Wichelroede

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Wichelroede

Bericht door Ruinerweg » ma 28 apr 2008, 08:54

Bij de plaatsing van onze bijen op het koolzaad hadden wij een meereizende imker die de kunst van het wichelroede lopen verstond. Nu hebben twee deelnemers de kasten geplaatst op aanwijzing van Ben Baak, ons lid die ook de wichelroede hanteert.
Volgens Ben staan onze kasten op een kruising van twee leilijnen!

De twee andere deelnemers hebben hier geen gebruik van gemaakt.
Volkssterkte is ongeveer gelijk.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Roel Broekman.
www.ruinerimkers.nl

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door ToontjeV » ma 28 apr 2008, 10:20

Als ik m'n kasten plaats controleer ik met de wichelroede of ze niet op wateraders/aardstralen staan. Als er stralen aanwezig zijn en er is een andere plaats beschikbaar is zet ik ze daar weg.
Ik heb echter nog nooit volken vergeleken met elkaar wat betreft groei of honing halen als ze wel en niet op stralen staan.
Sommige mensen zijn erg gevoelig voor dit soort stralen, andere niet. Waarschijnlijk zal dat bij bijen ook zo zijn, en zal het dus moeilijk zijn om conclusies te trekken uit jullie bevindingen.
Ben benieuwd wat jullie resultaten zijn.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Gerard van Gastel » ma 28 apr 2008, 12:31

Roel,
interessant dat jullie dit ook doen,
net als Toontje controleer ik ook mijn standplaatsen met de wichelroede (metalen staafjes). Ik zet ze nooit op wateraders omdat ik geloof dat dat niet goed is voor de bijen, maar gevoeligheid zal best meespelen. Ik kan wel de 'slechte' plaatsen vinden en vermijden, maar om een heel goed plek (kruising van leilijnen) te vinden is erg moeilijk.
Hou ons op de hoogte aub.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Piet Jager » ma 28 apr 2008, 14:45

Lees het boek van Jan van de Veluwe (Jan Speelziek):

Het mysterie van de aardstralen en hun invloeden op mens en dier, waaronder bijen.

Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ardstralen

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ardstralen

!Piet

Lendertzgasse
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 11:13
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Lendertzgasse » ma 28 apr 2008, 20:49

Hallo,deze lezersbrief heb ik per toeval gevonden.
Hij is wel in het duits geschreven, maar dat moet voor jullie zeker geen probleem zijn.
Groeten Giel


Liebe Imkerfreunde(innen),

folgendes hatte ich als Leserbrief in der ADIZ

Entstrahlung bei Bienenvölkern

Bekannt ist, dass Schwärme sich vermehrt an der negativen Strahlung orientieren und sich auch am Rand einer negativen Strahlung zu einer positiven Strahlung aufketten.

Bei Bienenvölker auf negativer Strahlung kommt es zu vermehrten Ausfällen, bedingt durch Krankheiten wie Kalkbrut, Faulbrut und Varroa- und anderem Milbenbefall.

Es gibt Imker, die eine Entstrahlung mit Spiegeln oder dicken Metallplatten vornehmen. Diese haben den Nachteil, dass sie nur schwache negative Erdstrahlung abschirmen bzw. besser ableiten können. Die Erdstrahlung oder Wasserstrahlung ist aber meistens vom unterirdischen Wasserfluss abhängig. Dieser wird nach einem starken Regenereignis sowohl in der Stärke als auch in der Breite potenziert. Durch Spezialprodukte der Firma BELATEC ist eine angepasste Entstrahlung möglich!

Alle weisellosen Ableger oder Völker (ohne offene Brut) produzieren vom Flugloch ausgehend eine Schneise von ca. 50-70 cm Breite und ca. 50 - 70 m Länge an negativer Strahlung, wie sie dies tun ist mir leider noch nicht bekannt, aber sie machen dies bestimmt zur Flugorientierung der Bienenköniginnen, damit diese den heimatlichen Hafen nach dem Hochzeitsflug besser finden.
Nach Zusetzen von einer begatteten Königin wird das negative Feld sehr schnell in ein positives Feld umgepolt.

Tatsache ist, dass Wechselstrahlungsfeldbehandlung die Bienenvölker in ihrem Weiselverhalten stört. So setzten sie bei Umpolung von positiver Strahlung in negativer und umgekehrt Weiselzellen an. Ich denke dass dadurch das Schwärmen geklärt ist. D. h. aber auch, dass noch nicht in Schwarmstimmung sich befindende Bienenvölker sich durch das negative Feld der Nachbarvölker mitreisen lassen.

Bienenschwärme lassen sich erfolgreich in Bienenbeuten locken, die zuvor mit negativer Strahlung vor dem Flugloch und positiver Strahlung in der Beute versehen wurden.

In bezug auf Feuerbrand, einer Pflanzenkrankheit von Rosaceen, wo recht häufig behauptet wird, dass man vor Bienenvölkern Schneisen mit Feuerbrand feststellen könnte, stellt sich jetzt für mich die Frage, ob das nur auf weisellose Völker sich bezieht, denn ökonomisch relevante Schäden findet man nur auf negativen Erdfeldern. Leider sind zu wenige Obstbauern und Phytopathologen gleichzeitig Imker.

Ein geübter Wünschelrutengänger kann den Zustand seiner Bienenvölker mit der Wünschelrute ohne Öffnen der Beute überprüfen und durch richtiges Entstrahlen vor einer Vielzahl von Gefahren ohne Belastung der Ernteprodukte schützen. Durch den gezielten Einsatz der negativen Erdstrahlung können auch Schwärme erfolgreich gefangen werden.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Willem de Jong » di 29 apr 2008, 11:32

Ik gebruik een natte vinger. Werkt ook goed.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Piet Jager » di 29 apr 2008, 16:28

Willem,

Is dat niet om de windrichting te bepalen?

!Piet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door hans hoogendoorn » za 17 mei 2008, 12:29

[quote="Willem de Jong"]

Ik gebruik een natte vinger. Werkt ook goed.[/quote]
Je eigen natte vinger hoop ik ... Heb je in ieder geval altijd bij/in de hand. :D


Jammer, dat dit onderwerp verder stil blijft.
Ik sprak laatst een duitse imker, die ook de wichelroede hanteerd.
Alom gewaardeerde (helaas overleden) Ruiner collega-imker Comphees deed het ook en met succes.
Ik zou het wel willen leren.
Roel, heb je al nieuws over de resultaten ?

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Ruinerweg » za 17 mei 2008, 16:55

Hans,

Ik kan er nu nog weinig over zeggen, omdat alle volken het op de akker waar wij staan het heel goed doen. Die van ons zijn minder stekerig dan de andere twee die hun plek hebben gekozen zonder de wichelroede. Tenminste, dat idee heb ik.
Wel weet ik dat onze vroegere -helaas veel te vroeg overleden- voorzitter Jan Tissing altijd heel zorgvuldig met de wichelroede een plek uitzocht.
Maar zijn de condities op het koolzaad nu niet uitstekend de laatste weken?
En is het ook niet zo dat de oogst op het koolzaad ook haast niet kan mislukken en zeker niet met het mooie weer van de laatste weken?
Zijn de volken er niet op gespitst dracht binnen te halen?
En ontwikkelen volken zich niet goed als er dracht is?
Wichelroede?
Ik hou je op de hoogte.

Roel
www.ruinerimkers.nl

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wichelroede

Bericht door Ruinerweg » zo 25 mei 2008, 09:57

Ben en ik hebben gisteravond onze volken opgehaald, Ben had er 4 en ik had er 3 staan. We zullen deze week eens kijken hoe de opbrengst is geweest!
Ik voor mij kan zeggen dat de mijn plekje -gezien de opbrengst - geweldig was. Ik had vorige week van het beste volk 20 kg geoogst en van de andere twee niets. Nu zat de bak van het best volk weer barstens vol en de andere twee kleinere volken idem dito!
Ben had het idee dat het bij hem wat minder was dan vorige week.
Of dat nu aan de met de wichelroede ligt? We zullen het er eens over hebben.
Maar ...........ik ben heel erg tevreden!

Roel.

www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten