Afzwavelen........nee toch!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door Gerard van Gastel » za 26 apr 2008, 19:08

Martha,
Ik ben geboren en getogen op het platteland, en geen vegetarier. We hadden jaarlijks een huisslachting van een varken, en met enige regelmaat werden kippen, duiven en konijnen geslacht, maar wel om op te eten. Bespaar me aub je Friki verhaal.
Maar je schrijft zelf al: 'pas als je ziek of niet meer kan overleven word je geholpen.'

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door m.kolsters. » za 26 apr 2008, 20:21

Wat een flauwe reacties, we hebben het over de bijen of we met dat volkje wel door gaan of niet,of we ze afslaan of afzwavelen er gaan bijen dood.
Heb 2 volken verenigd met een krant de een moerloos en de anderen met moer,een week later geen moer meer dan nu maar eitjes van een ander volk mogen ze nog een dop aantrekken zo niet dan is dat het einden van een slecht volk.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door Dirk Blanken » za 26 apr 2008, 21:24

Tinus,
Ga er verder maar niet op in.
Serieuze imkers weten dat af en toe afzwavelen het beste is zeker bij aggressieviteit waardoor door afslaan andere volken ook ontregelt kunnen worden.
In de zomer heb ik altijd goede koninginnen beschikbaar.
In het voorjaar kan je alleen gezonde darrenbroedige volken helpen met een klein goed volkje van het voorgaande jaar.
De realiteit is dat bijenvolken in het wild niet zouden overleven als ze moerloos waren of darrenbroedig.
Wij hebben in Nederland te maken met veilig imkeren zonder overlast.
Als volken zelfs als ze pittig zijn gewoon kunnen bezig zijn met hun ding is er geen overlast.
Als er gevaar is voor overlast ingrijpen.
Vroeger vond men het normaal dat er een bijenzwerm afkwam nu ziet men het als een gevaar.
De tiener van tegenwoordig weet alles over hoe je computerprogramma's moet installeren etc. maar weet niets nul komma nul meer hoe appeltjes op tafel komen.
Ik ben een optimistisch mens maar wat dit betreft echt niet!
Dirk

dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 apr 2008, 21:58

Dirk Blanken schreef:
In het voorjaar kan je alleen gezonde darrenbroedige volken helpen met een klein goed volkje van het voorgaande jaar.
Ik had dit voorjaar ook een DARRENBROEDIG MOERTJE .
Na dit moertje verwijderd te hebben heb ik deze met een normaal volk verenigd ,de koningin bleef gewoon aan de leg , en heb nu een super groot volk .[:I]

Het is mij in mijn loopbaan als Imker een keer gebeurd dat ik een volk afgezwaveld heb en dat was E.V.B ,dan vind ik dat een noodzaak , natuurlijk ook bij A.V.B.maar dat heb ik gelukkig nog niet gehad . [;)]

Jaap v P

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door ToontjeV » zo 27 apr 2008, 12:49

Serieuze imkers weten dat af en toe afzwavelen het beste is zeker bij aggressieviteit
Kom nou toch, je bedoelt zeker het makkelijkste, inplaats van het beste.
je moet de oorzaak aanpakken, niet alleen de gevolgen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Afzwavelen........nee toch!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 28 apr 2008, 00:29

Ik denk dat we in deze discussie de volgene categorien kunnen onderscheiden: afzwavelen uit 1) noodzaak mbt ziektes, 2) onderdeel van bedrijfsmethode en 3) veiligheid/aggresiviteit.

1 kan ik billijken....denk ik noodzakelijk.
2 is denk ik verleden tijd. In ieder geval het uitvoeren op grote schaal zoals bij de korfteelt. Maar misschien met verdere opkomst van hoge wintersterfte onder oude volken misschien een nieuwe introductie?
3 Tja. hier kan je over verschillen. Het heeft te maken met de gebruiksfunctie van de volken. Gaat de imker slechts naar een paar drachten? Of is de imker bestuivingsimker en moet hij/zij 'lieve' volken leveren in kassen met paprika plukkers..

Ikzelf wil niet heel aggressieve volken op mijn stand hebben maar zo nu dan een steek vind ik niet erg... Bovendien komen er bijna nooit mensen bij mijn stand. En dan nog....er zijn ook andere manieren om aggressieve bijen te lijf te gaan.....hier al besproken...

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten