Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door dickvanleeuwen » di 13 mei 2008, 20:25

In de boeken staat dat een zwerm terug slaat in de kast als een geknipte moer het volk verlaat. Ik knip de moeren en heb al enige keren mogen meemaken dat een moer voor de kast loopt. Dat was meestal bij de volken in mijn tuin. Daar valt een zwerm in het oog of ik wordt gewaarschuwd door de buurt. Op de plek waar de zwerm landt hang ik da altijd een korf met de geknipte moer in een kruisspeld. Aan het einde van de dag heb ik de zwerm. Alleen de zwermen zijn altijd veel kleiner dan verwacht. Afgelopen vrijdag had ik weer een dergelijk zwerm. Dit keer was hij wel heel erg groot. Ik dacht dat mijn hele kast in de boom hing. Ook nu weer liep de moer voor de kast, ook nu weer ging de koningin in de krulspeld. Maar dit keer viel het me op dat het resultaat nog niet een kwart was van wat ik 's middags aantrof! Uiteindelijk had ik niet meer dan een 3 ramer met bijen gevuld. Waarschijnlijk gaan er weer veel bijen terug gaan naar de kast? Maar is dat een juiste conclusie?

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door monique » di 13 mei 2008, 21:43

Ik had ook een geknipte moer. De zwerm kwam net af toen ik bij de kast kwam, maar ik zag haar niet voor de kast. De volgende dag hing er een hele kluit onder de kast tegen de bodem aan( tussen de bodem en het fruitkistje waar de kast op staat). Ik kon ze niet afvegen o.i.d. Ik heb een 3 ramer strak tegen de kast gezet. en een paar dagen later zat de oude moer en een "flinke hand vol" bijen in het kastje. Ze was ook al aan de leg. dus ik had mijn oude moer toch weer terug.
Het was inderdaad maar een klein volkje over gebleven. De rest zal dan toch terug gevlogen zijn in het oorspronkelijk volk.
Je zou verwachten dat de hele zwerm meetrekt met de oude moer, dus niet.
Monique

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door hans hoogendoorn » di 13 mei 2008, 23:06

Mijn ervaring : Thuis laten zwermen is leuk en interessant. Ook voor de buren.
Een stereotiepe situatie. Zwerm (hoog) in de boom en het moertje hobbelend over het gras of bij de kast met slechts een paar bijtjes, die in haar geinteresseert zijn.

Doorgaans wil de zwerm niets meer met de moer te maken hebben als ze niet direct meekomt naar de eerste verzamelplek.
Binnen een kwartier vliegen de eerste bijen al terug op de kast en trekken er weer in.
En daar ligt waarschijnlijk het antwoord.

Een moer vlak bij de kast is ook niet popie meer. Ze negeren haar zelfs massaal.
Bij uitzondering vind je een bescheiden kluit bijen bij een moer op of onder de kast.

Je moet er dus heel snel bij wezen als je de volledige zwerm met door de bijen verkozen opbouw wilt hebben.

Mij lukt (dan) het beste :
Moer in een fris en schoon kooitje - open en bloot neerleggen in de buurt van de tros.
Mag gewoon op tafelhoogte. Dicht bij de oude stand verlaagt het succes.

Een (afgedankte) kast als landingplaats is perfect. Hebbe ze meteen een nieuw huis.
Moertje op een paar raampjes leggen en de deksel nog even weglaten totdat de stertselaars haar hebben ontdekt.
In een cirkelende beweging daalt de rest af. Een prachtig gezicht.
Dan het deksel er half op en later het deksel er helemaal op.


Ik heb ook 'slimme' truucjes gelezen.
B.v. Snel het oude volk (met doppen) wegnemen en een lege kast met de hobbel-moer op die plek.
Heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Wie weet doet dit onderwerp sluimerend imkerbloed vloeien.
En ritselen straks de ervaringen en kreatieve ideeën over het scherm.

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door J.R. » wo 14 mei 2008, 21:12

hans hoogendoorn schreef:
Mijn ervaring : Thuis laten zwermen is leuk en interessant. Ook voor de buren.
Een stereotiepe situatie. Zwerm (hoog) in de boom en het moertje hobbelend over het gras of bij de kast met slechts een paar bijtjes, die in haar geinteresseert zijn.

Doorgaans wil de zwerm niets meer met de moer te maken hebben als ze niet direct meekomt naar de eerste verzamelplek.
Binnen een kwartier vliegen de eerste bijen al terug op de kast en trekken er weer in.
En daar ligt waarschijnlijk het antwoord.

Een moer vlak bij de kast is ook niet popie meer. Ze negeren haar zelfs massaal.
Bij uitzondering vind je een bescheiden kluit bijen bij een moer op of onder de kast.

Je moet er dus heel snel bij wezen als je de volledige zwerm met door de bijen verkozen opbouw wilt hebben.

Mij lukt (dan) het beste :
Moer in een fris en schoon kooitje - open en bloot neerleggen in de buurt van de tros.
Mag gewoon op tafelhoogte. Dicht bij de oude stand verlaagt het succes.

Een (afgedankte) kast als landingplaats is perfect. Hebbe ze meteen een nieuw huis.
Moertje op een paar raampjes leggen en de deksel nog even weglaten totdat de stertselaars haar hebben ontdekt.
In een cirkelende beweging daalt de rest af. Een prachtig gezicht.
Dan het deksel er half op en later het deksel er helemaal op.


Ik heb ook 'slimme' truucjes gelezen.
B.v. Snel het oude volk (met doppen) wegnemen en een lege kast met de hobbel-moer op die plek.Heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Wie weet doet dit onderwerp sluimerend imkerbloed vloeien.
En ritselen straks de ervaringen en kreatieve ideeën over het scherm.

Word dan de zwerm nog versterkt door de vliegbijen van de oude kast die je verplaatst?

Groet
Jan R.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door m.kolsters. » wo 14 mei 2008, 21:41

Een imker knipt geen moer.
Als de moer waar dan ook beschadigt is word deze afgstoken.
Had zelf een moer een pootje beschadigd en ik had zo doppen.
Een moer knippen kunnen de bijen beter hebben maar in het voor jaar moet je wel op letten of het gaat ook mis.
Mijn inzien gaat ze vlugger zwermen(word buiten gegooit)
Ik merk geen moer en knip ze niet,leer je beter opletten.
Met een moer merken denk je deze stip terug te vinden,maar als deze hem niet meer heeft vind je haar niet.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Minne Bonnema. » wo 14 mei 2008, 22:39

Een imker knipt geen moer.
Een juiste opmerking Tinus.Getuigd tenminste van inzicht en staat haaks tenover het geleuter over kreupele,hobbelmoeren en wat dies meer zij.
vgr minne.

Jannes

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Jannes » wo 14 mei 2008, 23:30

Mij is vorige week iets dergelijks overkomen.
Ik heb dit voorjaar 2 volken gekocht. Carnica F1. Of de moeren geknipt zijn weet ik niet, maar vorige week vond ik geen nieuwe eitjes meer. Ook geen cellen. Wél eitjes van dag of 2.
Afgelopen maandag weer gekeken. Alleen uitlopend broed, geheel geen nieuwe eitjes en 6 prachtige redcellen.
Van deze heb ik er 3 mooie van in een 6ramer gezet en de resterende weggebroken, zodat het groete volk reddeloos is.
Als alles goed gaat, heb ik nu zondag of maandag nieuwe moeren in de zesramer.
Wil proberen er één van te pakken, voor ze allen uit gelopen zijn. Lukt dat niet, dan zet ik de jonge moer terug in het grote volk, als ze weer aan de leg is.

Miste géén bijen in het oude volk, 30 ramen dik vol.

Groet,

Jannes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 mei 2008, 23:48

Ik vind dit toch zo'n grappige discussie: de 'oudjes' willen geen geknip meer...(terwijl ze eerst niet anders deden. Of darrenkoppen ..nog zo'n een).
Ik knip er lustig vleugeltjes op los. Maar ja ik ben nog jong. Heb nog goede ogen. Geen trillende vingers. Knip geen pootjes af.

Vorig jaar had ik ook een moer die een stukje van de middelste poot afmiste (van deze moer had ik geen vluegels geknipt overigens). Take home lesson is: moeren vallen prima te knippen, tenzij je heel oud bent...of met zwermen werkt...

jp

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door hans hoogendoorn » do 15 mei 2008, 00:28

Als het ingaan op een vraag dmv het delen van een ervaring op deze plek als geleuter wordt ervaren is dat jammer.
Het knippen van een vleugeltipje wordt in imkerkringen wijds toegepast en gedoceert.
Kennelijk zijn de meningen daarover nogal verdeeld, maar wordt er op het forum niet openlijk over gesproken.
Althans een kleine zoekopdracht leverde me (nog)niets op.

Het zou mogelijk interessant kunnen zijn om die vraagstelling op een andere plek op het forum uit te diepen met alles er op en er aan.
Doet het zeer. Is het nodig of is het niet nodig. En hoe dan wel of hoe dan niet. etc.
De keuze wel/niet knippen heeft met meerdere factoren te maken. Risico, ras, methode, reisafstand, enthousiaste of kritische buren,
noem maar op (misschien ook leeftijd [;)] haha, daar had ik nog niet aan gedacht jp).

De ervaring van niet knippen en een natuurzwerm (opzettelijk) af laten komen heb ik ook legio. Daar valt ook lekker over te leuteren.
Hoog, laag, doorgaans vriendelijk, op een kluit, verpreid, op een gelegen moment, op een ongelegen moment, gekaapt, gelukt, niet gelukt etc.
Allemaal leerzaam voor iemand die zich eens imker hoopt te mogen noemen.

Ingaand op de vragen :
JR : Ja de vliegbijen komen erbij. De consequenties heb ik niet doorgerekend.
En Jannes : Waarschijnlijk idd een geknipte moer, die geen bijen heeft meegenomen. Het grote volk reddeloos zetten lijkt me niet verstandig.
En Tinus : Het is me ook één keer gebeurd. Een pootje beschadigd.
Wat vond ik dat vervelend. Het moertje heeft nog het seizoen en het volgende uitgezeten. chapeau !

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat, als geknipte moer volk verlaat?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 15 mei 2008, 09:13

JP schreef: Ik vind dit toch zo'n grappige discussie: de 'oudjes' willen geen geknip meer...(terwijl ze eerst niet anders deden. Of darrenkoppen ..nog zo'n een).
Ik knip er lustig vleugeltjes op los. Maar ja ik ben nog jong. Heb nog goede ogen. Geen trillende vingers. Knip geen pootjes af.
JP, wat een misvatting om het op ogen en trillende vingers te gooien, meer ervaren imkers (ja, die zijn vaak ouder) knippen geen vleugels meer, omdat ze het imkeren in de - volgens jou - trillende "vingers hebben zitten", en op doeltreffender wijze zwermen weten te vermijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten