Al eerder verdwenen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Al eerder verdwenen?

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 09 mar 2008, 16:47

Het verdwijnen van bijenvolken zou volgens mensen die het weten een vaker voorkomend verschijnsel zijn en dus niets BIJzonders wezen!?
O.a. begin 19e eeuw, en daarna in de 20er jaren.
In de jaren 1970 - 1975 (ongeveer) is dit ook voorgekomen en dan in het bijzonder in het noorden van ons land.
Althans, zo is dit bericht ook een keer in het forum gemeld.
Er zijn hierop verder toen geen reacties geweest.
Navraag bij (enkele)imkers die nu reeds ruim 45 jaar bijen hebben gehouden zijn hiervan niet op de hoogte.
De Groentjes van die jaren zijn (nog) niet ingescand [kom op leden help is mee, heel leuk werk, nog zo'n 50 stuks maar.]dus hier op het forum is het niet na te lezen.

Mijn vraag nu wie bezit deze jaargangen en kan deze uitgaven eens doorlezen of hier meldingen van zijn geweest.
Meldt deze dan hier op het forum of stuur ze op voor publicatie aan de redactie.
Deze informatie kan weer als een puzzelstukje worden toegevoegd aan de CCD problematiek.
Indien de syptomen precies overeenkomen (wat sommigen zeggen) zijn een aantal hoofdoorzaken naar de huidige situatie van verdwijningen dan uit te sluiten!
Onderzoek kan dan worden toegespitst op overeenkomsten zoals die er toen en nu zijn.


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door maartenkleijne » zo 09 mar 2008, 17:06

Kweet wel uit eigen ervaring:

-in de jaren 50 toen ik als kind bijen wilde gaan houden werd mij dit stellig afgeraden: 'de bijen sterven nu toch uit vanwege de levensgevaarlijke tarcheeen mijt'.

-toen ik in de jaren 70 alsnog de beginners cursus ging volgen werd ik weer gewaarschuwd: 'ja maar het stond toch in de krant dat de bijen gaan uitsterven vanweg de gevreesde nosema die alle volken uitroeit'.

-inmiddels sterven de bijen alweer uit vanwege de Varroa en de allesdodende verdwijnziekte.

En al die keren waren er ook imkers die er niks van gemerkt hebben, omdat hun bijen rustig doorgingen met goede en minder goede jaren qua uitbreiden en krimpen, en honing halen.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Piet Jager » zo 09 mar 2008, 18:35

Onze vereniging (afdeling NBV) bestaat vanaf 1917. Alle notulen vanaf die tijd zijn nog aanwezig en heb ik al eens een keertje doorgelezen. Je krijgt dan een getrouw beeld van de imkerij van een bepaalde locatie, temeer daar alle notulen - met de hand geschreven -uitvoerig verslag doen van het reilen en zeilen van de imkers met hun bijen. Ja er kwam wel eens sterfte voor, maar niet zo grootschalig en desastreus als nu. De winters waren toen langer en veelal kouder. De informatie-voorziening beperkte zich slechts via 'Het Groentje'. Men was sterk streekgebonden. Pesticiden, lijnenteelt, Ceranea, oxaalzuur, genetisch gemodificeerde organismen (GMO), kunstmatige inseminatie, bevruchtingsstations, varroamijten, virussen, draaiorgelkasten, losse bouw, kunstraat, etc. etc. bestonden allemaal niet of nauwelijks. Ongeveer de vijftiger jaren ging de imkerij zeer snel bergafwaarts, maar niet vanwege ziekten!

!Piet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Dirk Blanken » zo 09 mar 2008, 18:40

Het meest bijzondere van de CCD verhalen vind ik dat de ene imker het maximaal kan overkomen terwijl de imker op 2 km afstand of nog dichter in de buurt er niets van merkt.
Je kan aannemen dat er door het vervliegen van darren zeker als er op de andere standen moerloze volken staan contact is tussen de verschillende standen.
Je zou dan zowel omgevingsfactoren als overdraagbaarheid kunnen uitsluiten.
Misschien is het toch een opeenstapeling van factoren.
Zelfs Amerikaans vuilbroed is latent aanwezig in de volken en treedt pas echt op als de volken verzwakt zijn door andere oorzaken.
Boven een bepaalde besmetting is er geen houden meer aan en zet het door.
In afwachting van echte antwoorden blijf ik het mijn bijen zo rijk mogelijk geven.
Veel honing laten houden,veel laten bouwen,tijdig er een jonge koningin opzetten, voor veel variatie zorgen wat betreft erfelijke afkomst.
De laatste zwerm die ik schepte had een hagelschot van 30 a 40 % zulke volken hebben het al moeilijk om zonder al de ziekten te overleven.
Dirk


dertiende

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Ria van den Berg » zo 09 mar 2008, 23:13

De laatste zwerm die ik schepte had een hagelschot van 30 a 40 % zulke volken hebben het al moeilijk om zonder al de ziekten te overleven.
Dirk

Misschien is die zwerm juist wel heel goed in het overleven. Er is nl. hagelschot dat duidt op hygienisch gedrag : bijen die zieke of door varroa aangetaste larven verwijderen. Er is zelfs een naam voor : V(arroa) S(ensitive) H(ygiene), vroeger noemden ze het SMR

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 10 mar 2008, 13:19

Het mooie van het forum is dat bij een te behandelen onderwerp er altijd veel los komt.
Een nadeel kan zijn dat er snel van het onderwerp wordt afgeweken.

Dat gebeurd nu ook weer, of mijn vraag was niet duidelijk?!

Als de volken in de 70-ger jaren dood gingen of verdwenen, waren er toen precies dezelfde symptomen als die wij nu zien;
- voer ruim aanwezig,
- moer (meestal)nog aanwezig,
- enkele werksterbijen(10 - 50) nog aanwezig,
- gesloten broed en / of eitjes nog aanwezig,
- geen dode bijen in of voor of nabij de kast,

Als de symptomen anders zijn/waren praten we over andere zaken, indien precies hetzelfde moet er een relatie te vinden zijn.

Dat is de intentie van mijn vraag, en daar ben ik benieuwd naar.



http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Steven B.Siebelink
Berichten:7
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 23:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Steven B.Siebelink » ma 10 mar 2008, 17:29

In het jaargang 1904 v.a.bladzijde 69 schrijft F.C.Brussel over een 'verdwijnziekte' als 'n voorjaarsziekte (?) en zou in de Ver.Staten bekend zijn als 'spring-dwingling' [ spring = voorjaar en to dwindle = afnemen,inkrimpen.- Zie ook bladzijde 124 van 1904.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Oude Essink » ma 10 mar 2008, 17:51

Deze voorjaarsinkrimping vindt plaats op een moment, waarop de winterbijen volop bezig zijn geweest en langzaamaan het loodje leggen, terwijl de nieuwe aanwas nog onvoldoende op peil gekomen is om het over te nemen; dit is het kritieke stadium in het vroege voorjaar; de omvang van het volk neemt af, terwijl een toename van voedster- en vliegbijen dringend nodig zou zijn.
Ik zou dat niet met "ziekte" aanduiden.

Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Al eerder verdwenen?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 10 mar 2008, 18:24

Steven,

als je in plaats van de paginanummers de maand van publicatie en het onderwerp vermeldt kan iedereen ze lezen via de "Groentjes" (groene balk hierboven)

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten