Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door Dirk Blanken » do 19 jul 2007, 19:16

Toon, verklaar je nader.
Dirk

dertiende

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door ToontjeV » do 19 jul 2007, 20:00

dirk

niet iedereen heeft zomaar veel reservekoninginnen. vooral de beginnende wat kleinere imker (osterfroster?) heeft dat niet zomaar voorhanden en wil graag z'n volk redden met de mogelijkheden die hij op dat moment heeft. en bij jouw opmerking lijkt het wel alsof alles met een reservekoningin op te lossen is. vandaar.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door Dirk Blanken » do 19 jul 2007, 20:41

Toon, maar vind je het geen goed idee om een paar reserve koninginnen achter de hand te hebben en dat vooral beginnende imkers te adviseren.
Dirk

dertiende

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door ToontjeV » do 19 jul 2007, 22:04

Absoluut een prima idee
maar als je maar enkele volkenn hebt heb je vaak GEEN reservekoninginnen, laat staan 2 of meer. bij mij groeide die reserve vaak uit tot een mooi volkje en dan had ik weer een volk teveel! want weggooien doe je dan ook weer niet. en je moet er wel het materiaal voor aanschaffen wat de kleinere imker ook weer niet zo gemakkelijk doet.

osterfroster
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 20:49
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door osterfroster » do 19 jul 2007, 22:24

Inderdaad,

ik heb één zwerm gekregen en één drieramer met een leggende, gemerkte koningin.

Dit is alles, dus ik wil zéér graag de ( grote ) zwerm redden van de ondergang. Vandaag vlogen er per minuut ongeveer 30à40 bijen in en uit en ze zijn ( nog steeds ) rustig en niet agressief.

Ik wacht nog even af en ga volgende week een andere koningin invoeren als ik geen broed ontdek zondagavond.
De in te voeren koningin komt van een collega-imker die mij er een gaat afstaan.

Ik ga jullie op de hoogte houden via dit forum.

Nog tips : schrijf maar.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 20 jul 2007, 18:13

Toon, elke imker al heeft hij 1 volk kan 1 of 2 extra koninginnen opzetten bijv. tijdens het aalsteren.
Dat geeft extra zekerheid dat dat ene volk blijft bestaan.
Dus als je 1 of 2 6 ramers hebt, ben je self supporting.
Imkers willen best wel eens een ander helpen vooral als het een beginneling is maar als blijkt dat de vrager zelf niets doet om veiligheden in te bouwen na dat advies ben ik er gauw klaar mee.
Wedden dat hij dan voortaan wel die veiligheid inbouwd.
Overigens kan je zo'n reserve volkje heel makkelijk weer verenigen via een krantje en later inpassen als het volk dan anders op te veel bakken komt te staan.
Dan krijg je zefs een sterker wintervolk.
Dirk

dertiende

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door ToontjeV » vr 20 jul 2007, 18:35

Mijn laatste reaktie hierop dirk,

ik begrijp heel goed wat je bedoeld, maar als je beginners of kleinere imkers kent zul je zien dat die geen reservekoninginnen opzetten maar 1 of 2 (of soms wat meer)volken houden. en die liefst nog even zwaar willen hebben. en ook dat die geen koninginnen kweken maar kopen of krijgen op het moment dat een volk (hopeloos)moerloos wordt. verder dat zij ook geen extra kastjes en materialen voorhanden hebben. althans dat is mijn ervaring.
dat het anders kan en misschien ook wel zou moeten, dat is bekend.
maar we kunnen niet allemaal met veel reservekoninginnen onze problemen oplossen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 20 jul 2007, 18:38

Osterfroster,
Er zijn twee mogelijkheden.
Er zit een niet leggende koningin in, maar dat lijkt me zo langzamerhand niet zo, want de bijen zullen haar gaan stimuleren om te leggen al zouden het maar onbevruchte eitjes zijn.
Er zou een niet kunnen leggende koningin in kunnen zitten die voldoende feromonen verspreid dat de bijen er tevreden mee zijn.
Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt dat een koningin stopt met leggen na een goed broednest.
De bijen zijn dan gewoon rustig.
Ik vervang haar dan gewoon.
Toch komt het punt dat er alleen maar oude bijen zijn en het volk maatregelen probeert te treffen en dan door werksters te laten leggen en dat is na een lange tijd van geen broed moeilijk te corrigeren.
Ik zou het volk op 100 m afstand afkloppen en aanlaten vliegen op het 3 raamskastje dat eerst in een grotere kast is gezet.
Vaak komen er dan wat dopjes na 1 of 2 x breken houdt dat op.
Dirk


dertiende

osterfroster
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 20:49
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door osterfroster » zo 22 jul 2007, 22:58

Aan iedereen die hier op reageerde : vandaag nogmaals gecontroleerd en er is weer broed in de kast ! Beter zelfs, ik heb zelfs de ( een ) koningin gezien.
Hopelijk gaat het nu weer de goede weg op met mijn zwerm.
En waarom er 3 weken géén broed was zal wel altijd een mysterie bleven zekers ?

Alvast dedankt voor alle tips.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is er nu een koningin in mijn kast of niet ?

Bericht door Dirk Blanken » ma 23 jul 2007, 17:47

Osterfroster, in welke stadia was het broed, als er er ruim gesloten broed weer was heeft de koningin maar heel kort niet gelegd.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten