zwerm(pje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:
zwerm(pje)

Bericht door zanna » vr 08 okt 2010, 21:49

Vandaag (08/10) nog een zwerm(pje) geschept.
Ze zaten er blijkbaar al een aantal dagen want ze hadden al een raat gebouwd van één dm².
Ik ga ze nu voederen (3/2) en een paar dagen opgesloten houden en dan het vlieggat een heel klein beetje openzetten (roverij) want ze staan bij mij op de stand.
Zou het nog lukken dit volkje deftig door de winter te krijgen en/of zijn er nog tips?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 08 okt 2010, 22:08

Je vraagt om tips , maar een grotere vraag is hoe je het gedaan hebt , ik bedoel

Hoe groot is de zwerm ? Waren er eitjes ( is de koningin bevrucht ) . Heb je hem op uitgebouwde ramen gezet . Waren er ramen met voer bij . en Waarom in vredesnaam opsluiten . ???
En je zit wat zuidelijker en toch weer wat warmer dan hier dus toch wel meer kans van slagen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door zanna » vr 08 okt 2010, 22:25

Jaap v.Popering schreef:Je vraagt om tips , maar een grotere vraag is hoe je het gedaan hebt , ik bedoel

Hoe groot is de zwerm ? Waren er eitjes ( is de koningin bevrucht ) . Heb je hem op uitgebouwde ramen gezet . Waren er ramen met voer bij . en Waarom in vredesnaam opsluiten . ???
En je zit wat zuidelijker en toch weer wat warmer dan hier dus toch wel meer kans van slagen .

Jaap v P
De zwerm was ongeveer en cocosnoot groot, er waren eitjes aanwezig en ik heb ze op uitgebouwde ramen gezet.
Het raatje dat ze hadden gebouwd is spijtig genoeg stuk gegaan.
Ik had geen ramen met voer dus daarom nu voederen en dat opsluiten ... tja. Roverij?
Zou jij het niet doen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 okt 2010, 09:02

Ik sluit een zwerm nooit op , en zeker in dit geval . Moet je eens nagaan hoe hoog de luchtvochtigheid in zo'n volkje wordt , hoe moeten zij het voer dan indampen .

Ik had liever uit andere volken een raam met voer gehaald en in dit volkje gehangen , die kun je met gemak nog enkele kilo's voeren en heeft het zwermpje het gemakkelijker , en middenin een leeg raam waarin de koningin kan gaan leggen .

Jaap v P

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Bouna » za 09 okt 2010, 10:46

@ Jaap,
Komt dat oplsuiten niet voort uit het tijdperk dat een geschepte zwerm in een korf werd uigehongerd om ziektes te bestrijden?
Je hoort dit namelijk vaker dat een imker een zwerm in een kast opsluit. Mij is het ook een raadsel tot nu toe.

@ Zanna,
Ik weet niet wat het weer bij jou nu doet en of het gebruikelijk is rond deze tijd dat het nog zwermt, maar kun je die zwerm ook weer verenigen met het oude volk of een ander klein volkje?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 okt 2010, 20:00

Bouna schreef:@ Jaap,
Komt dat oplsuiten niet voort uit het tijdperk dat een geschepte zwerm in een korf werd uigehongerd om ziektes te bestrijden?
Je hoort dit namelijk vaker dat een imker een zwerm in een kast opsluit. Mij is het ook een raadsel tot nu toe.
Ik weet niet wanneer dat tijdperk geweest moet zijn maar ik hoor daar dit jaar het eerst over en denk eerder dat iemand iets uit het buitenlands vertaalt heeft en verkeerd over gekomen is . Ook is aan een zwerm niet te zien of hij Amerikaans vuilbroed heeft , waar ( na de stamp out methode ) de laatste jaren wel een honger methode toegepast wordt .

Misschien is er iemand op het forum die er meer van weet ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » za 09 okt 2010, 20:31

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 okt 2010, 20:52

alef pieter schreef:Ik weet het verschil tussen een zwerm en een aflegger maar:

Het boek "bijenhouden hoe doe je dat?"
Ik heb geen cursus gehad maar dat is toch het cursusboek van de NBV?

Blz 60 Werkvolgorde voor het maken van een broedaflegger:
Friedrich Pohl schreef:Sluit de aflegger en zet hem een dag donker en koel weg,zodat het volk tot rust kan komen.
.
Je wil een broedaflegger toch niet met een zwerm vergelijken ?? :shock:

Jaap v P

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » za 09 okt 2010, 20:53

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 okt 2010, 21:00

alef pieter schreef:Ik was nog niet klaar jaap.

reaktie nog een keer lezen?

SCHEPT duidelijkheid misschien dat dit gewoon een manier van behandelen is.

Die imkers ook altijd te betweteren heheheh :lol:
Een manier voor behandelen ,Om welke reden of met welk voordeel zou dat dan kunnen zijn ??

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op za 09 okt 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten