boekweit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gelmer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

boekweit

Bericht door gelmer » zo 24 okt 2010, 14:34

Volgend jaar heb ik een stukje land over. ik wil daar eigenlijk wel boekweit in zaaien. Maar hoeveel vierkante meter heb je nodig voordat je boekweit honing kunt slingeren?

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door marc » zo 24 okt 2010, 19:49

Op arme gronden zou het wat opbrengen, hier op rijke leemgrond gaat er geen bij op zitten.
Wordt hier dan ook al jaren niet meer ingezaaid.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door pieter1 » wo 03 aug 2011, 18:16

Bij informatie die ik tegenkom over boekweit lees ik dat de oude rassen meer nectar geven dan de huidige rassen. Oude rassen zijn Staphorster bruinzwarte en Brabantse grijze.
Zijn deze rassen nog ergens te bestellen?

Johannes Hellenthal
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Johannes Hellenthal » wo 03 aug 2011, 23:26

Beste pieter
:hive:
Mijn ervaring met Boekweit
in onze tuin staat flink wat boekweit het bloeit uitbundig er vliegen alleen te weinig Bijen op en dan alleen smorgens vroeg
verder zie ik er de hele dag niks op ik had er meer van verwacht.
Het is prima zaad komt van het Bijenhuis net als de Bijenhuis mix daar word de hele dag op gevlogen.
Ik denk dat het komt om dat hier in het Oldambt de grond te goed is.
Drentse ( Ruiner) imkers kunnen ons hier wel antwoord opgeven! en ik weet als geboren Hasselter dat er in Staphorst een heerlijke pannekoek van gebakken wordt .
De Honig heb ik nooit geproefd en ook nooit te koop gezien.
Johannes Hellenthal.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Bart de Coo » do 04 aug 2011, 01:25

Boekweit honingt inderdaad alleen in de ochtenduren. Boekweit is net als de teunisbloem zo'n klassiek voorbeeld van een drachtplant die alleen op een bepaald moment van de dag bevlogen wordt.

In de negentiende eeuw stond Nederland helemaal vol met boekweit. Het ging na de winterheiligen de grond in, omdat het absoluut niet tegen nachtvorst kan. Dan bloeide het zo'n beetje in juli. Je komt het dan ook tegen in bekende boerenrecepten zoals pannenkoeken en balkenbrij. Ik kan je overigens dringend aanbevelen om pannenkoekenbeslag te maken van een deel boekweitmeel en een deel tarwebloem. Heerlijk.

Bij het Bijenhuis in Wageningen is een boekje te koop over de negentiende-eeuwse korfimker Aelbert van Schothorst. De tekst werd oorspronkelijk in 1842 gepubliceerd. Schothorst vertelt dat alle korven naar de boekweit gingen. Na de boekweit werden de meeste korven afgezwaveld om de honing eruit te kunnen halen. De opzetters (wintervolken) gingen vervolgens door naar de heide om in te winteren. Echt waar. Heidehoning vond Schothorst ongeschikt voor consumptie. Overigens hoefde er niet altijd gereisd te worden naar de boekweit. Het werd vaak verbouwd op uitgeputte grond, zoals turfafgravingen. In de buurt van of op die grond groeide vaak eveneens de heide, dat anderhalve eeuw geleden veel massaler aanwezig was dan tegenwoordig. In Drenthe bijvoorbeeld en met name is gigantisch veel heide in de twintigste eeuw vervangen door bos- en landbouwgrond.

Ik heb tot slot begrepen dat boekweithoning een slechte reputatie heeft. Ik volgde ooit een cursus en onze cursusleider vond boekweithoning ronduit smerig.

Wat hierboven staat is helaas allemaal boekenwijsheid. Ik zou graag mijn bijen eens neerzetten naast een veld bloeiende boekweit. Weet ik daarna meteen of die honing inderdaad zo vies is. Het moet een uitstekende dracht zijn in elk geval en bovendien in juli. Ideaal.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Jeroenvt » do 04 aug 2011, 08:19

@Bart, boekweithoning (ik kan het in Zeewolde kopen) wordt door slechts één lid van mijn gezin (ikzelf dus) gewaardeerd. De rest heeft het over een poepsmaak :be9:
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door O Peatey » do 04 aug 2011, 11:23

Ik heb als kind 50 jaar geleden eens boekweithoning voorgeschreven gekregen door onze huisarts.
Ik had vaak bronchitis en moest de honing in warme melk oplossen.
Vreselijk, wat een smaak en lucht, nooit meer...... Ik ruik en proef het nog steeds als ik er aan denk.
Ik weet ook niet meer of het geholpen heeft.
Pieter

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: boekweit

Bericht door Franschman » do 04 aug 2011, 12:39

In het Gooi werd vroeger veel boekweit geteeld en dorpen als Bussum en Hilversum hebben boekweitkorrels in hun Gemeentewapen.
Op zogenaamde podzolbodems met de grondsoort zand was dat kennelijk mogelijk.

Boekweithoning heeft de kleur van donkere bruine basterd suiker en heeft na verloop van tijd een wat korrelige structuur.
De smaak is uitgesproken en doet mij het meest denken aan een warme koeienstal met stromest.
Typisch dat smaak overeenkomt met de reuk. :) Dat heb ik ook met oesters, hier zit voor mij dus de smaak aan, van de lucht die je aan zee ruikt. Kortom het is een honing voor liefhebbers

Ik prefereer heidehoning of Miel de Garriques. Dat is echt "Grand cru" :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten