Kooi van Faraday

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kooi van Faraday

Bericht door J A Verwijmeren » za 13 nov 2010, 14:00

Heeft iemand ervaring met het fenomeen “kooi van Faraday”
Deze voorkomt het binnendringen van statische eclectische velden.
Dit zou helpen tegen de verdwijnziekte, momenteel zijn er veel stralingen mede door de
mobile telefoon.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Robbert » za 13 nov 2010, 14:48

De bijenkasten zou je in zo'n kooi kunnen zetten. Die zouden dan beschermd zijn maar de bijen vliegen ook rond en ik zie nou niet gebeuren dat we elk bijtje een kooitje meegeven tijdens het foerageren.
Misschien zijn er wel mensen die een kooi hebben. Volgens mij kun je deze eenvoudig met kippengaas maken.

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Eugeen » za 13 nov 2010, 15:21

Als je de bijenkast helemaal bekleed met bvb. varroagaas, heb je binnen in de kast een kooi van Faraday. In de perfecte kooi van Faraday zou je helemaal geen GSM ontvangst mogen hebben. Denk maar aan grote betonnen gebouwen met veel metaal. Misschien kan je zelfs je bijenstal op die manier 'isoleren' . Hoe slechter de ontvangst met je GSM in je bijenstand, hoe minder GSMstraling je bijen te verwerken hebben.
En moest het gaas niet helpen tegen de stralingen, het helpt in elk geval tegen schade door de groene specht. :wink:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door maartenkleijne » za 13 nov 2010, 15:57

veel auto's zijn goeie kooien van Faraday maar dat stoort niet voor de GSM ontvangst. Misschien maakt het iets als je onder een hoogspanningsleiding staat.....
gr,
m

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Willem de Jong » za 13 nov 2010, 15:58

Ik denk dat het weinig zin heeft een kooi van Faraday als bescherming te maken. Er zijn enorme gebieden op deze aarde waar geen GSM straling aanwezig is, en waar ook geen mobiele telefoon verkeer mogelijk is. Ook op deze plaatsen komt de "verdwijn ziekte" voor. Als voorbeeld, grote gebieden in de staat Missouri,USA, waar ik vaak kom. Geen mobiel telefoonverkeer mogelijk, toch verdwijnen de bijen er.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Bok » za 13 nov 2010, 18:25

Een ieder weet toch dat de verdwijnziekte door de mobile telefonie komt.

He wat :shock: hoe dan :?:

Nou zo !

Als er een goed drachtgebied gevonden is sturen ze een sms naar de collega´s

Die komen snel maar vergeten te kijken waar ze heen gaan. Verdwenen noemt de imker dat.

Oplossing. Routeplanner op de mobiel en verdwijnziekte is opgelost :think:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Albert Stoter » za 13 nov 2010, 19:36

Als iemand andere onderzoeken aangaande de invloed van electromagnetische straling op onze bijen kent dan die genoemd in http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... e_straling dan houd ik me van harte aanbevolen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door willem » za 13 nov 2010, 21:01

Albert Stoter schreef:Als iemand andere onderzoeken aangaande de invloed van electromagnetische straling op onze bijen kent dan die genoemd , dan houd ik me van harte aanbevolen.
Mijn bijdrage aan dit kul onderwerp, oorzaken voor het uitzoeken.

http://www.thedailygreen.com/cm/thedail ... artoon.jpg Plaatje is auteursrechtelijk beschermd.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Albert Stoter » za 13 nov 2010, 21:28

willem schreef: oorzaken voor het uitzoeken.
Leuke en rake cartoon Willem, maar dit onderwerp gaat toch vooral over de veronderstelde invloed van mobiele telefoons waar volgens mij nog geen enkel bewijs voor is geleverd (of heb je die Imkerpedia-pagina niet gelezen?). Als dat bewijs inmiddels wel ergens is geleverd, dan verneem ik dat graag (maar volgens mij is dat dus niet zo).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Bart de Coo » zo 14 nov 2010, 11:28

Het volgende tekstje stond als kader bij een groot artikel over gsm-straling in het tijdschrift Skepter, jaargang 22, nr. 1 (2009), geschreven door Dirk Koppenaal. De portee van het stuk is dat mensen zich laten gek maken om niets. Koppenaal, elders in het stuk: ‘Maar in de discussie over de schadelijkheid van gsm-straling wordt de meest cruciale vraag steeds vaker vergeten: hoe zouden radiogolven ooit schade kunnen veroorzaken?’ Een en ander is volstrekt in strijd met een aantal elementaire inzichten uit de natuurkunde. Wie wil, kan het volledige artikel nalezen, inclusief referenties: http://www.skepsis.nl/gsm-straling.html


Hoorndolle bijen

Albert Einstein zou ooit hebben gezegd: ‘Als de bijen verdwijnen, volgt de mensheid vier jaar later.’Dan hebben we misschien niet lang meer te gaan, want de laatste drie jaar is de bijenpopulatie zo fors teruggelopen dat men nu spreekt over ‘Colony Collapse Dissorder’(CCD). Het merkwaardige is dat er niet massaal dode bijen zijn gevonden, zoals bij een vergiftiging, maar dat hele bijencolonies zoek zijn. Er wordt beweerd dat de toename van mobiele telefonie een mogelijke oorzaak is.

De Duitse bioloog Ulrich Warnke publiceerde al in 1973 een artikel waarin hij beschreef dat bijen agressiever worden en minder vaak naar hun korf terugkeren, als ze worden blootgesteld aan radiogolven van 10 tot 20 kHz, wat overigens geen gsm-frequenties zijn. Hij wijst er tegenwoordig ook op dat bijen communiceren met gezoem dat tussen de 180 en 250 Hz ligt en dat gsm-telefonie met pulsen van 217 Hz werkt. Worden de bijen hoorndol? Warnke timmert flink aan de weg om ons te waarschuwen. Ook vogels lopen volgens hem gevaar.

In een andere Duitse studie werden twee korven van een DECT-telefoon voorzien en twee andere niet. Alle bijen werden vervolgens honderd meter verderop losgelaten. Men constateerde dat de bijen in de controlekorven al na 35 minuten binnen waren, terwijl de bijen met de DECT-telefoon in hun korf na 45 minuten nog niet waren teruggekeerd. Langer wilden de onderzoekers niet wachten! Uiteindelijk bleken alle korven wel evenveel honing te produceren.

De milieuactivist en zendmastenhater Sainudeen Pattazhy haalde alle kranten met het bericht dat zijn mobieltje in tien tot vijftien dagen hele bijenkolonies kon uitroeien. In plaats van zijn onderzoek netjes te publiceren, belde hij een persbureau dat het bericht meteen de wereld instuurde. Twee wetenschappelijke studies, die al in 1981 waren uitgevoerd, constateerden daarentegen dat radiogolven (2450 MHz) geen effect hadden op de navigatie of het gedrag van bijen.

Waarschijnlijk is CCD geen nieuw fenomeen. Ook rond 1880, 1920 en 1960 waren er bijenkolonies die plotseling verdwenen, terwijl er toen nog geen mobiele netwerken bestonden. Recentelijk heeft men een mogelijke verklaring gevonden. Zieke bijen uit korven met CCD hadden dna-schade, die wees op een infectie met een virus da de bijen verzwakt zonder dat ze acuut doodgaan. Er waren geen aanwijzingen voor parasieten of insecticiden. Er zijn evenmin aanwijzingen dat Einstein ooit over bijen heeft gesproken. Het citaat dat aan hem wordt toegeschreven, dook pas in 1994 voor het eerst op in een pamflet van een groep actievoerende bijenhouders.



Groet,


Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten