Moer loopt uit....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moer loopt uit....

Bericht door AnpuAnubis »

Hallo allemaal,
Misschien dat dit al honderd keer gevraagd is, maar ik kan het nergens vinden.

Ik heb vandaag de kast opengemaakt en zag op de eerste een aantal doppen. Toen ik een van die doppen brak, kwam er iemand uitlopen. Dit was de eerste keer dat ik dat zag, dus ik deed niets anders dan kijken. Toen ik weer ging nadenken, wou ik haar vangen, maar ik moest mijn knijper eerst zoeken, toen ik terugkeek was mevrouw weg. En ik kon haar niet meer vinden.
Ik heb de kast verder op doppen gecontroleerd, maar uit geen een kwam iemand zetten.
Nu weet ik dat als een Koningin uitgelopen is, je drie weken niet meer in de kast mag kijken, ivm inballen. Maar ik had vandaag geen keus.

Heb ik goed gehandeld? Hoe weet ik nou of zij niet gesneuveld is als ik er niet in kan kijken??

Thanks voor de hulp.
Menno

LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door maartenkleijne »

Je kan naar de plank kijken: zodra er weer volop stuifmeel binnen komt is de moer aan de leg.

gr,
maarten
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Hans van der Post. »

Menno je zal toch in je opperste gelukzaligheid toch wel de rest van de doppen hebben gebroken? Anders heb je morgen een (na)zwerm!
Verder zal het als leerproces niet erg zijn om eens een keer - voorzichtig - te kijken.
Doe dit dan op een tijd dat de koningin niet op bruidsvlucht is. Voor tien -en na vier uur. Gebruik weinig rook, werk rustig en zet de kast "niet op zijn kop".

Maar ga de moer niet zoeken! deze vind je niet is veel te vlug.

Hans
AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door AnpuAnubis »

Heb inderdaad de resterende doppen gebroken, behalve diegene die ik niet gezien heb, maar ik heb goed gekeken.......hoop ik!

Maar ik ben nu bang dat zij het niet meer doet, omdat ik te traag was met het breken van de doppen daarna.

Ik heb erg veel moeite om rustig te werken, ben niet super handig, dus dat zit er niet in.

Maar die tip van de plank, als er dus geen stuifmeel binnen komt deze weken, is de Queen niet meer??
D
Halen ze dan alleen als zij aan de leg is??


LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door de vos roger »

Menno dat stuifmeel halen is meestal een goede indicator,maar......het kan ook verkeren.Als je koningin verloren geraakt is dan zullen werksters beginnen te leggen .Dat darrenbroed die eruit voortspruit zal dan ook moeten verzorgd worden en er zal ook stuifmeel binnen moeten komen wat dan een vals beeld geeft van de inwendige situatie van je bijenvolk.

roger
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door ainanc »

Ze blijven inderdaad zeker een maand stuifmeel halen heb ik ervaren. Is geen goede indicatie. Als je daarop wacht ben je je volk al grootendeels verloren en houd je nog enkele dames met de darren over...

Beste is om in de kast te kijken na 3 weken. 3 weken helemaal niet kijken. Ik heb die fout namelijk vaker gemaakt. Als een enthousiaste imker wil je gelijk zien hoe de moer het doet en of ze al legt. Maar ja, die legt dus niet voordat het oude broed uit is.

En geloof me meestal komt het wel goed als je niet kijkt. Dus niet kijken, helemaal niets doen. Kijk na 3 weken en je zult broed zien.



Abdurr Inanc
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En geloof me meestal komt het wel goed als je niet kijkt. Dus niet kijken, helemaal niets doen. Kijk na 3 weken en je zult broed zien.
Op een gegeven moment moet je wel checken. Als het broed helemaal is uitgelopen na drie weken en nog geen eitjes zou ik ingrijpen of raam eieren inhangen en kijken of er doppen worden aangezet. Zou het volk dan opheffen cq verenigen.

Verder nog een opmerking over stuifmeelaanvoer bij een moerloos volk of een volk met eierleggende werkbijen:
Ook ik kijk intensief naar stuifmeel aanvoer. Bij een moerloos volk is dit weinig tot niets. Bij een volk met eierleggende werkbijen is het matig; enkele werksters komen thuis met stuifmeel, maar met kleine!! klompjes. Een goed legende moer: grote klompjes en veel aanvoer!
Bovesntaande drie indeling zegt natuurlijk niet alles, maar kan goed gebruikt worden om een eerste toestand indicatie van een volk te krijgen.

Bij het invoeren van een moer duurt het ongeveer drie dagen voordat de bijen goed stuifmeel gaan halen. Klompjes worden groter binnen drie a vier dagen.


JP
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door ainanc »

Wat ik zelf ook heb gezien is, dat volken met een darrenbroedig moer of werksters geen doppen aantrekken.

Abdurr Inanc
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door maartenkleijne »

In aanvuling ook nog dit:
-bij een moergoed volk vliegen de bijen 'vastberaden' in stromen af en aan.
-bij een moerloos volk ziet het vliegbeeld er chaotischer uit: ze halen wel maar rommelig en op de vliegplank ziet het er ook chaotisch uit, alsof de bijen nier neer zo goed weten hoe het ook al weer behoort; zowel bij vertrek als thuiskomst wordt er driftig veel heen en weer gelopen.

gr,
maarten
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Moer loopt uit....

Bericht door LWPisa »

Ikzelf vind 3 weken niet kijken redelijk onzin. Als je je gedraagt en rekening houdt met het weer kunnen bijen heel wat hebben. Zoveel tijd hebben we niet in de zomer, ik wil wel kunnen bijsturen (...) zodat volken zo snel mogelijk goed draaien. Maar vluchtig kijken en je volken doorspitten op zoek naar een moer zijn verschillende dingen...

In kleine volkjes (Apideas etc) kijk ik al na een paar dagen even door het dekseltje op te tillen (evt 's nachts met zaklampje)...zie ik raatjes ipv van startstrips dan doe ik het weer dicht, wetende dat er wel een moer in zal zitten. Na een week of minder met redelijk weer kijk ik nogmaals en als het volkje rustig is zit er meestal een moer in, die zelf ook al rustiger is en haal ik er zonder rook of iets een raatje uit op zoek naar eitjes of moer. Dit jaar zijn 8 van de 9 bevrucht.

Bij grote volken is het lastiger, die zijn trikier als ze moerloos zijn, het duurt langer voordat moeren gaan leggen...daarvan licht ik 1x per week 1 of 2 ramen op de plek waar ik eitjes vermoed, als ik niks zie doe ik ze snel dicht, als ik eitjes zie ook. ALs na 2/3 weken geen eitjes dan hang ik een raam eitjes in en kijk na een paar dagen of er doppen zijn.

Geen stuifmeel is een slecht teken, wel stuifmeel vaak een goed.

L
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 141 gasten