vochtgehalte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
vochtgehalte

Bericht door Menkveld » za 19 jul 2008, 20:26

dag imkers,
Ik heb na 3,5 week bijen houden mijn eerste 6 potten honig geslingerd. Er wordt al snel gezegd dat het 2 jaar houdbaar is. Als ik de sites nalees, is het bij een vochtgehalte van 20% maar 3 maand, en pas bij 17 % twee jaar.
Twee vragen: wat is er van invloed op het vochtgehalte van de honing?
en kun je het vochtgehalte enigszins inschatten, want er onderzoek naar laten doen is eigenlijk niet aan de orde.
groet Evert Menkveld

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten:37
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 13:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door Rob en Yvonne » di 22 jul 2008, 14:36

Beste Evert,
Je kan het vocht gehalte van honing meten met een refractometer.
Als je het woord 'vochtgehalte'in toetst bij "zoeken" van dit forum dan zijn er verschillende hit met jou onderwerp.
Erg intressant zo als het hele forum natuurlijk.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door pieter1 » di 22 jul 2008, 15:29

Menkveld schreef:
dag imkers,
Ik heb na 3,5 week bijen houden mijn eerste 6 potten honig geslingerd. Er wordt al snel gezegd dat het 2 jaar houdbaar is. Als ik de sites nalees, is het bij een vochtgehalte van 20% maar 3 maand, en pas bij 17 % twee jaar.
Twee vragen: wat is er van invloed op het vochtgehalte van de honing?
en kun je het vochtgehalte enigszins inschatten, want er onderzoek naar laten doen is eigenlijk niet aan de orde.
groet Evert Menkveld
Meestal zit het wel goed als je alleen de volledig verzegelde ramen slingert. Boeken spreken vaak over 70% van een raam wat verzegelt moet zijn, maar dan zit je vaak op het randje. Bepaalde honingsoorten zoals heidehoning hebben van zichzelf een hoger vochtgehalte. Maar ik zie dat je nu hebt geslingert en dan kan er geen heidehoning inzitten.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door Ruinerweg » di 22 jul 2008, 15:34

Lees het blad Bijen van deze maand.:D
Word goed uitgelegd hoe het zit met het vochtgehalte; onverzegelde honing kan goed zijn terwijl verzegelde honing teveel vocht bevat!

Roel

www.ruinerimkers.nl

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door pieter1 » di 22 jul 2008, 15:39

Ruinerweg schreef:
Lees het blad Bijen van deze maand.:D
Word goed uitgelegd hoe het zit met het vochtgehalte; onverzegelde honing kan goed zijn terwijl verzegelde honing teveel vocht bevat!

Roel

www.ruinerimkers.nl
Maar je moet toch weten welke ramen je kunt slingeren en welke niet. Naderhand kun je het controleren met een refractometer, die lang niet iedereen heeft.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door maartenkleijne » di 22 jul 2008, 16:35

pieter1 schreef: Naderhand kun je het controleren met een refractometer, die lang niet iedereen heeft.
Zou niet zo moeten zijn dat iedereen die zelf honing verkoopt een refractometer heeft. Zo duur is ie niet. Je wilt niet meemaken dat je honing bij een klant uit de pot loopt.

gr,
maarten

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door pieter1 » di 22 jul 2008, 18:18

maartenkleijne schreef:
pieter1 schreef: Naderhand kun je het controleren met een refractometer, die lang niet iedereen heeft.
Zou niet zo moeten zijn dat iedereen die zelf honing verkoopt een refractometer heeft. Zo duur is ie niet. Je wilt niet meemaken dat je honing bij een klant uit de pot loopt.

gr,
maarten
Ben ik met je eens, ik heb er zelf nog geen. Ik heb dan tot nu toe ook nog niet grootschalig honing verkocht. Als je zo nu een dan wat potjes aan de deur verkoopt en de rest aan vrienden en bekenden dan lijkt het me niet zo'n probleem. Ga je echter meer verkopen, op markten staan enz. Dan moet je toch aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Ik vind dat je op dat moment ook volgens de HACCP norm moet werken. Een derde mogelijkheid is de honing aan handelaren zoals bijvoorbeeld "de werkbij" verkopen deze dienen alvorens de honing te kopen zelf deze te controleren.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door Oude Essink » di 22 jul 2008, 19:29

Niet al te moeilijk over doen!
De eerste honing die ik ooit slingerde, was Koolzaadhoning. De ramen waren 3/4 verzegeld; ik was begerig en dacht: zal zo'n vaart niet lopen. Na een paar maanden waren alle potjes uiteen gesprongen![V]
Sindsdien slinger ik alleen de volledig verzegelde ramen uit en bij de vele honderden kilo's die ik in de potten deed in de loop der jaren, is mij het gisten nooit, nooit meer overkomen.[:)]
Het verhaal over "de stootproef" ("deel van de honing was niet verzegeld, maar bij het stoten van de raat bleef zij keurig in de cel") heb ik altijd gewantrouwd, maar ik ken imkers, die ook daar steeds goed mee weg komen.

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door Dirk Blanken » di 22 jul 2008, 20:08

Het is van het weer tijdens de dracht afhankelijk of de honing het goede watergehalte heeft.
Ik slinger na het koolzaad alleen de volste bak, volledig verzegeld en die honing had dit jaar volgens de refractometer een watergehalte van 15.5%.
Dan is het moeilijk slingeren met net uitgebouwde raten waarin slechts 3 draadjes zitten.
Van de winter die kant en klare ramen maar 2 draadjes extra geven.
Regeren is vooruit zien.
Een refractometer kost in de buurt van de 100 euro en trap er niet in als er geen goede beschrijving bij zit.
Inmiddels weet ik dat veel handelaars hun handel zo goedkoop mogelijk kopen en met zo weinig mogelijk service proberen te sluiten.
Mijn refractometer heb ik bij het Ielgat gekocht en na 2 jaar wist ik pas wat ik had gekocht en hoe ik het moest interpreteren.
Dat noem ik slordig en lui en ik koop dan ook zo weinig mogelijk bij die zaak.
Voor mij is het een buurtwinkel geworden waarbij je iets koopt omdat je het direct nodig hebt, eige schuld dikke BULT.
Positieve reclame mag, negatieve ook!
Ik koop tegenwoordig bijna alles in Duitsland omdat die moffen door hebben dat als je goede waar levert je je klanten behoudt.
Iedereen die familie of een kennis net over de grens heeft, kan daar de spullen goedkoop laten bezorgen en daar ophalen.
De handel is vaak minstens 30 % goedkoper en is perfect.
Imkertechnik Wagner en Roland Weber zijn 2 van die Duitse imkerijzaken.
Probeer het uit en je wilt niet meer anders en je hoeft je benen niet meer te breken over de pallet die vanaf het begin van de nieuwe locatie voor de ingang van het Ielgat ligt.
Dit soort dingen noem ik minachting voor je klanten en eist een heropvoeding.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vochtgehalte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 jul 2008, 20:31

Ik koop tegenwoordig bijna alles in Duitsland omdat die m*ffen door hebben dat als je goede waar levert je je klanten behoudt.
Dirk,

ook al ben je positief over de Duitsers, dat rechtvaardigt nog niet dat je een grof woord hanteert. Zou je een beetje om je taalgebruik kunnen letten? Ik vind het woord m*ffen niet kunnen.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten