bakken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

bakken.

Bericht door Cor Van Pelt » zo 26 aug 2007, 17:25

Goede dag,

Ik heb het boek Handboek der moderne bijenteelt,van Johan Schotman. Ik denk dat dat gedrukt is in 1945. Ik kreeg dat van een oom 50 jaar geleden.

Ik heb een paar volken als hobby. Nu heb ik een vraag over kamer/kasten bouw.
Hier in Canada is de bijnen ruimte in de boven kant van de bak. Onder hangen de ramen vlak met de wanden van de kast. In het boek staat dat het beter is om de bijen ruimte aan de onder kant te hebben. Hoe wordt dat tegenwoordig in Europa aanbevolen?
Wat doen jullie?
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bakken.

Bericht door Dirk Blanken » zo 26 aug 2007, 19:40

Cor,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar in bijenkasten wordt overal de bijenruimte aangehouden zodat de bijen zoweinig mogelijk alles vastbouwen,
Er zijn wel stammen die het ondanks dat alles klopt toch hier en daar vastbouwen meestal zijn dat volken met hele vruchtbare koninginnen die eigelijk meer ruimte nodig hebben, dan geeft ruimte geven, een extra broedkamer soelaas.
Aan de onderkant van de ramen, dus een verdiepte bodem hebben alle moderne kasten.
De bijen kunnen dan onder de ramen doorhangen en hoeven niet naar buiten om de werkzaamheden in de kast door te laten gaan.
Hier in Holland komt het regelmatig voor dat het geen haalweer is en de haalbijen thuis zijn, als er dan geen ruimte onder in de kast zit hangen ze onderaan de vliegplank.
Een ander nadeel van slechts bijenruimte onderin de kast onder de ramen is dat in de winter veel dode bijen op de bodem komen te liggen zelfs zodanig dat de bijen amper meer naar buiten kunnen.
Bovendien wordt dan alles ook nog pap door de condens en is de troep zeer moeilijk door de bijen te verwijderen.
Met enige nadeel van een verdiepte bodem is dat de bijen daar soms darrenraat bouwen en dan liefst dwars op de ramen maar als je dat weet en het een beetje bekijkt na de eerste raat uit de onderbak weggehaald te hebben dan kan je dat ook wel weer oplossen.
Ik vind een verdiepte bodem dus een must.
Bovendien heb ik kasten met een verdiepte bodem met volledig gaas, zodat condensvocht vrijerlijk kan afvloeien.

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: bakken.

Bericht door willem » zo 26 aug 2007, 20:31

Cor
In het in Nederland gangbare cursusboek van de heer Speelziek staat een tekening van de spaarkast met de bijen ruimte boven en onder.
Boven 7mm, onder 3mm. De uit Duitsland afkomstige kunststof segeberger kasten hebben de bijenruimte onder. Bij de, ook duitse, Zanderkasten is de bijenruimte als regel boven.
Groeten, Willem

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bakken.

Bericht door Astrid Schoots » ma 27 aug 2007, 08:55

Cor Van Pelt schreef:
(...) Hier in Canada is de bijnen ruimte in de boven kant van de bak. Onder hangen de ramen vlak met de wanden van de kast. In het boek staat dat het beter is om de bijen ruimte aan de onder kant te hebben. Hoe wordt dat tegenwoordig in Europa aanbevolen?
Wat doen jullie? Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Dag Cor, wanneer je de 8 à 10 mm bijenruimte onder de kast hebt, moet je dat bij alle bakken zo hebben; hetzelfde geldt voor als het aan de bovenkant zit. (Anders heb je aan de ene kant geplette bijen en aan de andere kant teveel braamraat). Verschil heb ik niet gemerkt, zolang het maar bij alle bakken hetzelfde is. Dat heb ik door schade en schande ondervonden toen ik een hele antieke kasteninventaris heb gekregen, waarin veel verschillende maten voorkwamen... Ik heb daarna de strippen/kantelen verplaatst of vervangen, en gezorgd dat aan boven- en onderkant van de raampjes zo'n 4 å 5 mm ruimte bleef: nu gaat het meestal goed (behalve wanneer de dekplank te hoog komt te liggen door een lijstje bijvoorbeeld)
Astrid.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bakken.

Bericht door Oude Essink » ma 27 aug 2007, 10:33

Hallo Cor,
Als je precies wilt weten wat verstaan wordt onder bijenruimte en het belang om deze ruimte nauwkeurig aan te houden, lees dan het verhaal over de vinder ervan.
Te vinden onder Kopstukken: http://www.bijenhouden.nl/pagina/kopstu ... troth.html
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten