Anatomiemodel werkbij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Anatomiemodel werkbij

Bericht door Ruinerweg » vr 23 mei 2008, 10:50

Gisteren kreeg ik via een fysiotherapeut een link naar een site waar een levensecht model van een werkbij verkrijgbaar is.
Afmetingen 50/47/15 cm. Heel erg leuk voor een voorlichtingsstand of zo maar om te hebben!
Het kost wel wat, maar je hebt dan ook wat!
Kijk maar eens op www.anatomiemodel.nl

Roel.

www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Anatomiemodel werkbij

Bericht door Leo van der Heijden » zo 25 mei 2008, 22:53

Hoi Roel,

Mooi model, jammer dat het aantal segmenten van de antenne niet klopt. Daar had ik laatst een vraag over. Volgens LWPisa; "antennae dar: 12 segmenten inclusief een vrij korte "steel", antennae werksters/moer: 11 segmenten inclusief een vrij lange "steel"."
Nu tel ik aan het model 13 segmenten. Dan vraag ik mij af wat er nog meer niet klopt?

Groet Leo.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Anatomiemodel werkbij

Bericht door Hugo » di 27 mei 2008, 10:39

[quote="Leo van der Heijden"]

Hoi Roel,

Mooi model, jammer dat het aantal segmenten van de antenne niet klopt. Daar had ik laatst een vraag over. Volgens LWPisa; "antennae dar: 12 segmenten inclusief een vrij korte "steel", antennae werksters/moer: 11 segmenten inclusief een vrij lange "steel"."
Nu tel ik aan het model 13 segmenten. Dan vraag ik mij af wat er nog meer niet klopt?

Groet Leo.
[/quote]


Hoi Leo,

In Bijen en Bijenhouden van JG De Roever, p.23, afb. 15 :
De spriet v.e werkster waarin het fijne reukorgaan zetelt : de 12 segmenten (een darrenspriet heeft er 13) zijn bij deze vergroting duidelijk te onderscheiden.

Ik veronderstel dat de steel v.d spriet door sommigen ook als een segment wordt beschouwd (en dan kom je aan resp. 12 en 13 voor een werkster en een dar).

mvg,

Hugo (1/2 bij met slechts 1 enkel segment ...[:I])


Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten