hoe verder?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
hoe verder?

Bericht door DE BIEZEN » za 07 jul 2007, 13:31

Vandaag in de kasten gekeken. De vegers ben ik aan het voeren.
Hoofdvolken, allen met honingkamer, hebben nog wel wat voer.
Is het verstandig om de honingkamers voorlopig te laten zitten? Of kan ik beter de dekplank tussen broedkame en honingkamer inleggen zodat alles naar beneden word gebracht.
Ik ga er vanuit dat van slingeren geen sprake meer is.

Graag jullie reactie

Gerard

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door Dirk Blanken » za 07 jul 2007, 17:47

Gerard, het seizoen is nog lang niet voorbij.
Nog 2 maanden kan het weer veranderen.
Zorg dat je bijen het rijk hebben dan ben jij pas aan de beurt.
Ik zou de HK's gewoon op laten staan, je weet nooit of er nog een goede dracht komt, al weet ik bij jouw de drachtomstandigheden natuurlijk niet.
Dirk


dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door de vos roger » za 07 jul 2007, 21:27

Dirk ik heb vandaag al mijn kasten eens nagezien,en mijn kleine volkjes op 4 en 6 ramers waren dringend aan voederen toe.
De honing die een maand geleden nog in de honingzolders zat bij mijn produktievolken is meer dan gehalveerd,sommigen bijna leeg.Ik denk dat als het weer nog zou verbeteren er maar weinig meer te halen valt buiten wat stuifmeel.
Op het einde van de week ga ik de honing eraf halen en dan beginnen inwinteren.Wat ze dan nog bijhalen is voor hunzelf.Gelukkig hebben mijn bijen in het voorjaar gans hun seizoen al meer dan goed gemaakt. [;)]

roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door A.A. Staals » za 07 jul 2007, 21:38

Gerard

In onze omgeving is weinig meer te verwachten, behalve een eventuele heidedracht. Het is verstandig de honingkamers helemaal weg te halen, wanneer je ze boven de dekplank zet halen de bijen deze echt niet leeg.

ad staals

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door Geert » zo 08 jul 2007, 08:50

Als beginnelin heb ik vorige week ook mijn kasten geïnspecteerd en heb gezien dat ze ook hier ongeveer de helft van hun voorraden zelf reeds hadden aangesproken. Ik had voordien ook al een tweetal keer een aantal raampjes kunnen slingeren en zal het hier waarschijnlijk bij moeten houden.

Echter heb ik wel een vraag: Als ik binnen een twee-drie weken wil inwinteren: wat doe je dan met de honingramen die in de honingzolder zitten en die niet (volledig) verzegeld zijn? Deze mogen toch niet geslingerd worden? Of slinger je ze wel en voer je die honing terug aan de bijen?

M.a.w.: hoe krijg je die honing in de onderste raten?

Geert

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door A.A. Staals » zo 08 jul 2007, 10:00

.

Echter heb ik wel een vraag: Als ik binnen een twee-drie weken wil inwinteren: wat doe je dan met de honingramen die in de honingzolder zitten en die niet (volledig) verzegeld zijn? Deze mogen toch niet geslingerd worden? Of slinger je ze wel en voer je die honing terug aan de bijen?

M.a.w.: hoe krijg je die honing in de onderste raten?

Geert
[/quote]

Geert
Als de honing niet uit de raat spat als je deze afklopt kun je de honing gewoon slingeren.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door Dirk Blanken » zo 08 jul 2007, 17:51

Roger,Hier in Groningen worden veel groenbemesters waarvan bij goed weer veel honing van komt.
Als een kast op twee kamers dan al vol bijen zit en het betreft bv rammanas wat snel kristaliseert dan heb ik dat liever in een HK.
Natuurlijk als er zulke omstandigheden niet zijn is het verstandig om de HK te slingeren en dit langzaam terug te voeren samen met het wintervoer.
Ik heb hier wel meegemaakt dat in september er nog volop gevlogen werd op rammanas, en een beetje is geen probleem maar het moet niet 40 pond of meer zijn.
Dan krijg je een slecht wintervolk die niet meer goed onder het voer zit, de kristallisatie is echter het grootste probleem.
Een volk alleen op rammanas ingewinterd overwinterd niet goed.
Daarom zet ik dan HK's of haal ze niet vroeg weg.
Ik heb al veel gevoerd aan de jonge volken die veel moeten bouwen want buckfast gaat gewoon door.
Vandaag hebben de sterke volken weer voor enige tijd de stuifmeel voorziening zeker gesteld, maar de aanwas met weinig vliegbijen fiksen dat niet in een redelijke dag.
We hebben een langere periode van goed weer nodig.
Tot noch toe lijkt alles OK.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door maartenkleijne » zo 08 jul 2007, 18:38

Dat versuikerde honing niet goed is als wintervoer heb ik meer gehoord. Maar waarom is dat eigenlijk?
De suiker die wij voeren kristalliseert toch ook snel in de raat. Als je voorjaarshoning slingert uit een raam waar ook nog wat wintervoer inzat blijft de suiker erin zitten als beton en komt alleen de honing eruit. Maar als je dat raam met die keiharde suiker laat uitlikken maken de bijen er weer netjes 'honing' van, die wederom snel kristalliseert. Althans zo ziet mijn ervaring eruit.
Ik denk dat het gevaar van in oktober/november nog volop nectar halen van mosterd of rammenas komt doordat de bijen geen kans meer zien het tot goede honing in te dikken voor de winter.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 jul 2007, 19:08

Maarten, gedurende de echte winter als ze niet broeden hebben ze maar weinig suiker nodig, bovendien zitten de bijen gedeeltelijk op het voer wat daardoor niet zal kristalliseren, meer dan 5 cm wordt zelfs niet verzegeld.
Verlaten voer zal vooral in de hoeken kristalliseren en daartussen gedeeltelijk.
In het vroege voorjaar als ze weer gaan broeden maar nog maar sporadisch uit kunnen vliegen zie je dan suikerkristallen op de varroabodem waarschijnlijk hebben ze dan niet voldoende vocht, condensatievocht om de kristallen op te lossen.
Het lijkt mij niet goed dat volken alleen op een rammanashoning ingewinterd worden die veel glucose bevat en dus nog veel eerder kristalliseerd als een suikeroplossing.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: hoe verder?

Bericht door maartenkleijne » ma 09 jul 2007, 21:19

dank voor de heldere uitleg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten