foto's Bijenstal/hal?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

foto's Bijenstal/hal?

Bericht door labrador » wo 20 jun 2007, 22:53

Vorig jaar heb ik een bestaande schuur omgebouwd naar bijenstal. Helaas bevalt deze mij niet zo. Te weinig licht, de kasten staan te hoog en het dak is te laag.

Ik wil nu eigenlijk iets nieuws gaan bouwen op een andere plek. De plek is al gekozen, maar de vraag is nu; Wat ga ik maken?

Ik zou het leuk vinden om eens wat inspiratie op te doen. Mijn vraag is dus of er mensen zijn die een plaatje kunnen plaatsen op dit forum zodat ik mijn gedachte er over kan laten gaan.

Ik zoek eigenlijk iets simpels en dus geen bouwkundige hoogstandjes....

Ik ben benieuwd....

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Astrid Schoots » za 23 jun 2007, 10:34

labrador schreef:
Vorig jaar heb ik een bestaande schuur omgebouwd naar bijenstal. Helaas bevalt deze mij niet zo. Te weinig licht, de kasten staan te hoog en het dak is te laag. Ik wil nu eigenlijk iets nieuws gaan bouwen op een andere plek. De plek is al gekozen, maar de vraag is nu; Wat ga ik maken? Ik zou het leuk vinden om eens wat inspiratie op te doen. Mijn vraag is dus of er mensen zijn die een plaatje kunnen plaatsen op dit forum zodat ik mijn gedachte er over kan laten gaan. Ik zoek eigenlijk iets simpels en dus geen bouwkundige hoogstandjes.... Ik ben benieuwd....
Dag Labrador, je zoekt iets simpels, geen bouwkundig hoogstandje..
Dat is mijn bijenstalletje helemaal, eigenlijk is het alleen een afdakje tegen een schutting!
Misschien is dat niet wat je bedoelt, maar het bevalt heel goed. Het staat beschut onder wat bomen met gefilterd zonlicht erop, geen last van wind of regen.
Ik heb eerst een stevige bank gemaakt van steigerplanken. Zes paalpunthouders in de grond, dwarsbalkjes op de poten voor de planken; 40 cm hoog, zodat je met vier-hoge volken er ook nog goed bij kan. Een flink stoepje eronder/achter, om je bakken kwijt te kunnen bij het werk, en ook aan de voorkant om bijv. dode bijen of afgestoken moertjes te kunnen vinden.
Het afdakje, met een lichte draagconstructie van 5cm palen, is van lichtdoorlatend golfplastic, op stahoogte 2m hoog, naar voren aflopend tot 1,5m: ook bij storm en regen geen natte vliegplanken. De overgang van schutting naar afdak is lekvrij gemaakt met strook vijverfolie. Op de foto zie je rechts nog een provisorisch zeiltje, om de aanwas ook droog te houden. Want dat is wel een nadeel: de stal is 's zomers veel te klein, maar met wat extra bankjes kan ik zo'n 12 volken kwijt, onder het afdak ±6. Is dat een idee, Labrador?
En links op de voorgrond staat de euodia al in knop! (en op de schutting hangt een schoolbord, voor info in een oogopslag).
Astrid.
Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door maartenkleijne » za 23 jun 2007, 11:43

Mooi Astrid
Jaap, ik heb al 2x zoiets gemaakt en nu ga ik de volgende keer verbeteren qua maten:
-het dak een halve meter hoger zodat er wat latjes onder gemonteerd kunnen worden waar ik imkermaerialen kan steken of hangen.
-het dak aan de voorkant een 30 cm laten uitsteken zodat oo zware regen niet tegen de kasten aanspetterd
-de stal minstens 2 meter diep: 80 cm voor de bijentafels ruim een metere werkruimte en achterin nog ruimte om leeg kasten materiaal ed te stallen.
-de breedte van de stal zou ik nu nemen: 2x het aantal gewenste inwintervolken

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Astrid Schoots » za 23 jun 2007, 13:43

maartenkleijne schreef:
.. en achterin nog ruimte om leeg kasten materiaal ed te stallen.
-de breedte van de stal zou ik nu nemen: 2x het aantal gewenste inwintervolken
Inderdaad, de breedte van mijn stal is nu de helft van wat ik doorgaans gebruik!
Ik was ook vergeten erbij te vertellen dat op 5m afstand een afdak staat, waar de ramen luchtig en wasmotvrij hangen, en nog twee stappen verder is een garage voor kastmateriaal. Wat een luxe he!
Astrid

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door marianvoor » za 23 jun 2007, 22:05

op stahoogte 2m hoog, naar voren aflopend tot 1,5m:
Zo'n eenvoudige stal is ook mijn ideaal, maar ik vraag me af waarom het dak naar voren afloopt. Ik heb het idee dat de bijen minder last hebben van de drup als het dak naar achteren afloopt.Of komen ze niet met een noodgang naar binnen vliegen als het regent?
Groetjes, Marian

marian voorneman

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Astrid Schoots » zo 24 jun 2007, 17:34

marianvoor schreef:
.. maar ik vraag me af waarom het dak naar voren afloopt.
Doordat het afdak naar voren afloopt geeft het grotere beschutting tegen de wind. Van de regendrup hebben ze helemaal geen last; zelfs als het stortregent en er een heel watergordijn voor de kasten hangt, vliegen ze vrolijk erdoorheen, ongelooflijk maar waar!
Astrid

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 jun 2007, 18:20

Een puntdakje kan ook en de punt boven de kasten dan krijg je daar automatisch meer hoogte en het wordt niet zo drassig voor de kasten.
Zelfs een gootje voor en ev achterkant lijkt me niet zo moeilijk aan te brengen.
Ik heb een stenen schuur van 5m bij 6m met zolder gebouwd voor de bijenspullen met een inpandige bijenstal maar ja ik overdrijf het wel eens alleen als het met bijen te maken heeft hoor.
Als ik een rustieke bijenstal wilde zou ik het van kastanjehout(duurzaam) maken met oude rode pannetjes erop.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Ati » ma 25 jun 2007, 08:52

Mijn bijenstal is erg donker. Ik heb wel overwogen om het dak te vervangen door transparante golfplaten, maar het is mij afgeraden omdat de bijen dan ook achter de kast vliegen en je daar niet meer rustig kunt 'rommelen' (ik heb juist achter de kasten al mijn spullen staan). Zou dat inderdaad zo zijn?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door hans hoogendoorn » ma 25 jun 2007, 09:26

[quote="Ati"]
Mijn bijenstal is erg donker. Ik heb wel overwogen om het dak te vervangen door transparante golfplaten, maar het is mij afgeraden omdat de bijen dan ook achter de kast vliegen en je daar niet meer rustig kunt 'rommelen' (ik heb juist achter de kasten al mijn spullen staan). Zou dat inderdaad zo zijn?[/quote]
Ik heb hetzelfde probleem. Aan één zijkant heb ik een grote glasplaat gezet voor een ander doel.
Deze steekt anderhalve meter naar voren uit in de oorspronkelijke vlucht.
Verbazend hoe snel de bijen hun vlucht aanpasten.

Ik heb het wel eens bij iemand gezien. Een doorzichtig golfplaten dak.
Als de stal vliegdicht is, hebben ze geen vlucht naar achteren.
Altijd beter als in het veld en de spullen staan droog.

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: foto's Bijenstal/hal?

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 25 jun 2007, 09:28

Hoi Jaap

Mijn stal is heel simpel gemaakt van schuttinghout.
Ik heb 6 palen in de grond gezet (zoals bij de 6 op een dobbelsteen) met een onderlinge afstand van 180. Vervolgens van schuttingplakken 3 schuttingen gemaakt van 180 bij 200 hoog. (standaard zijn ze 180 bij 180 maar dat is voor jou en voor mij net te laag.) Twee schuttingen achterin en een aan de zijkant. Aan de ander zijkant een een schtutting in 3 x 60 cm gemaakt. 1x 60 cm achter. 1 x 60 cm deur en 1 x 60cm vooraan. Het achterste deel is voor de reserve kasten. Dan een looppad en het voorste deel de kasten.
Bij nader inzien is de deur van 60 cm te smal. De kasten kunnen er wel door maar mijn vingers vaak net niet aan één kant.[V]
Mijn voornemen is nu om er nog een stuk bij aan te zetten van 2 schuttingen (360) en dan aan de andere kant een deur te maken van 120.
De kap steekt aan de voorkant nog eens een meter over. De knik in het dak zit boven de voorkant van de kasten (op 180cm).
Als je een keer in de beurt bent kom je maar eens kijken.

Andere Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten