opslaan honingramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

opslaan honingramen

Bericht door freekpul » za 22 sep 2007, 22:24

Graag van jullie advies wat de beste manier is om een twintigtal honingramen op te slaan tijdens de wintermaanden. Ik heb deze tijdens het inwinteren van de spaarkasten afgehaald, omdat ik geen honingramen in hk wil laten staan op mijn bk voor het inwinteren. (Inwinteren doe ik op twee bk, waarvan de onderste een aantal sluitramen heeft en een zestal broedkamerramen). Deze honingramen bevatten een weinig honing (niet om te slingeren..wat verzegeld en wat open).

Ook zou ik willen weten of je mierenzuurbehandeling moet toepassen tijdens het inwinteren als je geen last hebt van de Varroamijt.
Groet,
freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: opslaan honingramen

Bericht door Hans van der Post. » za 22 sep 2007, 22:54

Freek je begrijpt wel dat we hier op het forum in het verleden over dit onderwerp hebben gehad. Ik heb het even voor je opgezocht. zoekterm "ramen bewaren"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2591

Je hebt maar twee bakken te bewaren zet ze een voor een, een paar uur in de vriezer. De eieren van de wasmot zijn dan overleden. Dan opstapelen met een dikke krant er tussen ook op de bodem en onder de dekplank. Een koude schuur is de beste plek.


Hans

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: opslaan honingramen

Bericht door LWPisa » zo 23 sep 2007, 09:58

Als er (veel) onverzegelde honing inzit gaat dat vocht aantrekken en dan worden de raten een beschimmelde gistende troep. Als je kan zou ik de ramen leeghalen en uit laten likken.

Als je denkt dat je geen last hebt van Varroa zou ik niet met mierenzuur in de weer gaan. Om te checken of er toch Varroa opzit is het niet het fijnste middel, zeker als het weer koud weer wordt.

L

freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: opslaan honingramen

Bericht door freekpul » zo 23 sep 2007, 10:42

Hans,
Bedankt voor je verwijzing naar forumonderwerp 'ramen bewaren'!
Staat echt veel...ga het lezen en kijken hoe ik het ga aanpakken.

freek

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: opslaan honingramen

Bericht door de vos roger » zo 23 sep 2007, 20:00

Geplaatst door freekpul[/i

Ook zou ik willen weten of je mierenzuurbehandeling moet toepassen tijdens het inwinteren als je geen last hebt van de Varroamijt.
Groet,
freek

Freek,het is niet omdat jij geen last hebt van de varroamijten dat je bijen dat niet kunnen hebben.Een kleine test op de varroaval zou niet slecht zijn.Als er bij de eerste behandeling weinig mijten vallen dan zou ik pas gerust zijn.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten