geen activiteit in honingkamer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

GBIJKER
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » vr 04 jul 2008, 23:58

Omdat mijn "mentor" op vakantie is, plaats ik (als startend imker" mijn vraag hier, in de hoop dat er iemand is die mij kan helpen. In mei kreeg ik mijn eerste spaarkast met volk. Ik moest hier 3 weken vanaf blijven. De spaarkast bestond uit twee broedkamers. Na drie weken hebben we een koninginnerooster en een honingkamer (met 10 raten) geplaatst. Volgens mij allemaal nog vrij gewoon. Toch merk ik weinig bijen-activiteit (nu) in de honingkamer. Er lopen weliswaar wel enkele bijen over, maar er is nog geen honing. Wil ik te snel? Toch zijn er vrij veel drachtplanten in de buurt. Ook zie ik dat de bijen onderop de honingramen wel aan het bouwen zijn. Verkeerd koninginnerooster? Verkeerde kunstraat? Of gewoon meer geduld hebben. Heeft iemand een idee?

alvast bedankt, met vriendelijke groet .... Auke

Jaap Langeveld
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door Jaap Langeveld » za 05 jul 2008, 09:03

Beste Auke,ik heb precies hetzelfde.Een heel mooi volk kunnen kopen begin dit jaar.Ze doen het fantastisch.Beide broedkamers zitten vol met stuifmeel,broed en vorige week heb ik twaalf moerdoppen gebroken.
Het volk is ontzettend aktief en er zit ook wel wat honing in de broekamers,maar de honingkamer nog niet uitgebouwd en ook maar enkele bijen er in.Enkele weken terug zaten er veel bijen in de honingkamer en toen dacht ik,nu gaat het beginnen,maar nee hoor.Ik wacht rustig af want er staan hier nu heel veel lindebomen in bloei en heel veel klaver.Ik laat nog wel horen hoe het verloop is.Jaap Langeveld.

Jannes

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door Jannes » za 05 jul 2008, 09:19

Goedemorgen!

Ik heb wel eens het zelfde fenomeen gehad. Na verloop van tijd, gaan ze écht wel naar boven.
Mocht je het willen versnellen, dan wil het wel helpen om een broedraam midden uit de BK een ring hoger in de HK te hangen. Deze hangt dan ook voor een deel in de BK. Nadeel is aanbouw onder dit raam, maar meestal/vaak wordt dit toch darreraat en dat is weer mooi voor de Varoa bestrijding...
Na een weekje weer terug hangen als het geholpen heeft. Is het resultaat er nog niet naar, dan laat je't nog even hangen.

Probeer het eens zou ik zeggen. Laat je ook weten wat het resultaat is?

Jannes

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door pieter1 » za 05 jul 2008, 09:36

Dit zou je kunnen doen, maar het nadeel is dat je dan geen koninginnenrooster kunt gebruiken dus bestaat de kand dat je broed in je honingkamer krijgt.
Maar als alles in de HK nog moet worden uitgebouwd is dit natuurlijk niet aan de orde.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door apiario » za 05 jul 2008, 16:11

Beste Auke,

Het is vaak lastig en moeilijk om op afstand een gedegen antwoord te geven op soms simpele vragen

Maar allereerst van harte welkom op het forum Auke En dat je in lengte van dagen nog bijen mag houden.

Zo als de eerste reactie er zien kom je al een heel eind En ik kan begrijpen dat je als beginnen imker soms wat "onwennig" tegen over die dames in dat hokkie staat .En voor verrassingen komt te staan. Onthoud maar dat de eerste jaren de bijen jou houden en jij geen bijen (dat is hier nu soms nog het geval)
Maar we proberen je te helpen je kennis te vergoten Een paar vragen zijn er zonder meer. Wat voor een bijen heb je? (Ras?) Is er voldoende dracht in de buurt?
Of is er net genoeg zodat ze geen overschot kunnen halen?
Twee mooie bakken vol bijen ,rooster er tussen en daarop de hk.Dat ziet er goed uit. Maar heb je ook een uitgebouwd honingkamerraam? Soms heeft een volk wat moeite om naar boven te komen Van nature bouwen ze makkelijker beneden dan naar boven Er zijn volken die daar geen enkele moeite mee hebben Maar soms vertikken ze het . Als er plotseling veel dracht tippelen ze zo naar boven Maar genetisch is er ook verschil je heb van die volken die zeer goed honing halen , en sommige koninginnen hebben de neiging veel stuifmeel te halen andere halen weer meer propolus en kitten alles vast
Ik heb het wel eens gezien dat iemand die geen uitgebouwd raam had er gewoon één van de ramen onder uit de kast haalde op maat sneed van een HK,twee elastieken er omheen(een dag daarna er weer vanaf haalde) en klaar was Kees

GBIJKER
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » za 05 jul 2008, 18:22

beste allemaal, dank voor jullie (snelle) reacties.
Ik begrijp dat ik niet te snel moet willen en dat sommige volken (zo ook wellicht mijn Carnica-volk) niet zo vlot "naar boven" gaan. Er is heel veel dracht in de buurt (een overbuurman heeft een fruitkwekerij). Aan het verplaatsen van een broedraat (van de BK naar de HK) ben ik nog niet toe. Dat is misschien iets voor de wat meer gevorderde imker.
Ik denk dat ik het gewoon de tijd maar even moet gunnen.
Ik denk inmiddels wel aan een tweede kast, dus als ik hier in de buurt ergens iets kan krijgen? Voorlopig bedankt, voor meer tips hou ik me aanbevolen.
Ik hou jullie op de hoogte.

hartelijke groet, Auke

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door Dirk Blanken » za 05 jul 2008, 20:01

Auke vergeet het moerrooster even en laat ze eerst de honingkamer half tot sommige raten helemaal uitbouwen, dan zitten er nog niet zoveel eitjes in de honingkamer en na ruim 3 weken is het werksterbroed al weer uitgelopen en zou je kunnen slingeren(voorzichtig met die jonge raten)
Soms is een moerrooster een echte barriere, als er eenmaal jonge larven in de HK zitten gaat alles snel bij een goede dracht en voldoende bijen
Dan het moerrooster wederom zetten en eerst alles afslaan in de Broedkamer zodat je zeker weet dat de koningin beneden zit en ook de darren die anders omkomen.
Als je zo handeld komt er beneden in de BK weer meer ruimte om te leggen en brengen ze al de honing naar boven.
Oppassen dat je het volk niet droog slingert, controleer de kantramen op voer en ga ev voeren tenm. 5 kg na het afnemen van de HK.
Een volk mag nooit te weinig voer hebben dat geeft een enorme terugslag en zwakke winterbijen!dus slechte overwintering.
Ik laat bij mijn jonge volken alle honing zitten, ze staan dan bij het inwinteren op 2 1/2 kamer met de 1/2 kamer(HK) beneden, die ruimte hebben sterk broedende volken nodig, maar ik heb Buckfast en die overwinteren groter dan carnica.
Als HK gebruik ik alleen broedkamers en zet bijvoorbeeld op het koolzaad 3 broed in de broedhoningkamer dan zitten de bijen direct in het honinggedeelte en brengen ze de honing ook direct naar boven, dan vormt het moerrooster geen belemmering.
Dirk

dertiende

GBIJKER
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » di 08 jul 2008, 12:45

Beste allemaal
We hebben jullie tips ter ore genomen en vanmorgen het moerrooster verwijderd.
Bovendien hebben we een vol broedraat (met broed in alle stadia) naar de HK verplaatst.
Hopelijk weten de bijen nu de weg naar "boven" te vinden.
De bijen waren overigens behoorlijk agressief. Mijn mentor liep maar liefst (minstens) 5 steken op (waarvan 3 in de hals en 1 in de nek) en ik 1 (een bij was in mijn laarzen gekropen en stak -door de sokken heen- in mijn enkel).
De bijen stelden deze verstoring kennelijk niet op prijs.
Enfin, laten we afwachten hoe dit uitpakt .....

een hartelijke groet aan jullie allemaal ....
Auke

ps een uitgebreid verslag van deze (en eerdere) operaties staat op mijn "bijen-dagboek"
via icoon hierboven of http://web.mac.com/auke.sikma/Site/Bije ... nBlog.html

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door LWPisa » di 08 jul 2008, 12:52

Met dit koude en drachtloze weer zitten bijen liever op hun broed om de zaak warm te houden dan dat ze onnodig naar boven gaan, met zoveel loze ruimte erboven verstoor je hun warmtehuishouding. Ze kunnen het wel hebben maar het kost ze meer energie. Bijen worden niet vriendelijker van dit weer. Moet er perse een kamer bovenop?

Heb je een idee wanneer jouw hoofddracht is? In veel delen van NL is er nu niks of weinig te halen.

L

GBIJKER
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » di 08 jul 2008, 17:48

Geachte LWPisa
Ik ben natuurlijk nog maar beginnend, maar het is een groot (Carnica) volk en inspectie (vanmorgen) leerde dat de BK's bomvol broed zaten.
Daarom hebben we een HK opgeplaatst (nu met een broedraat).
Hier in het noorden (zeker bij buurman fruitkweker) is nog genoeg dracht. Ook de vlier begint hier nu te bloeien.

hartelijke groet, Auke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten