Geen honing in de kast te vinden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jeno
Berichten:26
Lid geworden op:do 07 jul 2005, 09:32
Locatie:Nederland
Contacteer:
Geen honing in de kast te vinden

Bericht door jeno » za 31 mei 2008, 21:38

Ik heb twee kasten in de tuin staan.
de eerste kast is een haal graag volk.
Twee weken geleden 11 kilo honing kunnen slingeren
Maar het probleem zit in de tweede kast.
Vorig jaar ging het inwinteren al moeizaam.
Dit jaar was de helft van het volk weg of dood.
In de lente heb ik dit volk laten vliegen in een kersenboomgaard.
vandaag ben ik weer gaan kijken (ze staan weer thuis in de tuin)
en ik kan in de honingkamer geen spoor van honing ontdekken.
wel vindt ik tussen het broed wat honing maar niet im de hoeveelheid dat ik daar kilo's honing van kan winnen.

Mijn vraag:
Heeft dit iemand van jullie dit wel eens vaker meegemaakt?

Groet Gijs

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen honing in de kast te vinden

Bericht door Dirk Blanken » zo 01 jun 2008, 00:07

Gijs laat de 'slechte' kast met rust en kijk 's avonds als de meeste vliegbijen thuis zijn er eens in.
Bekijk dan de verhouding broed en bijen.
Waarschijnlijk zijn er maar weinig vliegbijen wat je ook kan zien aan het vliegen overdag.
Volken die zwak uit de winter komen hebben veel achterstand en kunnen zich maar langzaam ontwikkelen omdat het aantal bijen klein is.
Genetisch gezien zijn er dan volken die maximaal broed aanzetten en dan zijn er weinig vliegbijen die voor een overmaat aan honing kunnen zorgen.
Natuurlijk kan het volk ook aan inteelt lijden ook als je dat niet aan het broed ziet of iets anders onder de leden hebben waardoor de bijen korter leven.
Dan is er ook weinig ontwikkeling.
In alle gevallen is het goed om een andere koningin in te voeren vooral omdat het volk niet goed overwinterde.
Bijvoorbeeld door van een bevriende imker op afstand een paar rijpe doppen ( 10 dagen na overlarven) over te nemen.
En deze in twee afleggertjes van het goede volk te zetten en verder aan de leg te laten komen.
Daarna kan je kijken of het slechte volk zich ontwikkeld heeft, niet dan zou ik het afzwavelen.
De 2 afleggers die inmiddels 6 ramers of 10 ramers zijn verenigen en dan heb je weer 2 wintervolken.
Met twee volken heb je altijd een beste en een slechtste volk.
Koop eens een koningin in een volkje bij iemand die koninginnen teelt en je zal merken dat de opbrengst wat betreft honing met sprongen omhoog gaat en ze zijn dan ook vaak veel zachtaardiger en zwermtrager waardoor volgens mijn mening het imkeren meer pleziert.
Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten