creme - en gekristaliseerde honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:
creme - en gekristaliseerde honing

Bericht door Kees Hoogenraad » wo 02 mei 2007, 23:45

Ik heb een paar vragen.

1) Van vorig voorjaar heb ik nog potjes honing over die inmiddels gekristaliseerd zijn. Wat kan ik hier nog mee?
2) De honing kristaliseerde overigens al vrij snel voor mijn gevoel, namelijk al na 4 maanden. Is dit normaal of te voorkomen/uit te stellen?
3) Ik heb een mixstaaf voor het maken van cremehoning maar hoe maak ik die?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: creme - en gekristaliseerde honing

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 07 mei 2007, 11:42

1) au bain marie verwarmen tot 40°C (potjes natuurlijk gesloten). Langzaam aan. Er zeker voor zorgen dat de honing nergens warmer wordt. Een elektrische bain marie met goede thermostaat is dus handig. Nog beter is het gebruik van een gemodificeerde diepvrieskist/koelkast die je kan verwarmen tot de genoemde temperatuur. Er kan dan meer in 1 maal worden verwarmd. Verder bij 2)

2) voorjaarshoning kristalliseert meestal vrij snel. Voorbeelden zijn fruit, koolzaad en paardebloem. Accacia zal echter pas na zeer lange tijd kristalliseren. Alle andere honingsoorten, liggen ergens tussen in. Van je voorjaarshoning zal je dus inderdaad crème honing dienen te maken als je geen "wilde" en grove kristallen wil. Een kristal ontstaat het snelst rond een "onreinheid" in de suikers. Dit hoeft geen vuil in de ware zin te zijn maar kan ook een stuifmeel korrel of een wasdeeltje zijn. Goed zeven en afschuimen is dan ook een must. Goed afschuimen kan op volgende manier. Plaats je emmer/rijper met honing weer in je gemodificeerde diepvrieskist op 40° gedurende 1 volledige dag. Zet de emmer er uit gedurende 1/2 dag. Schuim af. Herhaal de procedure nogmaals. Je bent nu zeker dat het grootste deel van de onreinheden verdwenen zijn.

3) Start met 1 potje mooi crème honing of maak er 1. Het maken kan zelfs van grove honing. Doe de honing in en vijzel en stamp de kristallen plat. Het spreekt voor zich dat je geen knoflook vijzel neemt maar een exemplaar uitsluitend voor de honing. Het kan ook met een soepmixer (ook hier weer uitsluitend voor je honing gebruiken honing met prei smaak is niet echt wat mensen zoeken). Mix je honing tot een crème, geen korrel meer te voelen of te smaken op de tong. Dit zal een tijd duren en het nodige vragen van je mixer. Doe het dus in stapjes.
Nu voeg je bij de crème een dubbele hoeveelheid mooi geklaarde honing. Mooi mengen. 12 uur later nog eens. Voeg nu telkens op dezelfde wijze honing toe. Binnen enkele dagen heb je een volledige emmer mooie crème honing.
dus:
0,5kg + 1kg = 1,5kg
1,5kg + 3kg = 4,5kg
4,5kg + 9kg = 13,5kg
13,5kg + 27kg = 30,5kg
30,5kg + 61kg = 91,5kg
Binnen 5 dagen dus 91kg geënte honing.
Nu nog 1 of 2 dagen roeren en dan oppotten.
Heb je nog honing van deze partij? Rijper tot 1/3 leeg maken en terug vullen tot max en 2 dagen later kan je weer mooie honing potten.

Hopelijk een antwoord op je vragen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: creme - en gekristaliseerde honing

Bericht door Kees Hoogenraad » di 08 mei 2007, 07:10

Theo,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Hier heb ik wat aan en ga er op de door jou geadviseerde manier mee aan de slag.

Met vriendelijke groet, Kees Hoogenraad

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 93 gasten