(te) dikke honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:
(te) dikke honing?

Bericht door Kees Hoogenraad » zo 20 mei 2007, 21:29

Hallo,

Ik heb vandaag honing proberen te slingeren uit een honingkamer die al 3 weken in de schuur stond te wachten om geslingerd te worden. Een groot deel van de honing bleek echter na het ontzegelen zo dik/ingedikt dat deze er tijdens het slingeren niet werd uitgeslagen. Voorlopig heb ik de honingkamer en de andere honingkamers die nog geslingerd moeten worden i.v.m. de temperatuur maar binnen gezet in de hoop dat over enkele dagen het restant alsnog geslingerd kan worden. Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand nog een advies of een ander idee?

Kees Hoogenraad

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: (te) dikke honing?

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 mei 2007, 20:16

Zeker voorjaars honing moet je direct slingeren, d.w.z.alles klaar maken en de verwarming op 28 graden.
Als de honing veel glucose bevat wat met paardebloem en koolzaad het geval is rest je het terug te geven aan de bijen.
Je zou het aan een volk kunnen geven wat nog niet zwermdriftig is en dan onder plaatsen, ze brengen het dan weer naar de HK en dan als het voor 2/3 verzegeld is en een paar niet haaldagen het nogeens proberen.
Dirk

dertiende

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: (te) dikke honing?

Bericht door Kees Hoogenraad » ma 21 mei 2007, 23:35

Mmmm, duidelijk. Er valt dus niets aan te doen. Bedankt voor de informatie, weer een wetenschap voor volgend jaar.

Groet, Kees Hoogenraad

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: (te) dikke honing?

Bericht door Kroese » di 22 mei 2007, 01:21

Kees Hoogenraad schreef:
Mmmm, duidelijk. Er valt dus niets aan te doen. Bedankt voor de informatie, weer een wetenschap voor volgend jaar.

Groet, Kees Hoogenraad
Kees, misschien iets voor de toekomst.
Heel lang geleden is er een discussie geweest over heide honing slingeren.
Dat dit moeilijk uit de raat is te krijgen, is wel bekend.
Jouw voorjaars honing kun je er misschien niet meer uit krijgen, als het al is gekristaliseerd. Maar als het alleen koud is b.v. doordat het in de schuur heeft gestaan, dan kun je met een warmte circulatie misschien nog weer gangbaar maken. Dan moet je daar wel de spullen voor hebben natuurlijk.
Ik heb hiervoor (ook voor de voorjaars en zomer honing) eens een warmte circulatie systeem gemaakt.
Als ik en paar bakjes heb afgenomen, dan gaan ze op de stapel, tot er een voldoende hoeveelheid is om de slinger weer eens te laten draaien.
1-2 dagen voor het slingeren zet ik de de verwarming en de langzaam draaiende ventilator aan. De tempertuur zet ik op max 30 graden. Niet warmer, anders wordt de raat te zacht, en slinger je ze kapot.
Wil je enigzins gekristaliseerde honing weer dooi maken, dan kun je tot max 35 graden gaan, maar voor het slingeren weer naar 30 laten afkoelen.

Maar voor een kleine hoeveelheid is dit onrendabel. Geef het dan maar aan de bijen terug.
Hier de link van het oude artikel met de fotos.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=stapel

Succes,
Hennie.....

Kees Hoogenraad
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 mar 2007, 21:46
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: (te) dikke honing?

Bericht door Kees Hoogenraad » wo 23 mei 2007, 10:35

Wat een handige tip. Hartelijk bedankt. Inderdaad goed om te weten en te bewaren voor de toekomst.

In het algemeen is het overigens heel fijn om te ervaren dat collega imkers/bijenhouders snel em met goede suggesties regaeren. Voor degene die ik bedoel en dit lezen, hartelijk dank.

Groet, Kees Hoogenraad

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten