Nieuwe kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:
Nieuwe kasten

Bericht door Babelut » vr 15 jun 2007, 16:07

Hallo iedereen, een tijdje meegelezen op dit forum en nu dan maar mijn eerste bijdrage. Mijn man en ik hebben nu een kleine twintig jaar bijen en het wordt stilletjes tijd dat we onze kasten gaan vervangen. Een hele investering en dus de moeite om twee keer na te denken. We steken dan ook overal onze antennes uit, in vlaanderen ziet ge al veel isomokasten maar die worden hier te nat, wat is jullie ervaring hierover.
Lut

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Dirk Blanken » vr 15 jun 2007, 21:07

Hallo Lut.
Wat zijn isomokasten.
Waarschijnlijk geisoleerde kasten, bedoel je segebergers of iets wat daar op lijkt.
Als je een open bodem hebt bij geisoleerde kasten kan het vocht gemakkelijk afvloeien, de bijentros heeft daar geen last van.
Dirk

dertiende

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door berry » zo 17 jun 2007, 09:11


Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Babelut » vr 10 aug 2007, 13:52

Ja Dirk, isomo wordt hier algemeen gebruikt voor de witte isolatiekasen, meestal duitse kasten. De imkers die daarmee begonnen een tijd terug klagen van te veel vocht, daarom zei ik het.
Mijn man volgt met een collega-imker een nieuwe kast die uitgetest wordt bij iemand van zijn werk en dat blijkt heel goed mee te valleen, alleen zijn ze nog nergens te krijgen. We wachten nog even.
Lut

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door ivar » vr 10 aug 2007, 23:37

ik werk sinds vorig jaar met een frankebeute van de fa holtermann uit Brockel in duitsland. en ik ben zeer tevreden, vooral omdat men meerdere systemen door elkaar kunt gebruiken. als bodem gebruik ik een houten bodem. en het bevalt mij goed.

gr hans

a land flowing with milk and honey

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Jozef Maier » di 14 aug 2007, 21:06

De imkers die daarmee begonnen een tijd terug klagen van te veel vocht,


Kan je daar meer over vertellen? "Klagen van te veel vocht" is zo vaag. Waar vocht, hoe laat het zich gelden enz. Welke bodem gebruikt, welk kasttype enz.

Mijn ervaring is juist dat er veel minder vocht aanwezig is dan in houten kasten. Ramen schimmelen bijna niet en bijen bouwen goed uit tot in de kantramen, ze beleggen ze zelfs met broed.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Peter Bal » wo 15 aug 2007, 09:08

Jozef Maier schreef:
Kan je daar meer over vertellen? "Klagen van te veel vocht" is zo vaag. Waar vocht, hoe laat het zich gelden enz. Welke bodem gebruikt, welk kasttype enz.

Mijn ervaring is juist dat er veel minder vocht aanwezig is dan in houten kasten. Ramen schimmelen bijna niet en bijen bouwen goed uit tot in de kantramen, ze beleggen ze zelfs met broed.
Mijn persoonlijke ervaring met Segeberger is ook dat er geen enkele last is van condens of beschimmelde ramen. Dat komt omdat het dauwpunt bij deze kasten IN de dampdichte isomo zit.


Peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 aug 2007, 18:08

Ik denk dat een groot volk in een segeberger weinig last van condens heeft, hoe kleiner het volk is hoe meer condens.
Last van condens is er vooral als het volk volop broed en meer in houten kasten dan in goed geisoleerde kasten.
Mini-plus kastjes ook van hardpiepschuim hebben bodempjes met vol gaas en een andere bodem heeft gedeeltelijk gaas en aan de achterkant een voerbakje.
Als men pasta doet in dit voerbakje en de condens loopt erin wordt het een geklieder voor de bijen met als gevolg veel dode bijen en als de koningin erin komt komt ze ook nog om.
Het beste is om houten bodems te maken met vol gaas en een voerbakje dat een dikke cm vast van de kanten staat zodat het condensvocht vrijerlijk kan afvloeien.
Mijn voerbakjes voor mini-plus worden afgedekt met een plankje en een paar cm met een stukje MR zodat de moer niet in de bakjes kan komen.
Als je niet reist met de mini-plus( raszuivere bevruchting) kan je ook de piepschuimen bodempjes met vol gaas gebruiken en in het midden een patatbakje met pasta voer zetten
Mijn voerbakje staat op pootjes zodat er voldoende ventilatie blijft.
Condens is geen probleem als je er rekening meehoudt en zorgt dat het makkelijk kan afvloeien.
Dirk





dertiende

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Jozef Maier » wo 15 aug 2007, 19:33

Dirk,
Ik denk dat een groot volk in een segeberger weinig last van condens heeft, hoe kleiner het volk is hoe meer condens.
Ik denk dat dit altijd zo is. In houten kasten zal je daar veel meer problemen hebben dan in de Isosmo (piepschuimen) kasten. We hebben beiden en kunnen het vergelijk dus goed maken.


Ik heb niet begrepen dat het in dit geval over miniplus kastjes zou gaan. In Duitsland zijn er trouwens nieuwe voederbakjes en nieuwe bodems te koop die aan het probleem dat jij komt te signaleren verhelpt. Deze bodems zijn vol gaas, zonder voederbakje en een apart voederbakje in de zelfde materialen als de kast, dit kan je dan zoals een rompje op de kast zetten. Werkt zeer goed.

Voor de rest is het nog steeds wachten op antwoord. Voor we niet echt weten wat de 'vochtproblemen'

Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kasten

Bericht door Babelut » di 21 aug 2007, 14:15

Ja heren, de PC is de mooordenaar van het gezinsleven, hij wordt dan ook maar af en toe gebruikt. Beroepsmatig zijn we al genoeg met PC bezig. Sorry dus voor het late reageren.
Mijn man is de technicus in huis, hij volgt die evolutie van de kasten op de voet. Hij is volledig franstalig en daarom mag ik antworden.
De isomokasten die hier een tijd in gebruik zijn geweest waren Frankenbeute, Segebergers en Combi-beute en ze hadden allemaal hetzelfde nadeel, vocht dus.
Het vocht liep langs de wanden door de bodem en onder pvc afdek hingen constant druppeltjes. Volgens mijn man ligt het dauwpunt van die kasten helemaal niet in de isolatiewand, maar binnenzijde tegen de wanden en deksel.
Omdat iemand reageerde met 'Frankenbeute' weet mijn man te vertellen dat een collega imker gedurende de winter 2004-2005 zijn Frankenbeute kast met onderzetjes onder de rustpunten had opgetild om er een schaal onder te krijgen met een randhoogte van 4 cm. Toen in voorjaar 2005 de volken werden geïnspecteerd stond er water in de schaal tot op 1 cm van de bovenrand, dat betekende bijna 5 liter ! en ondertussen zal er ook al wat van verdampt zijn.
Het waren ook jaren van nogal wat wintersterfte, vooral in de isomokasten, de dubbelwandige houten kasten hadden minder last daarvan.
Mijn man zoekt een isomokast zonder vochtproblemen en die is hij nu op het spoor gekomen, maar de man die er 1 staan heeft doet mee aan een studieproject van de ontwerper en wil er voorlopig niets meer over kwijt. In de winter zou ze verkrijgbaar zijn, we wachten daarom nog even.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten