onverzegelde honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

onverzegelde honing

Bericht door Ivo » wo 15 aug 2007, 21:52

Hallo, het ziet er naar uit dat ik de komende maand nog wat honing kan slingeren. Ik zie echter al een week of 2 veel honing in de kast wat maar niet verzegeld wordt. Dit geldt ook voor de beide volken die ik bezit. Ik ga er van uit dat het eigenlijk wel rijpe honing is maar dat ze op 1 of andere manier (nog) niet willen verzegelen. Wel slingeren?

Ivo

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: onverzegelde honing

Bericht door buckfast_beekeeper » do 16 aug 2007, 10:07

Hallo Ivo,

Van op afstand is het moeilijk daar echt uitsluitsel over te geven. Het ingedikt zijn of niet van de nectar heeft echter weinig met het verzegelen te maken. De bijen gaan verzegelen als de cel vol zit. Waarom zouden ze een half gevulde cel verzegelen? Meestal wordt er van uit gegaan dat verzegelde raten voldoende ingedikt zijn. Ook dat is geen garantie.

Probeer de stootproef. Lekt er geen nectar uit, kan je er van uitgaan dat het voldoende ingedikt is. Wil je meer zekerheid, meet dan met een refractometer. Onder 20% vocht zit je zeker goed.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

gderoeck
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 nov 2002, 09:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: onverzegelde honing

Bericht door gderoeck » do 16 aug 2007, 12:41

In alle vriendelijkheid, je maakt van die 20% best 18%. Honing met meer dan 18% vocht gaat te gemakkelijk gisten, zeker als je klanten hun potjes met dat soort honing in een warme keukenkast bewaren.
Ghislain.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onverzegelde honing

Bericht door Dirk Blanken » do 16 aug 2007, 17:15

Ik ben toch maar aan het inwinteren geslagen, de meeste rammanas is gemaait en het weer lijkt op de lange termijn niet bijzonder.
Mijn Golzkasten zal ik moeten slingeren en de honing voer ik terug.
Honingkamers op standaardkasten meest niet voldoende verzegeld komen boven een uitlaat en de ramen zet ik bij de jongste volken, zodat ze half op honing half op suiker ingewinterd worden.
Vandaag aan het schatten geweest hoeveel suiker er bijgevoerd moet worden, ze hebben nog 5 tot 10 kg in de broedkamers dat viel niet tegen maar de meeste volken heb ik 5 kg gevoerd in de zomer omdat er per volk 10 tot 15 KR uitgebouwd moest worden.
Ik zet jonge volken op van uit een vroege 3 ramer of deel de koolzaadvolken in drie gedeelten.
Ze krijgen 18 tot 20 kg voer mee dus een bak vol.
Dirk


dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: onverzegelde honing

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 17 aug 2007, 08:33

gderoeck schreef:
In alle vriendelijkheid, je maakt van die 20% best 18%. Honing met meer dan 18% vocht gaat te gemakkelijk gisten, zeker als je klanten hun potjes met dat soort honing in een warme keukenkast bewaren.
Ghislain.
Hallo Ghislain,

Ik oogst ook liever 17à18% vocht. Met <= 20% (struikheide (Caluna) zelfs beneden 23%) zit je binnen het wettelijk kader. Dus mag het geoogst en verkocht worden.

Dient er op het etiket trouwens niet vermeld "koel en droog bewaren"?


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten