIB (http://www.konvib.be). Meestal staan ze te springen om een beginnend imker verder te helpen.

Groeten

Maarten

pievee
Berichten:11
Lid geworden op:za 21 apr 2007, 15:49
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door pievee » vr 27 apr 2007, 17:14

Bedankt voor al die goede raad.
Kan iemand mij uitleggen of ik de honingzolder mag plaatsen nog voor de beide rompen volgebouwd zijn?
En die honingzolder: moet ik die ook volhangen met wasraten? of slechts een paar?
IS een honingzolder altijd minder 'hoog' dan een broedhoogsel en zo ja: waarom?

Veel vragen in 1 maar tja...
bedankt alvast!

pievee

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door de vos roger » vr 27 apr 2007, 18:43

Als je een sterk volk hebt op een broedkamer dan mag je je honingzolder er al op zetten.Een honingzolder kan even hoog zijn als een broedkamer maar kan ook kleiner zijn,dan spreekt men van halve hoogsels.Je moet deze natuurlijk vol hangen met waswafels anders gaan de bijen de tussenruimten zelf uitbouwen en zullen de raten aan je dekplank hangen.Ikzelf gebruik beide soorten hoogsels,maar verkies toch de halve hoogsels omdat ze niet alleen vlugger verzegeld zijn maar ook veel beter hanteerbaarder.Als je half hoogsel vol is kun je er steeds nog een onder steken of uitslingeren en er terug opzetten.
Uit een half hoogsel dat vol is slinger ik +/- 8 à 9kg honing,uit een groot hoogsel is dat het dubbele.
Je kan een tweede broedbak onder de eerste steken maar hang in de onderste bak langs beide kanten een vulblok.
Ik spreek hier uit ervaring met simplexkasten.
groetjes




roger

pievee
Berichten:11
Lid geworden op:za 21 apr 2007, 15:49
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door pievee » vr 27 apr 2007, 23:24

Beste Roger,

Heel hartelijk dank voor je raad.

Ik heb vorige week je goede raad opgevolgd. Het eerste broedromp was goed vol en ik heb een een tweede onder geplaatst met een vulblok aan beide kanten.

Ik zal nog wat wachten totdat die tweede romp een beetje opgebouwd is vooraleer ik de honingzolder er op zet. Hopelijk kan dat binnen een week of twee.

vraagje: als ik mijn kast wil inspecteren, dan zal ik die honingzolder moeten afhalen. Is dat niet extreem stresserend voor mijn bijtjes?

nog een vraagje: is 'ruimte' dé bepalende factor om zwermen tegen te gaan? Ze hebben nu nog massa's ruimte. Kan ik dan gerust zijn of riskeer ik binnenkort geconfronteerd te worden met een zwerm?

dank je!

p.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: absolute beginner

Bericht door de vos roger » za 28 apr 2007, 17:17

In het voorjaar is ruimte geven aan je bijen een héél bijzondere factor om het zwermen te beperken of langer uit te stellen.
Ik zeg wel beperken want als je met een zwermlustig volk te doen hebt kunnen ze ook nog zwermen al hebben ze nog voldoende ruimte.
Dat is juist het boeienste aan bijen houden,je komt soms voor heel onverwachte zaken te staan,dus steeds alert blijven en héél véél observeren.Ik hoef niet altijd een volk open te doen,aan het gedrag van je bijen kun je al heel wat opmaken.
En ja als ge uw broedkamer wilt inspecteren dan moet ge eerst uw honingzolder afnemen,ik licht hem een beetje op en blaas een beetje rook,een paar minuutjes wachten en dan afnemen.
En extreem stresserend is het nu ook weer niet voor de bijen als je er niet dagelijks in rommelt.Na je verhuis zou ik na een week even en paar ramen in het broednest opgelicht hebben om te zien of ik nog eitjes zag,en zo ja daarna veertien gewacht hebben voor de volgende vluchtige controle.



roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten