Moer opsluiten tegen zwermen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Moer opsluiten tegen zwermen.

Bericht door Roeland » za 16 feb 2008, 18:13

Ik loop met het idee om de moer van een volk op bepaalde momenten van het jaar op te sluiten door een raam aan allebei de kanten te betimmeren met een stuk moerrooster en dat ik daar dan de moer tussen laat lopen, en als er op een gegeven moment weer te weinig broed is de moer weer vrij kan laten door in de bovenlat van het raam een opening te maken die je ook kan sluiten.

Is dit wat of is dit niks?

Hopelijk heb ik het een beetje begrijpelijk uitgelegd?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Moer opsluiten tegen zwermen.

Bericht door m.kolsters. » za 16 feb 2008, 19:40

Imker,als een volk wil gaan zwermen kan je dat niet tegen houden.
Als de bijen bij de moer kunnen maken ze deze dood en gaat ze in stukjes buiten,en trekken ze toch een moer aan jammer he.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer opsluiten tegen zwermen.

Bericht door Dirk Blanken » za 16 feb 2008, 19:54

Roeland,
Niet doen volgens mij wordt het een puinhoop.
Bijen gaan zwermen bij een overmaat aan jonge bijen.
Grote kans dat ze als ze zwermdriftig zijn doppen gaan aanzetten op dat sperraam en als de doppen dicht zijn zullen ze de moer door het moerrooster proberen te drukken, waarbij ze zwaar beschadigd kan raken.
Je kan dan beter vrij vroeg al bijvoorbeeld eind april de moer in 1 broedkamer laten leggen en dan in de onderste want de moer moet je nooit lang opsluiten.
Dat heeft dan wel het nadeel dat bijen later de jonge nectar niet kwijt kunnen in de onderbak waarvanuit het dan weer ingedikt naar bovengebracht kan worden.
Maar op deze manier krijg je ook minder jonge bijen en stel je het zwermen wat uit

Je kan haar wel een paar dagen opsluiten op een uitgebouwde raat om een raam met jonge larven te verkrijgen voor het omlarven voor de koninginnenteelt.

Ik heb behoorlijk zwermtrage bijen en kan na het koolzaad ongeveer half mei een flinke aflegger maken en die een nieuwe koningin geven.
Dan heeft de oude weer ruimte om te broeden.
Het hangt van de zwermtraagheid van je bijen af of ze het zwermen dan verder vergeten.
De zekerste manier is om de oude koningin af te nemen dus een kunstzwerm te maken en dat doen dan ook de meeste imkers.
Eventueel weer verenigen voor het inwinteren of voor de heidedracht en dan de volken op twee BK's laten staan.

Tegenwoordig maak ik van de volken die van het koolzaad afkomen drie of vier volken.
Ik mag graag koninginnen telen en selecteren.
Die volken bezetten aan het eind van het seizoen weer 2 broedkamers en dus goed inwinterbaar.
In het voorjaar wederom selecteren op overwinteringssterkte wat iets zegt over de ziektegevoeligheid en de beste koninginnen dan aanhouden etc etc.
Dirk



dertiende

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer opsluiten tegen zwermen.

Bericht door Bidding » za 16 feb 2008, 20:49

Hallo Roeland,

Een imker die ik zelf heb mogen kennen en die héél veel gepubliceerd heeft op dit form, maar helaas overleden is, heeft in één van zijn artikelen op dit forum het volgende gemeld:

-------------------------------------
Mijn 'uitgangspunt' bij het houden van volken is dat er DYNAMIEK in het volk moet zitten.
Bijen moeten er zin in blijven houden. Ze moeten van hun kastenaanbieder(de bijenhouder) begrip krijgen voor hun zelfgekozen manier van leven. Die bijenleefwijze bestaat al vijftig miljoen jaar.
Ik moet mij dus inleven in hun leefwijze. Als ze iets van plan zijn, moet ik daar achter staan en ze helpen waar ik kan. Daar worden ze blij van. Ze worden immers 'begrepen' en doen extra hun best.


van: Frans van Tongeren
--------------------------------------

Dit is ook mijn uitgangspunt, en als ik jouw idee zie om een prima leggende en 'functionerende' koningin in een gezond volk achter de tralies zet en weghoudt bij de rest van de bijen om het zwermen te voorkomen dan lijkt mij dat je volledig indruist tegen de 'wil' van de bijen.

Probeer ze liever te ondersteunen en te sturen in hun eigen natuurlijke drang tot zwermen: Maak een vlieger of beter nog een veger om te voldoen aan hun zwermdrang en toch de boel in de hand te houden.


Groeten,

Lex

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Moer opsluiten tegen zwermen.

Bericht door Hugo » za 16 feb 2008, 23:52

Roeland,

Frans Somers, ooit één v/d beste imkers en moertelers en wereldberoemd in Vlaanderen, propageert "zijn arrestraammethode" al langer dan 30 jaar (een raam dat langs één kant wordt afgesloten met een aluminiumplaat waartegen een vel kunstraat kleeft en aan de andere kant afgesloten wordt met een stuk moerrooster). Voor de komst v/d varroamijt gebruikte hij zijn "Somers-arrestraam" als zwermverhindering, later combineerde hij met deze methode zwermverhindering en varroabestrijding.
In het voorjaar wordt de broedaanzet beperkt door de moer afwisselend 1 week op te sluiten in het arrestraam en daarna weer 1 week los te laten in het volk. Het arrest wordt tot 3 keer herhaald. Je moet er wel mee beginnen voor er enige zwermstemming in het volk komt.

Ik heb deze methode lang geleden ook geprobeerd, maar het liep niet van een leien dakje : de bijen weigerden halsstarrig om het arrestraam uit te bouwen en de moer werd dikwijls afgestoken.
Een moer opsluiten op een raam kan dus wel degelijk maar de methode vergt wel heel wat ondervinding.

mvg,

Hugo (1/2 bij die ook liever niet achter de tralies zit)
ps. lees ook http://llh-hessen.de/aussenstellen/bien ... 050530.pdf

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten