Plastic Folie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door tory » za 16 okt 2010, 18:16

Ruinerweg schreef:Heel erg handig die folie over de bijen.
Je legt er een dekplank overheen, eventueel een passend stuk tempex of een dekentje, klaar is kees. Ook kun je s winters even kijken als je wilt!
Voeren in het voorjaar is ook erg gemakkelijk: sneetje erin maken, pak apifonda er op en klaar!

Succes, groeten,

Roel.www.ruinerimkers.nl
Open gaasbodem ?

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door Ruinerweg » za 16 okt 2010, 20:31

Zeker!
Lekker luchtig!
Half december een paar dagen de schuiflade erin om de mijten te tellen, volgens de welbekende formule,
Mijten? Dan oxaalzuur verdampen!

Groeten,

Roel

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door tory » zo 17 okt 2010, 11:31

Bedankt Roel, leek me ook wel logisch
Groet, Bert.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 17 okt 2010, 13:47

In het kader van deze discussie vraag ik mij het volgende af;
In een kompleet gesloten behuizing met als afdekking een plastic folie of een perspexplaat die dus luchtdicht is afgesloten waardoor geen verdamping of be-, en ontluchting kan plaats vinden naar boven toe, wat is daar de kwaliteit van het binnenklimaat?
De bijen ademen net als alle andere dieren en mensen kooldioxide (CO2) uit waardoor er dus een afname ontstaat van zuurstof en een toenamen van CO2 in de behuizing.
Omdat ook de opening van de meeste behuizingen onderin zit en het stertselen/ventileren in en aan de tros vorming ook nauwelijks aanwezig is ontstaat door de opstijgende warme lucht ( relatief t.o.v. de buitenlucht) weinig natuurlijke ventilatie.
Zijn hier gegevens van bekend of metingen en studies naar gedaan wat dit op de bijen voor effect sorteert?
Een korf kan ademen en een behuizing met kleedje zorgt ook voor ventilatie door het ademen ervan, vochtophoping in het kleedje zal verdampen door de ventilatie in de behuizing waar de deksel ook is voorzien van een ventilatie opening.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door Ruinerweg » zo 17 okt 2010, 14:45

Gerard,

Ik heb daar nog nooit over nagedacht, ik had anders altijd een houten dek plank. Kon ik nooit doorheen kijken, ben een nieuwsgierig mens zoals je weet.
Had al eens vaker van imkers van naam gehoord er een plastic op te leggen.
Het binnenklimaat lijkt mij wel in orde zo met een leken verstand. De bijen zitten op de tros en de frissen lucht komt wel door de gaasbodem naar boven en hout de tros wel fris lijkt mij.
Maar wie weet meer?

Groeten,

Roel

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door Cor Van Pelt » zo 17 okt 2010, 14:58

Hallo Imkers,

Dit plastiek op de bovenkant klopt niet.

Warme,vochtige lucht stijgt en moet een uitweg hebben boven in de kast.
Speciaal in de winter. Als het vocht er niet uit kan ,valt het weer terug op de bijen.

Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door PJThomas » wo 20 okt 2010, 16:19

Cor Van Pelt schreef:Hallo Imkers,

Dit plastiek op de bovenkant klopt niet.

Warme,vochtige lucht stijgt en moet een uitweg hebben boven in de kast.
Speciaal in de winter. Als het vocht er niet uit kan ,valt het weer terug op de bijen.

Groeten uit Alberta.
Afgaande op het gedrag van de bijen hebben die het liefst een gesloten kast, met een bodemplaat. Alle gaten en kieren worden dichtgekit, sommige volken kitten zelfs het mijtenrooster dicht!
Ik ga ervan uit dat het volk middels ventileren zelf het klimaat in een kast regelt.
De luchtvochtigheid in een kast dient behoorlijk hoog te zijn, als ik me goed herinner 80%.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Plastic Folie

Bericht door Primus » do 21 okt 2010, 16:57

beste vrienden imkers,
Alvast allen hartelijk dank voor de aangegane discussie. Maar volgens mij is er nog een zeer voornaam punt dat ik door niemand heb zien neerpennen!!! denken jullie ook niet dat in de vroege lente als andere werkbijen hun leven riskeren om water te gaan halen er dan een mogelijkheid zou kunnen zijn om druppels water van de plasticfolie af te halen inplaats van onder gure weersomstandigheden buiten?
Ook Cor van Pelt heeft het volgens mij goed met de luchtvochtigheid. Al is naar een korf gezien :hive: , hoe in de winter zelfs het vlieggat praktisch gewoon wordt dichtgekit plus alle mogelijke kieren en luchtinlaten? Ik kan niet geloven dat door al deze kitterij er nog veel luchtsirculatie mogelijk is. De bijen hebben het trouwens honderden of zelfs duizenden jaren zo gedaan en wij denken dan ineens dat de bodem verlucht moet zijn tijdens de winter. volgens mijn persoonlijke mening zijn de bijen veel slimmer dan de imkers!!
Graag de reactie van jullie vrienden Imkers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten