getik(t)?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

getik(t)?

Bericht door freekpul » di 03 jun 2008, 16:35

Sinds dit jaar werk ik met Segebergerkasten. Ben erg tevreden en zeker nadat ik de kasten heb geschilderd!
Ik heb een veger gemaakt en afgelopen zaterdagavond de kast open gemaakt om doppen te breken, nadat ik 's middags een tuter hoorde.
Na de ingreep hoorde ik op zondag een getik/geratel in de bovenbak. Dit bleek te komen door bijen die zich in het dak bevonden, omdat ik de plexiglasplaat, als afdekking van de bovenste bak, niet goed had schoongemaakt van propolis. Kleine opening in de plaat leverde bijen op in dakruimte. Nu opgelost.
Maar het geluid blijf na schoonmaken. Geen bijen meer in dakruimte, maar wel een zeer actief getik en geratel in de bovenbak. Ik kon het vandaag goed zien door de plexiglasplaat. Mijn vraag aan het forum is: Waarom vertonen de bijen dit gedrag? Is dit een geluid wat je hoort bij bijen in een Segeberger, ondanks dat ik nog niet eerder heb opgemerkt? Bijen breiden zich toch niet echt explosief uit als je een veger hebt gemaakt? En nu een on-, of net bevruchte moer geeft toch ook geen bijenexplosie?
Zoals je leest ik weet het even niet. Hoor graag jullie reactie!
Groet Freek.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: getik(t)?

Bericht door m.kolsters. » wo 04 jun 2008, 17:38

Dag Imker ik hoor dit ook mijn dak steeds het kraken en knagen maar dat is de temp. die dit te weeg brengt,ik hoop niet dat de kasten niet harder geperst zijn dan mijn dakplaten.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: getik(t)?

Bericht door Dirk Blanken » wo 04 jun 2008, 18:23

Ik hoorde ook bij sommige volken wat getik en geknaag maar dan bij het kunstofrooster in de bodem.
Als je dan onder de bodem kijkt zie dat de bodem bezet is met bijen die met het zuigapparaat door het rooster steken.
Een paar volken deden dat vorig jaar.
Een verklaring heb ik niet.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: getik(t)?

Bericht door Oude Essink » wo 04 jun 2008, 19:56

die met het zuigapparaat door het rooster steken
Te weinig vocht of zuurstof! warmte huishouding verstoord.
.
knagende geluiden en ritselende geluiden hoor je 24 uur per etmaal aan iedere bak waar maar bijen zitten. (goed teken!)


Afbeelding

freekpul
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: getik(t)?

Bericht door freekpul » do 05 jun 2008, 17:46

Bedankt voor de reacties. Het geluid viel mij op, omdat ik (dit geluid)nog niet eerder hoorde in houten spaarkasten. Daar hoorde je wel andere bezige geluiden, maar niet te vergelijken met nu. Warmte huishouding, ventilatie...het is mogelijk. Ik dacht zelf dat het wel zou meevallen met een segeberger: groot rooster in de bodem die niet afgedekt wordt met een schuiflade en een vliegspleet over de hele breedte. En niet alle ramen bezet. Het blijft een, voor mij, nieuw fenomeen. Het is net of de bijen in de bovenste bak eruit willen!
Als het wat koeler wordt zal het geluid wel minderen. Ik hoop dat ze niet een weg door het tempex vreten.

Groet, freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten