geen doppen breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:
geen doppen breken

Bericht door Ivo » di 15 mei 2007, 11:36

Het is een beetje tegen mijn principe maar ik heb er voor gekozen om een moerrooster voor de kast te zetten zodat de doppen die gisteren uitliepen - vandaag uitlopen niet kunnen zwermen. Hoelang moet ik dat rooster laten staan?

IVo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2007, 14:09

Leuk dat je daarvoor kiest.[:0] Als je een moerrooster voor het vlieggat zet om te voorkomen dat je een zwerm verliest kun je dit een hooguit twee dagen laten staan.
Elke keer dat een volk gaat zwermen - dat doet dit - worden de bijen en de darren door het rooster "geperst". De darren blijven in het rooster steken en komen er niet meer uit. De moer komt niet mee. Na enige tijd komt (slaat) de zwerm weer terug. Het spel kan twee keer per dag worden herhaald! Vind dit eigenlijk imker onwaardig om te wachten tot dat alle doppen zijn uitgelopen. Kan wel een week duren zoveel tijd zit er wel tussen de eerste en laatste aangezette dop.

Wat is de rede om een rooster zolang tijd te plaatsen?

Hans

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door Ivo » di 15 mei 2007, 14:41

Was gisteravond te laat voor het breken (donker) en vandaag gewoon werken... Vanavond dan maar gaan doen. Dacht eigenlijk dat, omdat ze niet kunnen zwermen, dat ze dan de overige doppen wel zouden afbreken, maar als dat een week duurt, dat is te lang natuurlijk.
Ivo

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door DE BIEZEN » di 15 mei 2007, 17:25

Jonge koninginnen zijn wel wat kleiner. Kunnen deze niet door het rooster?

Bij het maken van een veger rekeing houden met wanneer de dopen moeten worden gebroken. Ik luister de dag eerder al of er een tuter is te horen. Zoja dan direct aan de slag. Al meerdere kasten op de 12e dag

Succes

Gerard

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door jjmvaningen » di 15 mei 2007, 19:30

nadeel rooster:

-ik wil niet uitsluiten dat de nieuwe koninginnen een zacht, nog niet uitgehard citine hebben.
-daarnaast zijn niet alle uitlopende koniginnen gelijk van grootte (zeker bij het niet natuurlijk zwermen, zoals veger, vlieger e.d.).

zelf doe ik de kast dicht voor 1-2 dagen en dan nog gaat er zo nu en dan een zwerm vandoor (ze, de nieuwe koniginnen ""moorden"" elkaar niet allemaal uit).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2007, 21:29

IVo goed dat je vanavond de doppen breekt. Ben wel geen fan van de partij van de Dieren maar humaan met bijen omgaan is een pre.

jjmvi schrijft: ik wil niet uitsluiten dat de nieuwe koninginnen een zacht, nog niet uitgehard citine hebben.
-daarnaast zijn niet alle uitlopende koninginnen gelijk van grootte (zeker bij het niet natuurlijk zwermen, zoals veger, vlieger e.d.).

Als een moer wil uitvliegen is het citine panser allang uitgehard! Het borststuk van een moer is bepalend of ze wel of niet door een rooster kan. Dit is pas bij een moer niet groter is dan een werkster het geval. In de "normale" gang - zwerm -en redcelmoeren - heeft het borststuk altijd de omvang groter dan 4,02mm. (moerrooster maaswijdte)

Gerard schrijft: Bij het maken van een veger rekening houden met wanneer de dopen moeten worden gebroken. Ik luister de dag eerder al of er een tuter is te horen. Zoja dan direct aan de slag. Al meerdere kasten op de 12e dag Ja dat is soms zo houd er wel rekening mee dat:
-1. als je in de ochtend de oude moer weghaalt die dag mee telt. (in de loop van de middag niet)
-2. als ze (tuter) dan op de 12de dag uitloopt pas weggaat als er kwakers zijn, eerder niet!

Ik maak me niet druk meer voor een tuter ik wil kwakers horen![:)]
Hans

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door LWPisa » di 15 mei 2007, 21:32

Van vechten beschadigen je moeren misschien ook en heb je geen reserves...

L.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door Ivo » di 15 mei 2007, 22:00

Net de doppen gebroken, nog 2 gevonden die rijp waren en 1 met een "witte onrijpe moer. Volk was wel wat onaardig tegen me. Ze zitten al een tijd zonder moer want al het oude broed (op een paar darren na) was al uitgelopen. Nieuwe koningingen zoeken het vannacht dus maar uit en kunnen dan al snel aan de leg.

Ik ben blijkmaar niet de enige die deze "onaardige methode" toepaste. Zal het volgend jaar wat beter plannen...[:)]

Case closed
Ivo

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: geen doppen breken

Bericht door Astrid Schoots » wo 16 mei 2007, 16:15

Hans van der Post. schreef: Ik maak me niet druk meer voor een tuter ik wil kwakers horen![:)]
Hans
Precies! Bovendien merk ik al een aantal jaren dat het lijkt of je eerst wat zacht gekwaak links en rechts hoort, en pas de volgende dag de tuter. Daar heb ik me al vaak over verbaasd. Het kan niet liggen aan te kort luisteren: ik zit meestal minuten achtereen op mijn krukje met mijn oor bijna ìn de schuifla. Hebben meer mensen die ervaring?

Nog iets: eerder werd geschreven dat je bij tuters direct aan de gang moet met doppenbreken. Dat wil ik niet helemaal onderschrijven. Omdat ik altijd met zwermcellen werk en ik me dan makkelijk een dag kan vergissen, luister ik iedere avond. Als er dan getuterd wordt en nog maar door 1 of 2 moertjes wordt gekwaakt, breek ik de volgende dag nog niet.
Alleen als het tuteren sterk en veelvuldig klinkt, met 3 of 4 kwakers, breek ik de volgende dag, en dan ook pas begin van de avond. Ik vond het wel moeilijk om het een dag te durven uitstellen, maar keer op keer blijkt dat het beter is: als ik de tuter een dag extra liet lopen en dan pas doppen brak, waren de moertjes mooi van kleur, uitgehard en beweeglijk. Bij mijn weten heeft het me nooit een nazwerm gekost -al is het wel een feit dat die verdraaid snel hoog en weg kunnen zijn, en met een volle kast bijen (teruggeslagen voorzwerm, geen veger) merk je dat niet altijd. Maar goed, als ik na één dag tuteren al brak waren de andere moertjes zelden goed rijp, wat betekent dat dan altijd de eerste tuter zou winnen en de bijen dus minder keuze hebben.

Wat betreft een roostertje plaatsen voor het vlieggat: ik heb het één keer gedaan, maar nooit weer. De darren werken zich vast, worden bijna onthoofd, de stuifmeelbijen kunnen niet meer erin, alles loopt chaotisch nerveus muurvast, een grote dierenpesterij. Maar ik weet het, zwermen kan helaas ook niet altijd. Dan moet je dus heel gedisciplineerd luisteren en bij doppencontrole elk raam heel goed bekijken!
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten