Oxaalzuur poeder?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:
Oxaalzuur poeder?

Bericht door ainanc » do 22 nov 2007, 13:47

Ik heb oxaalzuur poeder besteld en deze al in huis. Hoe kan ik deze mengen met water en suiker? Wat zijn de hoeveelheden en hoe meet ik de poeder? Hoe dien ik deze vervolgens aan de bijen, druppelmethode, hoe en hoeveel? En wanneer? Wie kan me hierover meer informeren?



Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Kroese » do 22 nov 2007, 14:24

ainanc schreef:
Ik heb oxaalzuur poeder besteld en deze al in huis. Hoe kan ik deze mengen met water en suiker? Wat zijn de hoeveelheden en hoe meet ik de poeder? Hoe dien ik deze vervolgens aan de bijen, druppelmethode, hoe en hoeveel? En wanneer? Wie kan me hierover meer informeren?



Abdurr Inanc
gebruik de zoek sleutel met "oxaal druppelen" vink het achief even erbij, en je vind een schat aan informatie.
hier heb je al 1 met de gezochte info:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ,druppelen

groet,
Hennie....

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door ainanc » do 22 nov 2007, 14:42

HOeveel druppels per raam?

Abdurr Inanc

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door de vos roger » do 22 nov 2007, 17:21

ainanc schreef:
HOeveel druppels per raam?

Abdurr Inanc
Abdurr,voor grote volken "druppel"ik ongeveer 50à60 ml tussen de raten waar de bijen zitten.Voor kleinere volkjes is soms de helft al voldoende.
Ik gebruik als "druppellaar" een grote injectiespuit van 100 ml .


roger

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Kroese » do 22 nov 2007, 18:06

ainanc schreef:
HOeveel druppels per raam?

Abdurr Inanc
Vuistregel = 5 Ml per bezette straat bijen. Zit het volk verdeeld over 2 bakken de helft meer. (simplex raammaat)
Zoals Roger al aangaf het maximum is 50-60 Ml = 8-10 ramen bijen bezet, en nog wat in de onderbak. (maar zulke volken vind je alleen in een Segeberger of in mijn Combi isolatie kast) (Of zeg ik nu weer iets te veel)[}:)]
Hennie...

martha van dam
Berichten:25
Lid geworden op:zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door martha van dam » vr 23 nov 2007, 09:19

hallo Inanc

misschien wil je aan de mensen met b.v slechts een paar kasten wat van dat oxaalzuur verkopen. Dat scheelt iedereen geld en je krijgt er zelf nog wat van terug.

Groeten martha - 2 kasten

Ik heb oxaalzuur poeder besteld en deze al in huis. Hoe kan ik deze mengen met water en suiker? Wat zijn de hoeveelheden en hoe meet ik de poeder? Hoe dien ik deze vervolgens aan de bijen, druppelmethode, hoe en hoeveel? En wanneer? Wie kan me hierover meer informeren?
Abdurr Inanc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door LWPisa » vr 23 nov 2007, 10:24

Voor druppelen (en ik trouwens ook voor vernevelen) gaat men uit van 35 gram per liter water.

Het hangt ervan af hoeveel volken je wil behandelen...ikzelf maak gewoon een liter en spoel overblijvende oplossing door de plee of ontkalk m'n badkamer ermee (ik vernevel en doe er geen suiker in).

35 gram, of 17,5 is af te wegen met een betere brievenweger, het hoeft niet op de 0,1 gm precies. Of laten afwegen bij de apotheek of vragen bij je/een scheikundeleraar.

Oplossen doe je in een liter of halve liter warm water. Voorzichtig roeren en niet spatten in je ogen of met natte vingers in je ogen!

In geval van nood kan je zelf een balans maken van een plankje over een scherp randje en stuur ik je een gewicht van 35/17.5 gm om mee te wegen, of je stuurt mij een dikke poederbrief en dan stuur ik je een paar afgewogen porties terug ;)

L

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door ainanc » vr 23 nov 2007, 13:22

Ik moet 4 kasten en 1 korf behandelen.
Is er geen mogelijkheid om oxaalzuur thuis makkelijk te wegen? Met maatbekers enzo? Is dat iets?

En hoe doe ik dit met de korf?

Abdurr Inanc

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Dirk Blanken » vr 23 nov 2007, 22:23

Ainanc,
Koop een weegschaaltje voor brieven, dat heb ik jaren geleden gedaan en die is nauwkeurig genoeg voor dit doel zoals Pisa aangeeft.
Elke goede zaak voor imkerbenodigheden heeft oxaalzuur 6 euro voor een sjampotje vol.
Ik verbaas me mensen geven prima antwoord en je vraagt wederom naar de al bekende weg.
Ik denk dat die onzekerheid voornamelijk voortkomt uit hoeveel moet ik dit volk geven en hoeveel die er naast staat.
Voor de hoeveelheid te druppelen op je volken wil ik je wel een wat eenvoudiger standaard aangeven maar een druppeltje meer of minder is niet zo belangrijk.
Hennie Kroese zegt 5 ml per bezette raat, dat klopt maar alleen als je sterke volken hebt dan geldt dat je totaal zo'n 50 a 60 ml van de oplossing druppelt.
Voor zover ben ik het met hem eens.
Een kleiner volk wat bijvoorbeeld op een breedte zit van 5 a 6 ramen bijen kan je niet vergelijken met zo'n groot volk.
Het is namelijk 8 x kleiner dan het grote volk als je uitgaat van de bolvorm.
Het eerste uitgeprobeerde recept wat ik kreeg was:
30 ml voor een klein volk.
40 ml voor een gemiddeld volk.
50 ml voor een groot volk.

Als je uitgaat van het een heel groot bolvolk wat 60 ml moet hebben:
Dan kom je op:
7.5 ml voor een klein volk het volkje op 5 a 6 ramen.
15.0 ml voor een matig volk.
60 ml voor het groete volk.

Toch waren er geen problemen na de behandelingen met de 30,40,50 aangave.
Dus Ainanc een grammetje meer of minder maakt ook geen zak uit.
Wel zou ik kleine volkjes liever wat minder geven dan 5 ml per raam bezet liever niet meer als 3 ml per bezet raam.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door de vos roger » vr 23 nov 2007, 22:44

Wat ook héél belangrijk is,als ik bedruppel met oxaalzuur hou ik mijn vloeistof warm in een bain-marie.Te koud kan nefaste gevolgen hebben voor de bijen.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten