geen pollen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

geen pollen

Bericht door Jaap van Vliet » zo 01 jun 2008, 10:10

Heb drie volken uit de tien ingewinterde volken overgehouden. De rest met de noorderzon vertrokken of dood op kastbodem aangetroffen. Voldoende voer aanwezig. De drie huidige volken bevatten op twee broedbakken elk zo'n 16 ramen brias en redelijk aaneengesloten broed. In de aangebrachte honingkamers zit weinig honing ong. 20%.
Maar en nu komt het nauwelijks stuifmeel!! Er zijn relatief weinig vliegbijen en veel jonge bijen. Ik vrees dat ondanks de goede voorwaarden ook deze drie volken te dode zijn opgeschreven. Ik wil nog van elk volk een veger maken maar vraag me af of dat nog wat helpt.
Is er bij jullie iemand die dit ook heeft ervaren?
Mvg. Jaap van Vliet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen pollen

Bericht door Dirk Blanken » zo 01 jun 2008, 18:02

Ik zou dat veger maken nog maar even uitstellen.
Bij mij zijn ook een aantal volken die laat zijn gaan broeden ( eind maart)en die hebben niets op het koolzaad gehaald(4X).
Wel voldoende stuifmeel en honing voor hen zelf.
Ze zien er nu goed uit maar hebben geen overmaat aan honing terwijl ze met meer dan 10 ramen bijen uit de winter kwamen.
Je kan het aantal vliegbijen aan het vliegen overdag zien maar 's morgens vroeg of 's avonds het volk open maken geeft ook een goede indicatie.
Als bijen kort leven is er ook geen ontwikkeling maar de oorzaak is altijd moeilijk te bepalen.
Ik heb gezien dat sommige volken dit jaar erg laat pas eind maart begonnen te broeden en dan is de verhouding ook zoek.
Voor mij is dit ook nieuw en weet de oorzaak niet.
Zou ik met mijn intensieve manier van varroabestijding (ook in de zomer)dan toch ook last krijgen van de verdwijnziekte gezien de grote verschillen in ontwikkeling???
Dirk




dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten