Harde honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Harde honing

Bericht door Marco en Ingrid » zo 26 sep 2010, 10:30

Hallo,

Ik heb dit jaar honing die zeer hard is in vergelijking tot vorig jaar toen de honing
vrij zacht bleef.
Hoe kan dit ? de kasten stonden op de zelfde plaats en ik "oogst " maar 1 x per jaar.
Ik heb gewoon bos honing en er zijn geen koolzaad of klaver weiden in de buurt.
Het enigste wat verschild is het vocht gehalte vorig jaar zat ik op 19 % nu rond de 14/16%.
Mijn vraag is dus eigelijk: hoe komt honing zo hard en wat kun je doen om dat te verhinderen?
opwarmen niet meegerekend .

Blijft creme honing zachter en hoe maak je dat ?

Bij voorbaat dank,
Marco
www.myrangensbigard.se

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door semar » ma 27 sep 2010, 08:22

de honing is ieder jaar weer iets anders van samenstellin ook op dezelfde plek.bv.
jaar 1, het regende tijdendens de paardenbloem, de esdoorn doet het geweldig, de bijen vinden een veld distel,ze vliegen goed op de braam, maar de linde doet dat jaar niets.
jaar 2. warm weer tijdens de paardenbloem, maar kou tijdens de esdoorndracht, de gemeete maait de distel voor ze kan bloeien, een weg vlakbij wordt opnieuw ingericht waardoor de zaden in de grond van de herik overal in bloei komen, de braam doet gewoon z´n werk en de linde is dat jaat geweldig.
2 jaren zelfde plek maar door omstandigheden buiten je macht is de bloei en dus de samensteling van de honing totaal anders.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door Bart de Coo » ma 27 sep 2010, 08:40

Ik ben bang dat je wel degelijk koolzaadhoning hebt. Mij is namelijk precies hetzelfde overkomen. Ik heb ieder jaar weer mijn kasten in de uiterwaarden onder de fruitbomen staan. In mei begonnen de kasten prachtig vol te lopen. Ik dacht, joh, wat doet die meidoorn het goed! Tot ik van een collega-imker hoorde dat aan de overkant van de IJssel zo'n 6 hectare koolzaad had staan bloeien! Nu begreep ik waarom ik bij het slingeren al stukken versuikerde honing had.

Enfin, ik kom terug van de zomervakantie en ik tref mijn voorjaarshoning versuikerd aan. Koolzaad, begreep ik inmiddels. Maar toen was de honing nog mooi smeerbaar. Inmiddels is de honing keihard en dus moet ik potdomme aan het werk om die honing uit de potten te krijgen.

Je zult de honing vloeibaar moeten zien te krijgen. Daarna moet je de honing gaan 'enten' met klaverhoning en vervolgens moet je twee maal daags, een week lang gaan roeren. Ik heb het nog nooit gedaan, dus misschien dat iemand anders even wil gaan uitleggen hoe het precies moet.

Groet,

Bart

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door Marco en Ingrid » ma 27 sep 2010, 09:09

Hallo Bart,
Ik ben nog even verder gaan zoeken op zweedse forums en daar heb ik me antwoordt gevonden.
Ik heb namelijk mijn honing geent(omdat ik niet van roeren hou).
vorig jaar ging dat heel goed en hield er een fijne smeerbare honing aan over.
Maar nu lees ik in die forums dat je na het mengen van de ent in de nieuwe honing je het beste 2 dagen
kunt blijven roeren zodat het geen steenharde honing wordt..
Niet dat ik er nu wat aan heb ;-) maar volgend jaar ga ik dat proberen.

groet, Marco
www.myrangensbigard.se

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door Wim Joosten » ma 27 sep 2010, 09:16

Ik heb overigens jarenlang een klant gehad, die alleen maar deze harde honing wilde hebben want, zo was zijn redenatie, dan proef je de honing veel beter dan wanneer deze zacht en vloeibaar is.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door PJThomas » ma 27 sep 2010, 11:46

Honing wordt tot creme gemaakt door 3 dagen 3 maal dags te roeren. Waarna het voor het bottelen licht verwarmd dient te worden.
Mijn ervaring is dat voorjaarshoning, fruit- en wilgen, zich daar goed voor leent.
Honing die in de pot is verhard kan weer smeerbaar worden gemaakt door het een kwartier in flink warm (max. 40 graden) te zetten en
goed door te roeren.
Van heldere zomerhoning kan geen creme-honing worden gemaakt.
Een vraag: lukt dat wel door het te mengen met koolzaad of klaverhoning?

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door Marco en Ingrid » ma 27 sep 2010, 13:39

Hoi semar,
Ik zag je inleg wat laat :oops:
Maar inderdaad waren de verschillen in 2009 en 2010 als dag en nacht.
Dus dat zou zeker kunnen.

pj thomas vraagje hoelang blijft de honing dan zacht of begint die dan weer even snel hard te worden als de eerste x ?
Hoe weet je dat creme honing klaar is ? is die dan licht van kleur zoals met enten?

Win Joosten: ik heb en klant die ongeroerde honing wil hebben die vind dat korrelige honing "Het" is.
iedere heug zijn meug :-)

//Marco
www.myrangensbigard.se

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door PJThomas » di 28 sep 2010, 13:31

> pj thomas vraagje hoelang blijft de honing dan zacht of begint die dan weer even snel hard te worden als de eerste x ?

Eea. hangt van de soort honing af en hoe goed het wordt geroerd, maar normaal blijft het weer weken smeerbaar.

> Hoe weet je dat creme honing klaar is ? is die dan licht van kleur zoals met enten?

Dat laatste weet ik niet, maar inderdaad wordt de kleur steeds lichter en de structuur 'smeuiig'. Door het roeren verandert de
kristalstructuur. Als te kort wordt geroerd kan de honing weer verharden.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door joselito » wo 29 sep 2010, 10:37

Het vochtgehalte van de honing is ieder jaar anders. Hoe minder vocht, hoe harder de honing achteraf wordt.
Een manier om soft set honey, zoals het in GB genoemd wordt, te bekomen, is het enten van de honing met minstens 10 % met een soort van de honing dat je wil bekomen.
Dus de honing die je gebruikt om te enten moet ook zachte honing zijn met een fijne kristallisatie. Koolzaadhoning, waar je een paar maal per dag in blijft roeren totdat de honing volledig opgesteven is in de emmer, is daar perfect voor. Dit duurt bij koolzaadhoning slecht een week of soms nog minder. Je hebt dan de perfecte enthoning.

Hier is een filmpje voor wie Engels verstaat, over het maken van zachte honing.

http://www.youtube.com/watch?v=kLGE-7n0_Ko

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Harde honing

Bericht door Wim Joosten » wo 29 sep 2010, 11:12

Mooie demo. Joselito, ik heb de vrijheid genomen om onder jouw naam het filmpje in cinematheek te plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten