Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jannes
Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door Jannes » di 29 apr 2008, 23:15

Beste mede Imkers,
Sinds 2 weken ben ik weer de gelukkige bezitter van 2 F1 Carnica volken.
Beide zien er goed uit, de één zelfs érg goed. Na inspectie afgelopen zondag, kwam de één er uit met 7 á 8 ramen broed en een broedbak vol voer en stuifmeel.

De ander had in beide broedbakken 6 á 7 ramen broed, én ook rondlopende darren! Zelfs mooie speeldopjes hingen al onder de ramen.
Ik heb enkele sluitramen verwijderd en ramen met kunstraat tussen het (gesloten) broed gehangen. Vandaag (2 dagen later) waren de raten voor 75% uitgebouwd. Ik vermoed, dat a.s weekend ook daar nieuw broed in zal liggen.

Wat is wijsheid, wachten of op korte termijn een veger maken?

Vroeger (25 jaar geleden) imkerde ik met een allergaartje, een érg aggressief ras, wat als champagne uit te kasten bruiste. Als dáár de zwermdrang zich aankondigde (op de koolzaad) maakte ik altijd vegers. Mijn nieuwe volken zijn érg rustig, maar ik heb geen ervaring met deze soort. Zélf zou ik er voor gaan, om in de eerste week van mei een kunstzwerm te maken.

Ik heb kasten genoeg....

Wie geeft zijn visie?

Jannes

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door Bart Maes » wo 30 apr 2008, 08:42

Mocht ik speeldoppen zien, dan zou ik nog niet in rep en roer staan om vegers te maken. Ik zou wachten tot de eerste doppen verschijnen en die dan uitbreken. Als je moertjes gemerkt en geknipt zijn heb je 14 dagen tijd tss de controles zonder dat je bang moet zijn voor zwermen, op voorwaarde dat er geen doppen in de kast zitten. Je kan dan nog eens de doppen breken als je er terug ziet verschijnen. De derde controle maak ik dan de kunstzwermen van alle volken die op de stand staan.


met imkersgroet!
Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door A.A. Staals » wo 30 apr 2008, 09:08

Jannes
Zorg dat het volk voldoende plaats heeft om te broeden en laat het zo sterk mogelijk worden (plusminus 15 ramen broed). Als je nu al een veger maakt heb je onvoldoende bijen voor de lindedracht. Controleer elke 10 dagen op belegde doppen, zodra je belegde doppen ziet kun je een veger maken. Tijd voor het maken van vegers einde fruitbloei.

ad staals

Jannes

Re: Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door Jannes » wo 30 apr 2008, 16:28

@ Ad en Bart,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik zal ze in de gaten houden. Zodra ik belegde dopjes vind zal ik passende maatregelen treffen.

Dit volk heeft momenteel zo'n 12 ramen met broed in alle stadia en ook al darren lopen. Als alles mee gaat zitten hebben ze a.s. weekend er 2 á 3 ramen extra bij. De nieuwe kunstraat is al voor 75% uitgebouwd en hangt tussen de diverse ramen met broed.

Bedankt nogmaals voor de reactie. Ik zal het vervolg hier ook (proberen) te posten.

Jannes

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door A.A. Staals » wo 30 apr 2008, 17:15

Jannes schreef:
@

De nieuwe kunstraat is al voor 75% uitgebouwd en hangt tussen de diverse ramen met broed.



Jannes
Jannes
Kunstraat kun je het best aanbieden langs hat broednest, niet erin.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunstzwerm (veger) nu al maken?

Bericht door Dirk Blanken » wo 30 apr 2008, 17:50

Jannes,
Als je met deze volken op het koolzaad stond dan was het belangrijk voor de honingoogst om ze te laten doorhalen.
Bij goed weer doen ze dat ook wel zonder doppen aan te zetten, de intentie is dan honinghalen.
Zodra het slecht weer wordt en er komt weinig binnen komen er prachtige doppen.
Dus het tijdstip om dit te controleren heb je.
Je hebt de volken op twee broedkamers staan wat dan gemakkelijke controleren is is ""kiepen"".
In het voorjaar zitten de meeste doppen altijd tussen de broedkamers.
Dus de honingkamer's eraf de bovenste broedkamer een paar cm naar je toeschuiven en dan scharnieren.
Zodra je een belegde dop ziet alles weer dicht maken en en plan de campagne maken.
Het veiligste is dan de moer zoeken(weinig of geen rook)en die op een BK zetten met een paar broed en voer en honing bijzetten en wat extra jonge bijen bijslaan want deze kast zet je terzijde en vliegt dus af en door een klein vlieggat te geven heb je geen last van beroving en het beste is om ze nog een keer te verplaatsen na het afvliegen.
Het restvolk wat achter blijft heeft nu hoogstwaarschijnlijk zwermcellen en dat is prima.
Bij het kiepen heb je al iets over de ontwikkeling kunnen zien en dan wist je ongeveer wanneer de koninginnen uit zouden lopen en je zou kunnen luisteren naar tuters en ev kwakers.
In dit stadium maakte ik vroeger altijd een of twee kleine afleggertjes om wat achter de hand te hebben als het niet lukte bij de bevruchting bij het moerloze gedeelte.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 137 gasten