zwermen vs dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
zwermen vs dode bijenvolken

Bericht door piml » di 10 jun 2008, 20:12

In de regio Haarlem waren zo'n beetje alle bijenvolken gesneuveld. Je zou denken dan valt het aantal meldingen van zwermen dit jaar ook wel behoorlijk tegen!

Integendeel!!! Inmiddels bijna 20 meldingen via derden (o.a. politie) van zwermen en drie zwermen die vanzelf de kast zijn ingevlogen.

Hoe is dit eigenlijk te verklaren?

gr,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwermen vs dode bijenvolken

Bericht door Bart de Coo » di 10 jun 2008, 21:37

Ik heb precies dezelfde ervaring.

Voorjaar 2007. Hier in de omgeving van Dieren (Gld) complete massaslachting. Op de verenigingsstal van de 20 volken 2 in leven, 1 gaat er alsnog dood. Ook bij de particuliere standen in de buurt alles of bijna alles dood. In de maanden mei en juni word ik vervolgens om de haverklap gebeld om zwermen te komen scheppen. Ik had mijn stand voor de hei dus weer snel op orde!

En dan voorjaar 2008. Alles komt springlevend de winter uit. Sterfgevallen zijn incidenteel - maar vertonen wel tekenen van verdwijnziekte. Maar nauwelijks zwermen dit jaar. Ra ra, hoe kan dat?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwermen vs dode bijenvolken

Bericht door m.kolsters. » di 10 jun 2008, 21:45

Dag Pim als de volken gaan zwermen weet je nooit waar naar toe,in een schoorsteen in bakgoot(regen goot) in een holle boom.
Van daar gaan ze zwermen als de plek te klein is,en die kan je nu scheppen,(verdwijn ziekte)en toch weer terug.
Zo mist elke imker wel een zwerm,als dit te laat gebeurt gaan de bijen in de kast dood en de zwerm gaat mooi leven te gemoet.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermen vs dode bijenvolken

Bericht door Dirk Blanken » wo 11 jun 2008, 18:45

Ik denk dat als er iets niet klopt, de bijen eerder zullen gaan zwermen.
Ik heb een vreemd jaar maar geen zwermen(eentje maakt aanstalten en die krijgt na breken en verwijdering van de oude koningin(eerder in kooitje zetten)een kunstdop met een leggende koningin.
Ik heb prachtige mini-plus volkjes maar die heb ik opgezet met 2 raampjes oud broed, zodat de mini's nu allemaal vol zitten met 4 of 5 broed en 1 raam met voer, nu het weer omslaat heb ik het voerbakje in de bodem open gezet zodat er een buffer met apifonda is.
Ongeveer 20 juni begint het broed uit te lopen, dan moet ik de koninginnen gaan verdelen via een uitlaatbord en een krantje, dat gaat perfect.
Maar de drieramers, zware drieramers met echt 3 ramen bijen hebben nu nog 1 1/2 ramen bijen en dat is te weinig om een nieuw volk op te starten, misschien heeft het iets te maken met het feit dat de volken pas eind maart begonnen met broeden en waren veel afgeslagen bijen nog winter bijen.
Het gekke is dat volkjes die ik thuis heb afgeslagen sterker zijn dan volkjes op afstand in de polder.
Enfin een boel extra werk om toch nieuwe volken op te zetten vanuit 3 ramers.
De kasten moeten weer vol zijn als de inwintering voor de deur staat.
Ik probeer alles altijd te verklaren maar er kloppen inmiddels een aantal dingen niet.
Volgend jaar zal ik de 3 ramers ook een raam met oud broed meegeven om ze op sterkte te houden en de ontwikkeling van de nieuwe volkjes te bevorderen( duidelijk te zien aan de mini's dat dit zin heeft)
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten