waar zijn de bijen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

yola
Berichten:2
Lid geworden op:za 14 jul 2007, 12:49
Contacteer:
waar zijn de bijen?

Bericht door yola » za 14 jul 2007, 12:56

Hallo,
Ik heb een vraag aan jullie deskundigen.
Sinds vorige zomer ben ik mijn tuin aan het inrichten. Ik probeer een zo aantrekkelijk mogelijke tuin te maken voor allerlei tuinleven: vogels, insecten, egels etc. Nu staat er van alles in bloei, de vogels vreten zich rond aan de bramen op het stuk braakland naast mijn tuin, vlinders verschijnen in soorten en maten, en de hommels vliegen af en aan. Maar ik heb nog geen bij gezien!
is dat normaal in deze tijd van het jaar?
groet en bedankt, Yola

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door maartenkleijne » za 14 jul 2007, 13:33

Wel Yola, dat is niet normaal maar mssichien toch wel.
Honing bijen zijn gewend met d'r allen naar een 'grote dracht' te vliegen waar veel van is.
Een tuin met veel verschillende drachtplanten zonder grote velden van iets is ideaal voor hommels en vlinders maar voor honingbijen alleen als er verder niks meer te doen is.
Je zou er wel wilde solitaire bijen moeten aantreffen en zweefvliegen en wat al niet meer.
Tweede helft juli/begin augustus gaan op veel plaatsen de bijen op zoek naar 'kleine' drachten omdat de hoofddrachten dan op zijn.
De bijen zijn dan niet zozeer honing aan het halen maar ze zoeken krachtvoer (stuifmeel) om sterk te worden voor de winter.
Ik heb zelf zo'n soort tuin en er zijn op dit moment veel hommels, wilde bijen en vlinders (vooral veel blauwtjes) maar de bijen die achter het huis staan gaan als een speer op weg naar katalpa's en honingbomen die wat verderop taan.

Als je op de bloeiende bramen naast je ook geen bijen hebt gezien zijn er misschien geen imkers in de buurt. In dat geval is er alle aanleiding om zelf een vokje te gaan zetten.

yola
Berichten:2
Lid geworden op:za 14 jul 2007, 12:49
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door yola » wo 18 jul 2007, 12:34

Bedankt voor je antwoord! Dat verklaart idd veel.
Ik heb t bramenveld nog eens goed bestudeerd, en heb geloof ik een paar bijen gespot. maar wsch idd geen imker in de buurt (ik zit dan ook vrijwel midden in de stad). Ik wacht wel ff af of er later in het jaar nog wat bijen verschijnen. Maar hommels zijn ook leuk. [:)]
groet, Yola

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door Dirk Blanken » wo 18 jul 2007, 17:15

Yola, het is vreemd maar een stad met haar vele tuintjes en groenvoorziening is meestal een rijker drachtgebied dan het platteland met zijn monocultuur.
Je moet er van uitgaan dat bijen maar ongeveer in een straal van 4 km honing en stuifmeel kunnen halen bij goed weer, als je dan hectares ziet met bieten,koren en vooral aardappels met geen bloemetje ertussen dan begrijp je mijn bewering.
Dirk

dertiende

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door Ambrosius » ma 23 jul 2007, 00:24

maartenkleijne schreef:
Honing bijen zijn gewend met d'r allen naar een 'grote dracht' te vliegen waar veel van is.
Een tuin met veel verschillende drachtplanten zonder grote velden van iets is ideaal voor hommels en vlinders maar voor honingbijen alleen als er verder niks meer te doen is.
Je zou er wel wilde solitaire bijen moeten aantreffen en zweefvliegen en wat al niet meer.
Tweede helft juli/begin augustus gaan op veel plaatsen de bijen op zoek naar 'kleine' drachten omdat de hoofddrachten dan op zijn.

en dat is nu het geval: de tweede helft van juli en in augustus vinden we de meeste bijen in mijn tuin, en de andere periode zijn het inderdaad de andere insecten aan de feestdis; dit zou in alle boeken voor imkers moeten staan;

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door Dirk Blanken » ma 23 jul 2007, 17:40

Ofschoon Maarten natuurlijk gelijk heeft dat bijen massaal op een grote dracht vliegen blijven er toch altijd een aantal bijen tijdens die grote dracht op andere planten en bomen vliegen.
Tijdens het koolzaad werd meidoorn ook druk bevlogen.
Op 60 m van mijn thuisstand staat nu phacelia en de 10 bloemetjes van de waterludwigia/oenothere aguatique wordt ook bevlogen.
En voor de nectar!
Ook andere kleine groepjes planten worden bevlogen.
Dus je kan dat niet zo sterk doorvoeren.
Ondanks dat de phacelia een hele goede bijenplant is en ze er massaal op vliegen komt er ook konstant andere kleuren stuifmeel binnen.
Wat betreft het honinghalen is het wel zo maar dan nog steeds een voorkeur.
Bovendien is de uiteindelijke uitkomst plaatsgebonden.
Zo zijn er in Noord Groningen regelmatig groenbemesters in bereik in de zomer/nazomer.
In het vroege voorjaar zie ik bijen ook wel van de ene naar de andere bloemsoort vliegen maar zeker is dat zodra er voldoende is van een soort bloemen ze dit niet meer doen.
Dirk

dertiende

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: waar zijn de bijen?

Bericht door Ambrosius » ma 23 jul 2007, 23:10

Dirk schreef:
Bovendien is de uiteindelijke uitkomst plaatsgebonden.
Zo zijn er in Noord Groningen regelmatig groenbemesters in bereik in de zomer/nazomer.
In het vroege voorjaar zie ik bijen ook wel van de ene naar de andere bloemsoort vliegen maar zeker is dat zodra er voldoende is van een soort bloemen ze dit niet meer doen.

Het is inderdaad plaatsgebonden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten