Zwerm hoog in de boom

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zwerm hoog in de boom

Bericht door ainanc » do 17 jul 2008, 11:50

Ik heb een zwerm die hoog +/- 10 meter in de boom zit. Het is een boom die niet te beklimmen is. Wat is de methode om deze zwerm te vangen. Gisteren gezwermd, hangt er nog.

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door Arnold » do 17 jul 2008, 12:54

kun je niet met een lange stok dan een moer ofzo erraan en dan zo de zwerm lokken?
dat is wat ik een keer heb gehoord

Groeten

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door LWPisa » do 17 jul 2008, 13:53

Klimmen is geen optie?...er zijn mensen die er met een luchtbuks op schieten, net zo vaak tot de zwerm er weer vandoor gaat. Een raam open broed aan een stok zou ook kunnen maar 10 m is wel hoog.

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door Oude Essink » do 17 jul 2008, 15:57

kun je niet met een lange stok dan een moer ofzo erraan en dan zo de zwerm lokken?
Wat is dit voor afgrijselijke onzin! 1. wil je een zwerm, die net met een eigen moer op de vleugels is gegaan om een eigen nieuw nestje te bouwen, lokken met een wildvreemde moer! 2. Kun je een aanschouwelijke beschrijving geven van zo'n stok van 10 meter, met daarop gebonden een moer ( aan een touwtje? in een kooitje?).
3. en stel, dat je met dat hele geval de zwerm bereikt; zou die zwerm dan rond dat moertje gaan zitten, om door jou naar beneden gehaald te worden? 4. stel, dat die zwerm (3 kg? - 4kg.?) boven aan die stok bungelt, zwiept: hoe komt dat beneden? 10 meter van je af slaat het zwikje tegen de grond. Leuk, zo een zwerm scheppen.

Als de zwerm gunstig hangt, zou je kunnen proberen of je haar kunt bereiken met een zwermvanger aan een stok; hoge ladder nodig. In noodgeval de brandweer erbij halen of wachten tot de zwerm vertrekt en gunstiger gaat zitten (onwaarschijnlijk.) Uiteindelijk is gewoon laten hangen ( als dat geen kwaad kan!!) ook een optie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door Arnold » do 17 jul 2008, 16:41

ik zeg maar iets wat ik heb gehoord, waarvan ik niet wist of het werkt maar, weer wat geleerd :D

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door ainanc » do 17 jul 2008, 17:11

Dat van die moer aan een stok begreep ik ook niet helemaal.

Het kan geen kwaad als hij hangt, het is wel jammer. Hij hangt best ongusntig, het is niet een tak die je kan beklimmen. Het is een populier met dode takken, ik waag het dus niet.

Ik zit nog steeds na te denken hoe ik het toch weer terug kan krijgen. [:)]

Net gezien, zwerm hangt er nog na minimaal 24 uur.

Abdurr Inanc

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door Dirk Blanken » do 17 jul 2008, 17:41

De vrijwillige brandweer bellen(mooie oefening) of een lichte hoogwerker huren als je erbij kan komen.
Met dit weer blijft de zwerm zitten en zal gaan bouwen en dan wordt het vaak nog moeilijker, zeker als de moer gaat leggen.
Een straal water er op richten dan vliegen waarschijnlijk de meeste bijen terug naar de oorspronkelijke kast.
Kan ik nog meer onzin bedenken.
Voortaan beter opletten en elke 10 dagen je volken even controleren door een paar ramen omhoog te trekken.
Dat kan als je een paar volken hebt, maar als het tegen de 50 loopt doe je dat niet meer consequent buiten de zwermtijd.
De zwerm gewoon negeren en afschrijven is de beste optie.
Dirk



dertiende

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door piml » do 17 jul 2008, 20:41

We hebben eerder al een discussie gevoerd over zwermen op hoogte. Even op pagina 2 kijken.............

Pim Lemmers

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door Piet Jager » vr 18 jul 2008, 13:28

Nooit een straal water er op zetten!!!!
De bijen vallen kletsnat omlaag en na het opdrogen vliegen ze weer op dezelfde plek aan.

!Piet

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm hoog in de boom

Bericht door ainanc » vr 18 jul 2008, 13:48

Ik denk dat ik de bijen maar in de boom laat. Ze zitten er nog steeds. Behandelen in de boom wordt wel moeilijk denk ik. :D

Abdurr Inanc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten