goede bijenwinkel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

goede bijenwinkel?

Bericht door heynske »

Hey,

weet er iemand een goede en niet te dure bijenwinkel waar ik een 10 apidea's kan kopen en waar ze deze ook opsturen en ook liefst een online shop hebben?

alvast hartelijk bedankt

Groetjes kevin
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door LWPisa »

Das lastig in NL...een winkel vinden waar ze zaken op voorraad hebben en niet tegen woekerprijzen verkopen...maar mijn frustratie daargelaten is bijv. de werkbij wel ok.

Misschien weten de Belgen onder ons een goede online shop?

L
testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door testudo »

Hier in Bissegem bij Kortrijk hebben we http://www.bijenhof.com
Grote winkel en ook online shop meen ik te weten.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Kevin,

Uit de twee berichten die jij geplaatst hebt betreffende bevruchtingskastjes, maak ik op dat je er nog niet helemaal uit bent, welk kastje je wilt aanschaffen. In een voordracht van een koninginnenkweker uit Duitsland is mij duidelijk geworden dat de EWK en Apidea voor een goede koningin eigenlijk te klein zijn.

Neem in je overweging ook het Duitse mini-plus kastje mee. Dit is een kunstofkastje met zes (kwart Dadant)ramen waarin je goed koninginnen kunt laten bevruchten.

Groeten..................

Gerard
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door heynske »

Hey,

juist,ik ben er aan het overwegen.maar uiteindelijk gekozen voor apidea,mini-plus vind ik een beetje groot voor koninginnen voor men eigen bijenstand(veel bijen kwijt)

groetjes
Kevin

p.s.:heb er 10 besteld bij het bijenhof.
Eduard
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 22:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door Eduard »

Ik heb nog wel een apidea in de aanbieding

Eduard
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Kevin,

In jou laatste bijdrage schrijf je:
mini-plus vind ik een beetje groot voor koninginnen voor men eigen bijenstand(veel bijen kwijt)
Die Duitse koninginnenteler zegt juist dat die Apidea- en EW-kastjes veel te klein zijn voor een goede koningin. Volgens hem moeten de koninginnen na zo'n twee dagen de eierleg alweer drastisch inperken en dit is niet goed voor de latere prestaties van de moer

Verder schrijf je ook dat je voor die kastjes te veel bijen kwijt bent. Volgens de voordracht hoef je in zo'n mini-plus kastje maar 500 g bijen te doen. Het voordeel van deze kastjes is dat je ze kunt overwinteren en het volgende jaar de overwinterde kastjes kunt splitsen. Dus dan kost het je helemaal geen bijen meer van je productiekasten. In je imkerij heb je dan dus twee systemen. Je productiekasten en je mini-plus kastjes. De één gebruik je voor de productie van honing en het andere systeem gebruik je voor de productie van jonge bevruchte moeren. In het tweede jaar wordt het nadeel dus een voordeel (Immers je hoeft helemaal geen bijen meer uit je productievolken te halen).

Groeten................

Gerard
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goede bijenwinkel?

Bericht door Dirk Blanken »

Zo werk ik inmiddels ook Gerard, alleen heb ik daar Mini-plus verzamelkasten bij zodat de mini-pluskastjes weer vrijkomen.
De 6 verzamelkasten staan nu al weer op vier verdiepingen en moet ze vrij zien te krijgen voordat ik de koninginnen die net aan de leg zijn in de mini-pluskastjes ergens anders ga onderbrengen.
Ik ga de koningin op kunstraat zetten met 1 raampje broed MR er op en na 24 dagen is alles uitgelopen.
Dan de hele zaak afkloppen in een segeberger en veel water sproeien, een paar doppen erin en weg brengen naar een andere stand, maar op de zelfde stand kan ook, maar dan de kast in de schaduw of op een andere koele plaats 2 a 3 dagen met voldoelde ventilatie ev boven en onder.
'S avonds openzetten een uurtje voor zonsondergang en je hebt weer een sterke aflegger, ik dus 6 X.
Ongeveer 1/3 vliegt dan nog terug dus een extra verzamelbak onder zetten ook kunstraat en natuurlijk voldoende voer.

Maar alleen met mini-plus kastjes kan het natuurlijk ook al moet je er dan wel een aantal meer aanschaffen.
Er zijn altijd een aantal nieuwe volken die achterblijven, die volken moeten een nieuwe koningin hebben en bijen en broed
om de achterstand in te halen.
Dus is de methode zelfs probleemoplossend.
Ik gebruik bovendien mijn Golzkasten voor de koninginnenteelt die geven per seizoen 2 a 5 X een drieramer afhankelijk van de grootte.
Dus drie gescheide systemen.
Nodig een flinke onweersbui nodig in het Noorden.
Dirk


dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 139 gasten