zwermen zonder doppen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

zwermen zonder doppen?

Bericht door hbeugeling »

Vandaag mijn 3 volken grondig geinspecteerd. In geen enkele bak trof ik een dop aan of zelfs maar een speeldop. Het viel mij op dat in een stapel broedkamerbakken een groot aantal bijen een soort roofgedrag vertoonden. Dat was mogelijk omdat daar nog een aantal ramen in zaten van vorig jaar ( verdwenen volken). Toen ik de deksel lichtte van deze stapel trof ik tot mijn verbazing een tros bijen aan. Eenmaal teruggezet op een bak en het vlieggat open, begonnen al gauw de eerste bijen te stertselen, dus neem ik aan dat de koningin erin zit. Kan het zijn dat het een "eigen" zwerm is? Nogmaals bij de ispectie trof ik geen enkele dop aan en de koninginnen in de bakken gezien.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door labrador »

kan toch ook een zwerm van "de buurman" zijn?
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door hbeugeling »

Zou kunnen. Feit is dat die op nog geen 100 meter afstand zit en tegelijk met mij nieuwe volken heeft aangekocht bij dezelfde imker. Kan natuurlijk, maar is wel heel toevallig.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Henk.....

goed!! dat je nog imkert...aangezien ik eerst las dat je dreigde te stoppen....?
Tja kan een zwerm zijn geweest van de buurman...maar dan moet die toch ook aan en af vliegen??
Wat bij mij momenteel het geval is....in een verlaten kast zitten ongeveer een 100tal bijen alle raten schoon te maken. Het kan niet anders dan dat dit verspieders zijn...erg leuk. Ze dragen allemaal dode bijen naar buiten en verdedigen het vlieggat... Vind het echt enig om te zien...Elke dag ga ik kijken of de zwerm ook daadwerkelijk is aangekomen...maar helaas...vast een imker die op tijd heeft ingegrepen...

jp
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door hbeugeling »

Beste Jelte Pieter,
Het is nimmer mijn bedoeling geweest te stoppen. Ik was wel alle volken kwijt. Kon echter niet wachten om nieuwe aan te schaffen.
Ik zocht de verklaring meer in de weersomslag. Ineens temperaturen van 23-27 graden, dat is ongewoon hoog. Maar wanneer we de regels van de bijen volgen kan dit niet een zwerm van mij zelf zijn. Geen dop gezien ook na een zoveelste inspectie vanavond niet.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door m.kolsters. »

Ja zo zie je maar dat de bijen van een schoorsteen,waar ze graag in zwermen en nu te vol is en voor jou kast hebben gekozen.
Dat bijen graag naar anderen bijen zwermen(oude kast)
Bij ons in de kerk zit ook een zwerm van 2007,daar krijg ik ook nog wel een zwerm van.
En als hij van de buurman is heb je geluk,wie er het eerst een roode zakdoek bij hangt is de eigennaar(oudgezegde)en de zwermen melder krijgt een pot honing.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door hbeugeling »

Vandaag de buurman-imker gesproken. Deze was net terug van vakantie.
Twee van zijn volken hadden gezwermd klaagde hij. Hij begreep er niets van, want volgens hem had hij voldoende ruimte geboden.
Met een glimlach om mijn mond vertelde ik het verhaal van Tinus en de rode zakdoek.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwermen zonder doppen?

Bericht door m.kolsters. »

Maar als eerlijke imker mag je geen bakken met oude raad open zetten om zwerme te lokken(dit is diefstal)
Het is wel leuk om een zwerm te scheppen,maar oneerlijk vangen is niet toegestaan.
En zwermen scheppen bij je buurman is ook niet leuk als hij bijen heeft.
Maar scheppen voor je mede imkers is wel oke.
Schep ze de tijd is er rijp voor.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 142 gasten