??????Een geniaal idee??????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
??????Een geniaal idee??????

Bericht door Roeland » ma 30 apr 2007, 20:08

Hallo,

Ik ben zomaar even aan het brainstormen en hopelijk kunnen jullie weer met z'n allen commentaar leveren:D

Ik heb een volk op 2bk en 1hk, dit volk begint al behoorlijk te groeien en het zal wel niet meer zo lang duren dat zij gaat zwermen.
Als ik daar nu 1bk eraf haal(met broed, voer en stuifmeel) zonder de moer en die dan ernaast zet op een bodem en met een dak erop, en vervolgens een nieuwe bk vol met kunstraat bovenop het volk waar net een bk eraf is gehaald.
Dan kan de oude moer toch weer volop eitjes leggen met het resultaat dat zij niet meer zwermt:D

En dan nu weer even naar de bk die die ik eraf heb gehaald, daar ga ik dan na dertien dagen doppen breken en laat de nieuwe moeren in het volk lopen daarna als de nieuwe moer goed aan de leg is ook een bk erbij op met kunstraat en klaar is Clara[:p]

Als dit nu een geniaal idee is kom ik dan niet op deze manier om in de uitgebouwde ramen en hoe verenig je in het voorjaar 2 volken met elk 2bk dat wordt dus een toren van 4bk[xx(]

Iemand anders nog goede ideeën[?]

Met vriendelijke groet,

Roeland

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: ??????Een geniaal idee??????

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 01 mei 2007, 10:28

Hoi Roeland,

Het is inderdaad een idee, maar met ruimte geven aan de oude moer alleen voorkom je het zwermen niet.
Wat wel een aspect is wat er bij komt als je op deze manier handelt is dat je de balans tussen jonge en oude bijen verstoord. En een volk dat niet in balans is zwermt minder snel.
Na enkele weken zal de balans in je oude volk echter weer hersteld zijn en wat gaat er dan gebeuren? Je zult dan de hele zomer door moeten blijven controleren.
Ik heb dit principe ook wel eens toegepast (omdat ik de moer niet kon vinden) en toen het volk gewoon gesplitst op twee kasten. De kast met eitjes bevat dan de moer en die met doppen krijgt een nieuwe. Later de moer gemerkt en geknipt. Toen deze kast terug kwam van de heide zat er een andere moer op. Stille moerswissel of gewoon de zwerm terug geslagen op de kast omdat de moer niet ver kwam? Ben ik toen alsnog een zwerm of meer (met een jonge onbevruchte moer) kwijtgeraakt? Ik durf het niet te zeggen.
Als je gewoon een verger maakt van de oude moer weet je in iedergeval beter waar je aan toe bent en wat je te wachten staat de rest van de zomer.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ??????Een geniaal idee??????

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 mei 2007, 18:54

Carl dank voor de uitleg.
Deze methode wordt op het forum beschreven zie link:
http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... erking.asp
Hans

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ??????Een geniaal idee??????

Bericht door Roeland » wo 02 mei 2007, 19:32

Ja Carl bedankt:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten