Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Bart de Coo » za 23 feb 2008, 23:38

Bedankt Els, erg leerzaam.

Wat mij een beetje verbaast aan het verhaal van Hayes is, dat hij weliswaar vertelt hoe je volken behandelt met gesloten broed (Omslachtig hoor! Iedere vier tot zeven dagen!) maar voorbijgaat aan het feit dat deze methode vooral goed zou moeten werken in volken zonder of met alleen open broed: je bestrijdt alleen de mijten die op de bijen zitten. Als je bijvoorbeeld een vlieger maakt - die je geen broed meegeeft natuurlijk - en je past na ongeveer een week een poederbehandeling toe, dan geef je zo'n volk een frisse, varroavrije start, denk ik.

Een volk waar je zonder gewetensbezwaar een honingkamer bovenop kan zetten. Rock 'n roll![8D]

Toch? Dan is poedersuiker toch een geweldig alternatief voor oxaalzuur?

Groet,

Bart

P.S. Er schiet mij nog iets te binnen. Iedere vier tot zeven dagen je kastvolken behandelen lijkt mij superomslachtig, al helemaal als ze op twee bakken staan[xx(]. Voor korven zou deze methode echter ideaal zijn. Er vallen te veel mijten uit de korf? Ieder weekend even de korf omkeren, poedersuiker erover, terugzetten, klaar. Zes weken volhouden.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Ria van den Berg » zo 24 feb 2008, 00:51

Hallo Els,

Even wat "muggeziften"
Integrated Pest Management heet volgens mij in het Nederlands gewoon geintegreerde bestrijding (zonder plaag)
een "cup" is 250 ml, een volume maat dus. Noordamerikanen zijn veel praktischer met bakken dan ik in nederland gewend was, volumematen werken sneller dan het afwegen dat in Nederland gewoon is en voor huis, tuin en keukenwerk werkt het goed.
Een cup is niet een kopje, maar een flinke beker, ik denk dat een paar gram poedersuiker meer of minder niet echt uitmaakt.
Bijenhouden is overal anders. Vliegers en vegers heb ik hier nog nooit gezien. Er worden "packages" gemaakt (koningin en bijen zonder broed) om te versturen. Maar de meeste bijenhouders maken een "nuc" of "split", bijen op ramen met vnl gesloten broed met of zonder koningin.
De poedersuiker methode wordt niet voor niets aangeraden voor hobby imkers, het is veel te bewerkelijk voor beroeps.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 24 feb 2008, 13:46

Bart en Ria,
ten eerste excuus als mijn klungelige vertaling, hieronder de oorspronkelijke Engelse tekst .
(Maar het is een forumregel dat er '“ zo mogelijk '“ alleen artikelen in het Nederlands geplaatst worden. En waar je in het Engels slechts een paar woorden nodig hebt om iets te vertellen, gebruikt het Nederlands er wel 10 om hetzelfde te zeggen, vandaar dat mijn vertaling hier en daar wellicht iets '˜te kort door de bocht' was.)

Bart: die 4 tot 6 weken zullen genomen zijn omdat dit 2 broedcycli beslaat en dus de meeste mijten in die tijd tweemaal de kans lopen met de suiker in aanraking te komen.
Zelf heb ik gisteravond al aan dhr Hayes gevraagd wat een deep hive body is, en hem ook verteld welke Ned. maten en het aantal ramen hier gebruikelijk is en of ze ongeveer overeenkomen zijn deep hive body. Tevens gevraagd of er bij een kleiner volk of bij een compactere tros minder suiker wordt gebruikt.
Hij mailde mij vanmorgen terug, zag tenminste op het beeldscherm zijn mail langsflitsen voordat mijn virusprogramma het mailtje verwijderde naar de zwarte lijst. En daar kan ik op de een of andere manier niet bijkomen, 2 uur geleden al aan 'Spamfighter'

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Ria van den Berg » ma 25 feb 2008, 04:08

"Zelf heb ik gisteravond al aan dhr Hayes gevraagd wat een deep hive body is, en hem ook verteld welke Ned. maten en het aantal ramen hier gebruikelijk is en of ze ongeveer overeenkomen zijn deep hive body. Tevens gevraagd of er bij een kleiner volk of bij een compactere tros minder suiker wordt gebruikt."
schreef Els.

Voor als het spamfilter de email heeft opgeslokt (ik vind het altijd een geruststelling als ik merk dat ik niet de enige computer dummy ben):
Een "deep hive body" is een broedbak. Wij gebruiken "Western Standard", ik denk dat dat de maat is die de meeste beroepsimkers in Noord Amerika gebruiken. Het is iets kleiner dan Dadant (geloof ik, Hans van der Post heeft ooit eens van ons Pierco ramen gehad) en in Canada gebruiken we 9 ramen per bak, waarschijnlijk hebben ze er in Florida wel 10, niet zulke sterke drachten en niet zo'n sterke bouwdrang [:)] Hier zijn 10 ramen in een bak niet te manoevreren. In Florida, waar Jerry Hayes inspecteur is, zitten de bijen het hele jaar door door de hele bak, het klimaat is subtropisch, veel "migratory" (rondreizende) grote bijenhouders overwinteren in Florida.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 feb 2008, 15:25

Nog een reactie:

Ook ik vind de methode erg omslachtig en lijkt mij practisch gezien lastig uitvoerbaar. Daarom ook het voorstel om gewoon bovenaf flink op te ramen te strooien ipv op elk raam en deze er een voor een uit te halen. Verder als je dit frequent een periode volhoudt zal het ook tot flink wat succes leiden (denk ik). Els zou jij dit wellicht ook bij 1 volk kunnen testen?? Ik heb nu te weinig volken om het te testen. Misschien van zomer

Verder raad ik meel aan en niet suiker om dat dit roverij kan uitlokken. Meel = meer poets effect??? Ook eiwit leverancier.

Verder betwijfel ik echt of fijn stof ervoor zorgt dat de mijten minder houvast hebben. Of is het misschien de constanatie (en het poetsen) bij het volk dat ervoor zorgt dat mijten er afvallen. Bij het reizen van bijen zijn de bijen ook in verhoogde paraatheid wat ook tot een bepaalde mijtenval leidt. Je zou eigenlijk 'bemijte' bijen in een potje moeten doen en deze met poedersuiker bestrooien.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 25 feb 2008, 22:02

JP,

het uittesten met 1 volk is geen optie, je kan dan geen vergelijkingen maken. Ga het met al mijn volken tegelijkertijd proberen, net als een paar weken geleden. Ben vandaag weer begonnen met het tellen van de gevallen varroa's op de lades en zodra het minder gaat waaien wil ik alle ramen met bijen gaan bestrooien met poedersuiker. En dit daarna nog driemaal herhalen.
De kans op roof is inderdaad groot, een klein volkje is door het bestrooien een paar weken geleden al beroofd, terwijl toen maar 15% van het mengsel poedersuiker was. Maar ik wil het toch volgens de richtlijnen doen, experimenteren met alternatieven kan altijd nog.

Het tellen zal wel meevallen aangezien dhr Hayes aangaf dat je ca een kwartier na bestrooien al mijten moet gaan tellen. In de praktijk zal het erop neerkomen dat eerst de gevallen mijten van de voorgaande dag(en) worden geteld, dan strooien, na 15 min. weer tellen en als blijkt dat daarna bijna geen suiker meer op de lades valt (denk aan roof) dan hoef ik 4 tot 7 dagen niet meer naar m'n bijenstanden. Dat scheelt mij bij dagelijks tellen, dat ik nu doe, een hoop kilometers rijden en de 2 uur per dag die het nu kost.

Maar ik moet iets doen, vorig jaar heb ik mijn bijen te vroeg ingewinterd en tegen de varroa bestreden. Het gevolg is dat ze nu, doordat ze altijd tot eind oktober/begin november nog ruim dracht hebben en doorbroeden, er nu te veel varroa aanwezig is.

En wie weet werkt het, dan lijkt mij het bestrooien van een broedloze veger of een zwerm veruit te verkiezen boven een of ander chemisch middel.

Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 feb 2008, 11:32

Hoi Els,

ik zou er ook niet toe overgaan om harde conclusies uit de mijtenval van dat ene volk, wat op andere manier is bestreden, te gaan trekken.
Het zou wellicht een goede indicatie opleveren...

Verder klinkt het mij echt niet goed in de oren dat er nu al een volk is beroofd. En dat in het voorjaar. Ik moet er niet aan denken om die volken nu zo uit een te trekken. Lijkt me echt niet goed. Zou je dit wel doen? Het is nog hartstikke koud.

Verder wat telmethodes betreft heb ik geen opmerkingen.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door apiario » wo 27 feb 2008, 15:48

Nu ik ook, ten opzichte van de draaien de kast, er wat meer over nadenk
ten opzichte van poedersuiker en roven. Dacht ik aan Arno die voor zijn stuifmeel productie de bijen van een proteiene rijk poeder voert

Hier te lande kun je dat vinden in Sojabloem, zou best kunnen dat dat ook de zelfde uitwerking heeft. En is bruikbaar voor de bijen.

Bertus

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 04 mar 2008, 14:29

Onderstaand een overzicht van de varroamijten die ik de afgelopen 3 weken op de lade's aantrof.
De 7 volken bezetten allen tussen de 7 en 14 ramen en er is overal al een redelijk groot broednest aanwezig. Alleen volk 07-8 heeft een moer uit 2006, de andere moeren zijn van 2007.
Volk nr 14 is het enige redelijk grote volk tot nog toe op deze stand is overgebleven, de overige volken staan op de stand welke vorig jaar bijna is uitgeroeid door de CCD. (Het werkt dus wél, als je een gehele stand 'schoon'

Barry.Speet
Berichten:23
Lid geworden op:ma 03 mar 2008, 14:17
Contacteer:

Re: Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen.

Bericht door Barry.Speet » wo 05 mar 2008, 15:25

Hoi,

Ik heb is en keer op internet een filmpje gezien over bijen volken behandelen met suikerbloem tegen de varoa, en die imker ging alle ramen langs. En ze lieten daar ook zien of het inderdaad helpt een dag later lieten ze het zien en er lagen ook inderdaad veel varoamyten op de varoaplank en die waren bijna allemaal nog levend. Dus het zou best wel werken dat ze door de poeder geen grip meer hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten