bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
bijenwas

Bericht door DE BIEZEN » ma 26 nov 2007, 19:15

Ik heb weer een aantal ramen gesmolten en deze verhit ik in een frituurpan om vervolgens de laatste verontreiniging naar de bodem (met water) ta laten zakken.
Het lijkt erop dat een gedeelte te warm is geworden. Is donker van kleur. Lijkt wat verbrand.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en is deze was nog bruikbaar voor nieuwe ramen??

Graag uw reactie

Gerard

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door m.kolsters. » ma 26 nov 2007, 23:11

Bijen was met water mag koken ,maar ik denk dat de fout zit in de pan deze is zwart van het inbranden van frietvet-of metaal(ijzer) geeft ook een zwarte kleur-en roodkoper geeft een groenen kleur aan de was.
Dus neem altijd r.v.s. of neem een weck ketel,water er eerst in doen want als de was kookt en er dan water bijvoegd, komt de was de pan uit!!!!!!!
Ik gebruik deze was niet meer om zijn vieze kleurmaar ik denk dat de bijen er geen probleem mee hebben,maar een keer overkoken kan geen kwaad.
GR.Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Dirk Blanken » di 27 nov 2007, 00:26

Gerard,
De mooiste was krijg je met een zonnewassmelter of als je haast heb maak een kleine stoomwassmelter van betonplex bijv. voor tienramen en sluit er een een stoomapparaat op aan waarmee men behang afweekt, gewoon het slangetje in een nauw gat aan de achterkant er insteken.
Je maakt een vierkante bak en pas de poten onder de bak aan dat de bak flink voorover staat.
In de bak zelf komt 5 cm boven de bodem een uitneembaar gaasrooster niet te fijn ongeveer 0.5 cm maas over de volle bak met handvaten van draad zodat je het rooster kan schoonmaken samen met een rooster(gaas met 2 a 3 mm maas) voor het afvoergat aan de binnenkant geeft je een prachtige schone was waarvan je in een geemaileerde pan een kaas maakt.
Water uit de kraan is hier in het Noorden veel te kalkrijk waardoor verzeping van de was optreedt, en je een dikke laag poreuze was aan de onderkant van je kaas moet afschrapen.
Beter is om regenwater te gebruiken wat vaak zuiverder is.
Doe 3 a 4 cm water in de pan en daar de al uitgesmolten was in en blijf er eerst bij als het gas hoog staat en tot de was begint te smelten daarna het gas terug draaien zodat het water nog net blijft koken of net niet elk kwartier even controleren (kookwekker)totdat het geheel vloeibaar is geworden en licht kookt, dan het deksel er weer op en een dag laten afkoelen.
Een paar mm van de onderkant afschaven en je hebt zuivere goudgele was
Ik begrijp dat jij je kunstraat zelfmaakt dan de zegeltjes was apart smelten dat wordt prachtige was.
Ik heb gezien dat mensen zegeltjeswas inleverden die grijs was ik krijg dat niet voor elkaar die van mij is goudgeel.
Dirk

dertiende

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Bart Maes » wo 28 nov 2007, 21:52

Dirk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt met die stoomwassmelter.
Heb je daar geen foto van?


met imkersgroet!
Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Dirk Blanken » do 29 nov 2007, 19:59

Bart,
Het is heel eenvoudig.
Maak een bijenbak van betonplex waarin b.v. 10 ramen in kunnen.
Zorg dat er onder de ramen 15 a 20 cm ruimte zit.
Op 5 cm boven de bodem komt een rooster wat je kunt uitnemen en schoonmaken wat je doet als het nog heet is afkloppen in een grote kartonnen doos is dan genoeg.
Lange lashandschoenen hierbij gebruiken anders brand je je poten.
1 of 2 behangafweekapparaten aansluiten aan de achterkant van de bak.
De bak poten geven zodat de bak 20 graden voorover staat zodat de was via het gat aan de voorkant kan afvloeien.
Natuurlijk een mooi tuitje maken en een extra wegneembaar roostertje(schoonmaken) aan de binnenkant.
Natuurlijk een een nauwsluitend deksel erop van betonplex, bij het afnemen ook je handschoentjes aan trekken.
Resultaat prachtige schone was.
Dirk



dertiende

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Peter Bal » do 29 nov 2007, 20:47

Bart Maes schreef:
Dirk, je hebt me nieuwsgierig gemaakt met die stoomwassmelter.
Heb je daar geen foto van?


met imkersgroet!
Bart
Ik heb er een gemaakt van een plastic ton en een behangafstomer van toolstation. totale kosten voor mijn stoomwassmelter: 40 euro.
http://www.toolstation.nl/search.html?s ... ngafstomer
In het midden van de ton een gat waar de stoomslang erin gaat en helemaal onderaan een gat waar de was uit loopt. Er passen tien ramen in. Bovenop de ramen leg ik een stuk gaas (ca 5 x 5 mm) waarop het losse te smelten spul komt.
Het enige waar je mee moet uitkijken is dat de smelter niet mag droogkoken! Vullen met 4 liter water, dan heb je genoeg voor 1 1/2 uur stoom minimaal. Er staan een paar geschikte tonnen op marktplaats. Trefwoorden "ton" en "schroefdeksel".

Peter

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Bart Maes » vr 30 nov 2007, 16:49

Ik heb goede informatie gekregen van forumers over hoe je een wassmelter kunt maken met betonplex en een behangafweekapparaat.
Omdat vrouwlief en ik in februari nog 'es trouwen :D(twee jaar terug zijn we voor de wet getrouwd) zit het maken van de smelter een beetje in het onderste schof![;)] Maar het idee maakt me 200% enthousiast om het toestel te maken en ermee te werken.


met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door m.kolsters. » vr 30 nov 2007, 19:52

Dag imkers waarom gebruik je geen verf fohn dan hoef je er maar warmen lucht in te blazen en deze dingen kosten maar 15-20 euro dan kan je dag en nacht door gaan je maakt van een stukje pijp een houder en je bent klaar.
Gr Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 nov 2007, 20:15

Tinus heb je wel eens gemeten hoe warm de lucht is die uit dit apparaat komt? Heb je de brandweer al besteld?[:)]
Uit het voorbeeld van een stoomapparaat voor het afstomen van behang wordt het nooit warmer dan 110 graden celsius.

Het idee is leuk "een verf fohn".

Hans

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas

Bericht door m.kolsters. » za 01 dec 2007, 14:20

Hans met een r.v.s. ton en varroagaas kan er weinig gebeuren en dan de föhn heeft meer standen om te verwarmen en als je er een thermostaat (van oude wasmachine)tussen zet is alles regelbaar(maar nooit binnen zetten).
Als je de ton isoleert is het nog goedkoop ook, en als je een ton met ronde bodem pakt gaat er de was als hij afgekoeld is van zelf uit(koeltank op de sloop halen).
Gr Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten