Bijen gevonden,nu nog in de kast krijgen....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

GeertVG
Berichten:16
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 08:50
Locatie:Belgie
Contacteer:
Bijen gevonden,nu nog in de kast krijgen....

Bericht door GeertVG » wo 18 jun 2008, 19:11

Hallo,

Nu zondag ga ik naar een verwaarloosd bijenvolk kijken, is al jaren niks aan gedaan. De bijen zitten in een Mini Plus Beute op 4 hoogsels, alle hoogsels zitten vol met grote gaten, waarschijnlijk gemaakt door spechten.
Nu had ik hier graag een broedaflegger van gemaakt om zo mijn 1ste bijenvolkje te bemachtigen.
Probleem is wel dat ik met simplex ga imkeren en geen idee heb omtrent de afmetingen van de mini plus, gewoon overhangen zal er dus niet in zitten vrees ik.
Alle tips om mijn 1ste volkje op een goede manier over te zetten zijn welkom!

Groeten,

Geert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijen gevonden,nu nog in de kast krijgen....

Bericht door LWPisa » wo 18 jun 2008, 19:56

Hmm als het "genoeg" bijen zijn zou ik de moer zoeken, die evt opkooien, het hele volk in een lege kast of iets afkloppen (en evt met oxaalzuur/melkzuur bespuiten) en dan overschudden in een 6 ramer met kunstraat en een plak suikerdeeg erbij en de moer uit het kooitje laten eten of gewoon vrijlaten. De mini met gaten en broed gewoon weggooien, of het broed aan de kippen of mezen geven...misschien zonde van het broed maar heel hygienisch voor het stoppen of verminderen van ziekten.

L

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen gevonden,nu nog in de kast krijgen....

Bericht door Dirk Blanken » do 19 jun 2008, 00:06

Ik zou beginnen te proberen om 1 of twee ramen vol te zetten met open broed en ook ev met stuifmeel en voer samenstellen door wolle draden om de raampjes te wikkelen.
Dan hebben de bijen houvast, dan de koningin zoeken en op het broed zetten, 2 uitgebouwde ramen aan weerskanten en verder kunstraat.
Dan alle bijen erop afslaan.
Direct een voerbak op en een zeer klein vlieggat 1 of 2 cm.
Blijven voeren totdat er een flinke voorraad aanwezig is.
Na een week het vlieggat langszamerhand vergroten.
Dan kan je de draden ook verwijderen als ze dat zelf al niet hebben gedaan, dan zit alles vastgebouwd.
Maar mooie raten worden dit nooit.
Het volkje heeft waarschijnlijk veel varroa en door alleen open broed te gebruiken krijg je een betere start.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 35 gasten