DRINGEND hulp ivm zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Francis » di 15 mei 2007, 21:20

Beste collegas
Vandaag had ik een zwerm
ik heb de konigin voor de kast kunnen pakken, en een deel van de bijen hingen aan de hal, heb ik ook kunnen vangen ( gemerkt en geknipte moer); heb ondertussen alle doppen gebroken ( 1 jonge koniging is het volk ingelopen), daarna heb ik de zwerm terug op de kast gezet en de oude moer (van 2006) er ook terug bijgezet in een zanderkooitje)

graag jullie raad, wat nu??? wachten tot suikerdop op is en ze er zelf terug inloopt of ze vanavond nog loslaten en wie gaat het dan halen

Mvg
francis

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door DaanL » di 15 mei 2007, 22:19

Als de oude moer zwermt is dat waarschijnlijk een mooie forse zwerm en wwarschijnlijk zit de kast te vol, wat ik doe als een zwerm terugslaat is de moer inderdaad in een kooitje doen en dat in een (schep)korf hangen met een spijker, de bijen vliegen dan vanzelf op de korf. Uiteraard is dit nu te laat maar het volk wil morgen waarschijnlijk met een jonge moer zwermen. Dan zou je (al is niet iedereen het hiermee eens) een rooster voor. Zoals HansVDP in een ander onderwerp al zegt gaan de bijen eruit en als je de oude moer voor de kast zet vliegen de bijen daarop. De mooiste jonge moer zal dan geaccepteer worden, en de rest doodgestoken. Dan de rest van de doppen eruit breken en klaar is kees. Succes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mei 2007, 09:45

Francis het is betere oplossing om als de gekipte moer nog in het kooitje zit deze met wat bijen in een andere nieuwe kast te zetten dan heb je een tweede reserve volk(je).
Verder als je de "oude" leggende moer weer terug in het hoofdvolk invoert krijg je binnen afzienbare tijd weer een zwerm!! Zo is het bij mij altijd gegaan.
Als de bruidsvlucht van de jonge moer niet slaagt kun je altijd nog verenigen.

Krijg de indruk dat gezien je vraagstelling nog maar kort bijen hebt.
Is er niet een mentor in jou buurt die je met zulke problemen kan helpen?
Je hebt tenminste je profiel compleet!

Hans.

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Francis » wo 16 mei 2007, 10:26

Hans Bedankt voor je uitleg
Ik had ergens gelezen dat je de zwerm terug op de kast kon zetten
Is het niet zo dat op dat ogenblik de jonge en oude moer het onder elkaar gaan uitvechten? of gaat de oude proberen van vandaag terug op zwermen te gaan, ik weet dat er een jonge ingelopen is en verder heb ik alle doppen grondig gebroken
Ben al 20 jaar imker, en nu na 4 jaar stoppen terug begonnen, maar heb geen ervaring met het terug op kast zetten van een zwerm
Het is eigenlijk een samenloop van omstandigheden.
Ik had dit volkje in April van iemand verkregen ( minicube) en het overgehangen in een simplex hoogsel, éénmaal op sterkte heb ik hier een bak kunstraat ondergezet wat ze prachtig uitgebouwd hebben, later nog een bak kunstraat eronder.Toen de moer aan de leg was in de opgebouwde raten, heb ik ze uit de bovenste bak ( met ingehangen minicube ramen) gehaald en in de onderste 2 bakken gezet met een rooster tussen de boveste, zo kon het broed daar uitlopen en kon ik daarna deze ingebonden mincube ramen slingeren om alzo op simplex over te schakelen, wsl heb ik dit iets te vroeg gedaan ( volk nog niet groot genoeg)waardoor de in de boven de rooster bevindende bak het kontakt met de moer verloren gegaan is, en hebben de bijen in de bovenste bak boven het rooster het gevoel gehad moerloos te zijn en hier doppen in op getrokken met als gevolg een zwerm, voor de rest was er plaats genoeg in de onderste 2 broedbakken en vandaar had ik terug graag de zwerm er bijgezet maw de situatie hersteld

groeten
Francis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Oude Essink » wo 16 mei 2007, 10:52

In het algemeen is het beter je aan de regel te houden, dat er nooit een volk met bevruchte moer mag samenkomen met een volk met een nog onbevruchte moer; ofwel een volk een bevruchte moer geven terwijl er een onbevruchte moer is. Beide moeren roepen totaal verschillende reacties op bij de bijen en dat loopt zelden goed af.
In geval Francis geldt de oplossing van Hans vd.P, oude moer met bijen appart in een kast(je); pas als er met de jonge moer iets fout gegaan is of pas als deze aan de leg is en gesloten broed heeft, kun je aan samenvoegen denken.
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mei 2007, 11:04

Met excuses waarde imker 20 jaar is een hele tijd.[:I] En welkom opnieuw bij het imkeren.

Je kunt inderdaad een zwerm teruggeven maar zit in de zwerm de oude moer(voorzwerm) en zijn er al doppen uitgelopen is dit niet verstandig. Je weet in jou geval niet wie er overleefd. Is het de oude dan zul je zoals ik al eerder schreef binnen een maand weer een zwerm krijgen.

Vliegt er een nazwerm (jonge moer) van het hoofdvolk af dan is het wel verstandig om deze terug te geven er vind dan een strijd tussen jonge nog niet bevruchte moeren plaats. Je krijgt dan mede door de broedstilstand van dat volk geen zwermen meer.
Hans

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Francis » wo 16 mei 2007, 11:31

Hans Excuses niet nodig hoor, ben bijlange nog niet ervaren, kom nog dagelijks nieuwe dingen tegen, en een zwerm teruggeven is eigenlijk iets wat ik nog nooit gedaan heb, dat maakt imkeren juist zo mooi, weet je wel, nachten liggen piekeren, hoe dit, hoe dat...heb weeral veel bijgeleerd,ben nu wel curieus wie het gaat halen, denk van eerstdaags eens kijkje in de kast te nemen, vanavond al voor de kast kijken, alhoewel als het de jonge is, is het niet goed in de kast te gaan kijken of de oude gemerkte er nog in zit
Hans van der Post. schreef:
Met excuses waarde imker 20 jaar is een hele tijd.[:I] En welkom opnieuw bij het imkeren.

Je kunt inderdaad een zwerm teruggeven maar zit in de zwerm de oude moer(voorzwerm) en zijn er al doppen uitgelopen is dit niet verstandig. Je weet in jou geval niet wie er overleefd. Is het de oude dan zul je zoals ik al eerder schreef binnen een maand weer een zwerm krijgen.

Vliegt er een nazwerm (jonge moer) van het hoofdvolk af dan is het wel verstandig om deze terug te geven er vind dan een strijd tussen jonge nog niet bevruchte moeren plaats. Je krijgt dan mede door de broedstilstand van dat volk geen zwermen meer.
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Oude Essink » wo 16 mei 2007, 12:02

Hoi Francis,
Als beide het gaan uitvechten is de jonge ver in het voordeel van flexibiliteit en levenslust; kan ook zijn, dat de bijen het gaan beslissen en dan is het ook gedaan met de oude, die ze immers al eerder de kast uit gewerkt hebben.
Laat weten hoe het afgelopen is,
hennie oes

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Francis » wo 16 mei 2007, 22:04

Hoi Hennie
Denk dat er al een deel van het verhaal uitgemaakt is
vannavond lag de oude moer dood voor de kast, heb de indruk aan het gedrag van de kast ( vrij zacht en rustig) dat de jonge moer er nog is, hou jullie op de hoogte
mvg
francis

Francis
Berichten:13
Lid geworden op:wo 14 feb 2007, 21:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: DRINGEND hulp ivm zwerm

Bericht door Francis » di 12 jun 2007, 12:06

Hallo
Volk doet het uitstekend , mooi gesloten broed, ondertussen al bijna 2 halve HK uitgebouwd en volgedragen.
groetjes
Francis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten