doppen in een 3-ramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jacob mus
Berichten: 59
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 13:57
Locatie: Netherlands
Contacteer:

doppen in een 3-ramer

Bericht door jacob mus » wo 25 apr 2007, 20:44

Ik heb 2 3-ramers staan met doppen die op het punt staan uit te lopen.
Moet ik hier doppen breken of zijn de bijen zo verstandig de doppen zelf te verwijderen nadat de eerste koningin is uitgelopen daar het volkje te kein is onm kansrijk te zwermen.
Om nu zelf alle doppen op 1 na te verwijderen is ook wat spannend want stel nu dat ik een niet vitale laat staan.
Is er iemand met een goed advies?

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door Minne Bonnema. » wo 25 apr 2007, 22:15

Alles aan de bijen overlaten,ze regelen het wel voor je.
vgr, Minne.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door tory » do 26 apr 2007, 13:42

Bij mij is er een moer uitgelopen; de rest is verwijderd (14 dgn. geleden).
Groeten, Bert.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door jjmvaningen » zo 29 apr 2007, 18:02

een drieramer is te klein om te gaan zwermen.
doppenlaten zitten en de bijen het zelf laten uitzoeken.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door Dirk Blanken » ma 30 apr 2007, 18:48

Kleine volkjes in 3 ramers met de oude koningin met veel uitlopend broed en veel bijen zullen zeker gaan zwermen als ze ruimte gebrek hebben.
Als er alleen doppen inzitten is die kans veel kleiner maar bij overbevolking wel mogelijk.
Ik probeerde mijn demonstratiekast van het zwermen af te houden door de oude koningin er uit te halen en ze gingen er vandoor.
Maar dat heeft misschien ook te maken met dat ook veel oude bijen in zo'n demo zitten.
Een 3 ramer is meestal afgevlogen als hij op de zelfde stand blijft staan en dan is de kans op zwermen klein.
Dirk

dertiende

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door zonregeditor » di 01 mei 2007, 21:53

Ik heb mijn 3 drieramers met doppen bekeken, in alledrie zaten 4 of 5 doppen, de doppen waren allemaal opengemaakt , een aantal vanaf de zijkant, en zonder te zwermen. De kastjes waren inderdaad afgevlogen.

groet peter

jacob mus
Berichten: 59
Lid geworden op: za 07 aug 2004, 13:57
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door jacob mus » do 03 mei 2007, 20:22

En dan nu de afloop van de oorspronkelijke vraag.
Het ene 3-ramertje heeft niet gezwermd.
De andere 3-ramer heeft wel gezwermd waar ik bij stond en die ging op de ideale werkhoogte aan een tak hangen.
Daar waar ik op 2 koninginnen hoopte lijk ik er 3 te hebben. Nu nog even afwachten of ze aan de leg gaan maar dat zal met het weer van de afgelopen week wel goed komen. Veel romantischer had de Koningin het in ieder geval niet kunnen treffen

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen in een 3-ramer

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 mei 2007, 19:17

Maar nu tot de point Jacob heb je die drie ramers op de eige stand gemaakt of komen ze ergens anders vandaan zodat er veel vliegbijen zijn behouden.
Een drie ramer op de zelfde stand gemaakt en dus afgevlogen zal niet zwermen, daarom moet je er ook 2x zoveel bijen in afslaan.
Het gebeurd inderdaad ook wel dat in een kleine kast uitlopende koninginnen worden afgezonderd door de bijen dat heb ik in mijn demo kast eens gezien en dan volgt zwermen.
Ik zou 's avonds toch maar eens in de afgezwermde 3 ramer kijken of nog er een koningin in loopt.
Als hij rustig is dan kan je er van uit gaan.
Veel meer bijen dan 1 a 1 1/2 raam zal er niet meer inzitten dus de koningin is meestal snel te zien, absoluut geen rook gebruiken.
Ik controleer al m'n 3 ramers 's avonds de 13e of 14e dag op de aanwezigheid van de koningin.
Dan blijf ik er verder vanaf en alleen als er een heel onrustig vlieggat is weet ik dat de koningin niet thuis is gekomen.
Daarom staan de drieramers ook altijd 2 a 3 bij elkaar onder verschillende hoeken en worden er desnoods 6 ramers van gemaakt.
De drieramers afgenomen van de zelfde volken zijn probleemloos te verenigen ev. laat ik ze met een gaasrooster erop nog wat open staan, na een 1/2 uur is alles OK.

Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten