Bestuiving

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Bestuiving

Bericht door m.kolsters. » vr 01 feb 2008, 19:05

Dag imkers ik zit een beetje moeilijk met de prijs van de bestuiving(fruit),wat is de prijs en hoe snel gaan we met de prijs om hoog.
Ik ben 10 jaar terug met bestuiving begonnen en als ik nu kijk wat de prijs is en wat ik tien jaar terug beurden,vind ik dat voor de fruit boeren een snellen vooruitgang.
Als ik nu in het maandblad kijk naar het bestuivingsgeld vind ik dit best hoog(of ben ik niet bij de tijd gebleven)Wat te doen.[:(][:(][:(]
Een hobbie imker

Tinus Kolsters
't Bakhuis

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door DaanL » vr 01 feb 2008, 21:15

Het aanbod wordt minder, vraag blijft hetzelfde. Dan gaan zulke prijzen omhoog, dat is met alles zo. Ik heb mij eens laten vertellen dat een fruitboer voor 80.000 gulden minder verdiend zonder bijnvolken in de bongerd. Dat is toch een hoop. Toen mij dit vertelt werdt, ging het dus nog over guldens, een jaar of 6 geleden dus. Nu zullen die kosten dus nog hoger zijn.

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door amja » zo 03 feb 2008, 19:49

Ik ben ook erg benieuwt naar de prijs per kast, en ben het eens gaan opzoeken bij bedrijven die bijen leveren voor de bestuiving.
Wij als hobby imker kunnen niet zomaar een hoge prijs vragen.

Voor een volk met leggende koningin, broed in alle stadia, in het open veld, moet een volk in het begin van de bloei minimaal 7 ramen bezeten. Hiervoor geldt een vergoeding van € 41, - per volk voor 3 weken of minder.
De prijzen hangen verder af van de weersinvloeden en bij grote aantallen komt er nog een korting tot 25%.

Daar moet je als hobby imker toch wel even over nadenken.

Amja

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door kreydt » ma 04 feb 2008, 12:47

Beste DaanL,

Ge moet niet alles geloven wat MEN verteld. Alleen bij kersen geeft de inzet van bijen een fenomenaal verschil in opbrengst. Bij andere teelten is er kwaliteits toename maar met uitzondering van aardbeien moet men dat niet overroepen.
Heel anders ligt het bij serre- en overkappingsteelt want daar moet men bestuivers hebben om vruchten oogsten. De prijzen liggen dan ook hoger, wat normaal is, want de volken die terug uit de serres komen zijn op zijn zachts uitgedrukt, verzwakt en de opbrengst miniem, plus de controle en eventuele vervanging van de kast.

Een prijs van rond de 40 à 50 euro is verantwoord voor een kast in open lucht. Voor bedekte teelten moet je je richten naar de prijs die gevraagd wordt voor de hommelbestuiving ( x2 of x3 ) en dan zijn we toch in de geburen van een 100 euro.

kg

GeertVG
Berichten:16
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 08:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door GeertVG » ma 04 feb 2008, 14:20

Deze zomer stond er in Vacature een interview met een bestuivings-imker:
Had 150 kasten. Voor zes weken: 95 euro/kast.
Dit was zijn hoofdberoep.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door Piet Jager » ma 04 feb 2008, 15:59

Advies bestuivingsvergoeding 2008

- Voor plaatsen bij onbedekte teelten 45,- euro per volk voor 3 weken of minder; bij verlenging een toeslag van 2,50 per dag

- Voor plaatsing bij bedekte teelten 30,- euro per volk per week

- Voor transport van de volken vanaf de bijenstal tot aan de teler kunnen kosten in rekening worden gebracht.

N.B. - Er is een toenemende vraag naar bestuivingsvolken voor buitenteelten

Bron: maaandblad Bijenhouden (NBV) jan. 2008 blz.19/20

!Piet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door Kroese » ma 04 feb 2008, 17:46


Advies bestuivingsvergoeding 2008
Ik ben blij met dit vroegtijdige prijsadvies.

We kunnen nu de fruittelers tijdig op de hoogte brengen van de prijzen die voor dit jaar geadviseerd zijn. Die prijs kan rustig ook door de hobby imkers gevraagd worden, omdat er mogelijk weer te weinig volken beschikbaar zijn.
Die prijs kan wel eens nodig zijn, om imkers die het nooit de moeite waard vonden om ze voor die paar weken te verslepen, over de streep te halen.

Ik ben wel benieuwd wat voor prijzen er in Duitsland en Belgie gehanteerd worden, voor 2-3 weken buiten fruit bestuiving.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door m.kolsters. » ma 04 feb 2008, 18:51

Ik heb er een zwaar hoofd voor ik zit met een verschil van 15 euro .
Waar om ben ik niet met de prijs op de hoogte gebleven, na de jaren dat ik er bijen naar de fruit bracht.
Ik heb regelmatig de prijs op gevraagd,en nu zit ik 15 euro te laag.
Mijn eerste geld dat ik beurden was 20 gulden in 1998 ,ben ik toen door een imker op het verkeerde been gezet.(of niet gebeurd)
Als ik nu per jaar ga bereken dan kom ik veel te kort,of de tuinder moet te veel betalen.
Ik heb ook nog honing,of hebben dat anderen imkers niet.

Wat is bestuiving

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2008, 19:17

Hallo Tinus,
Volgens mij wordt het de hoogste tijd, dat jij je gaat aanmelden bij de Vereniging SSBI (stichting stimuleren bestuiving imkers).
Kijk op: http://www.ssbi.nl/
met groet,


Afbeelding

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving

Bericht door amja » ma 04 feb 2008, 20:55

Heel leuk dat jullie zo goed de adviesprijs weten, maar wat vraagt een hobby imker nu werkelijk voor een kast.

De adviesprijs wordt niet veel gehandhaaft en de NBV schrijft ook dat er veel onder de prijs gezeten wordt en hoeveel overdrijven imkers nu eigenlijk????????

Amja

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten