kasten schoonmaken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

kasten schoonmaken

Bericht door steven » do 06 mar 2008, 20:53

hallo,
ik heb een vraagje over kasten schoon maken:.
ik heb dus bijenkasten... die ik wil schoonmaken maar wat is een goede manier. ik heb wel eens gehoord van uitbranden. zou iemand me hier iets over kunnen vertellen?
of als je een andere (betere) manier hebt die vertellen aan mij.

alvast bedankt!!!

gr steven

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Oude Essink » vr 07 mar 2008, 18:06

Een gasbrandertje (met navulfles) kopen; daarmee brandt je alle kieren grondig schoon, door de hitte zijn alle bacterie-sporen en schimmels dood.
Verreweg de eenvoudigste en meest effectieve manier. sukses


Afbeelding

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door kreydt » za 08 mar 2008, 17:12

Vandaag een voordracht van Lei Henssels bijgewoond. Hij raadt het product HALAMID aan om de kasten te ontsmetten.

kg

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Dirk Blanken » za 08 mar 2008, 17:53

Guido,
Halamid dat zou ook voor kunststofkasten geschikt kunnen zijn.
Maar ik denk dat je daarna na enige tijd met veel water moet naspoelen.
Kwam de methode bij die voordracht ook ter sprake?
Dirk


dertiende

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door kreydt » za 08 mar 2008, 19:03

Ja, volgens Lei kan je de ramen direct, zelfs nog nat van de opgeloste halamid, inhangen zonder gevaar voor de bijen.

"natrium-p-tolueensulfonchlooramide" ontbindt in actieve zuurstof en zou op die manier bacterie-, schimmel- en virusdodend zijn.

Ik ga dit goedkoop middel ( en toegelaten in de voedingsindustrie ) zeker gebruiken maar voor alle zekerheid wel naspoelen met water.

kg

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door kreydt » za 08 mar 2008, 19:30

Toepassing van Halamid

pathogene schimmels 2 % (20 g/l), op vooraf gereinigde oppervlakken, mits een inwerkingsduur van 1 uur tegen Aspergillus fumigatus en Oospora lactis. Afspoelen na de ontsmetting.
bacteriën 2 % (20 g/l), op vooraf gereinigde oppervlakken, mits een inwerkingsduur van 1 uur tegen Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, Mycobacterium phlei, M. avium, Salmonella typhimurium, S. dublin, Escherichia coli, Streptococcus faecalis, Enterococcus faecium, Proteus mirabilis en Micrococcus pyogenes. Afspoelen na de ontsmetting.
gisten 2 % (20 g/l), op vooraf gereinigde oppervlakken, mits een inwerkingsduur van 1 uur tegen Candida albicans en Saccharomyces cerevisiae. Afspoelen na de ontsmetting.
virussen 2 % (20 g/l), op vooraf gereinigde oppervlakken, mits een inwerkingsduur van 1 uur tegen Newcastle-disease, varkenspest, infectueuse vogelbronchitis, Gumboro, ECBO, vogelreovirus, mond-en klauwzeer, myxomatose, ziekte van Aujeszky en vogelvaleriodifterie. Afspoelen na de ontsmetting.

Volgens deze gebruikstoepassing moet er wel gespoeld worden na het gebruik.


kg

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Ed Pieterse » zo 09 mar 2008, 11:15

Vroeger werd Halamid gebruikt op de koopvaardij om groenten die vooral in het buitenland (en Nederland)aangekocht werden te ontsmetten.
Later werd het verboden omdat het te giftig zou zijn. De koks konden wel eens een flinke overdosering gebruiken, terwijl dat niet verantwoord zou zijn.
Dus echt goed afspoelen dus.

Ed

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Jaap v.Popering » zo 09 mar 2008, 14:29

Ed Pieterse schreef:
Vroeger werd Halamid gebruikt op de koopvaardij om groenten die vooral in het buitenland (en Nederland)aangekocht werden te ontsmetten.
Later werd het verboden omdat het te giftig zou zijn. De koks konden wel eens een flinke overdosering gebruiken, terwijl dat niet verantwoord zou zijn.
Dus echt goed afspoelen dus.

Ed
Beste Ed , even een vraagje .

Als ik alles goed begrijp heb jij jaren groente gegeten wat behandeld was met een OVERDOSERING Halamid .
Op de koopvaardij , waar drinkwater altijd spaarzaam gebruikt wordt , dus het naspoelen van de groente ook beperkt gebeurde , en je bent nog redelijk gezond .??
( ik heb dertig jaar in de Rotterdamse haven gewerkt )weet dus wat een zeeschip is .
Is de noodzaak dan niet uit de lucht gegrepen om te zeggen , je bijenkast die NIET met voedsel in aanraking komt , met toegestane doses behandeld is.

.DUS ECHT GOED AFSPOELEN ????

Jaap v P

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Ed Pieterse » ma 10 mar 2008, 00:40

Ja ik ben nog zo gezond als een vis, zoals men dat zegt.
Maar water is er in overvloed aan boord hoor. We maakten het zelf uit zeewater, met afgewerkte stoom of het koelwater van de hoofdmotor. Als je dat onder vacuum doet kost het zelfs weinig energie.
Vroeger in 1955 toen ik begon met varen bunkerden we zoetwater, maar dan was er ook voldoende als men met beleid gebruikte.
Dus goed spoelen.
Ed

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 mar 2008, 20:31

Rest enkel nog de term : Dus echt goed afspoelen .

Wat jij goed afspoelen noemt vind ik mischien wel veel te krap,:D
Als ik gewoon naspoel is dat mischien met meer water dan goed afspoelen bij jou [:)]

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten