bijen houden op mijn balkonnetje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

muls
Berichten:38
Lid geworden op:ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:
bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door muls » ma 15 nov 2010, 15:15

Beste mensen,

Ik heb een balkon/dakterras van 1.5 bij 3 meter, en nog een dakje van een dakkapel van 1x1 meter. Het lijkt me erg mooi om daar bijen op te houden en een imker vertelde me dat dat best zou kunnen. Een andere imker (van het platteland) raadde het me weer af: gedoe met buren en dergelijke zou ik gaan krijgen.

Voordat ik me dus ga storten op alle literatuur en een imkercursus zou ik graag willen weten:

-is het mogelijk om op zo'n kleine oppervlakte een bijenkastje te kunnen houden?
-mag het wel? Ik woon in Amsterdam en kan niets vinden in het APV
-krijgen buren last? Ik woon binnen bebouwde kom, vier hoog de bovenste etage.
-in hoeverre krijg ikzelf last? Kan ik nog op het balkon komen om er een biertje te drinken of moet ik het balkonnetje dan helemaal aan de bijen 'geven'?
-dezelfde imker wist me (meen ik te herinneren) te vertellen dat een kleine kast aan onderhoud niet veel meer kost dan één keer per twee weken een half uurtje controleren. In de praktijk zal er meer tijd in gaan zitten, maar in periodes van drukte op het werk en dergelijke, wat is dan het minimum? Is dat inderdaad één keer in de twee weken een half uurtje?

Hopelijk gaat het gewoon kunnen, anders moet ik toch iets anders gaan regelen. Het lijkt mijzelf prachtig om het gewoon midden in de stad te doen, maar het moet wel te doen zijn natuurlijk.

Graag hoor ik van jullie!

Muls

Gebruikersavatar
iloy
Berichten:24
Lid geworden op:di 11 mei 2010, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door iloy » ma 15 nov 2010, 15:32

beste beginner,

Ik zelf zou het niet aanraden om dit op een balkonnetje te doen.
De algemene stel regel is volgens mij dat je kast 30 meter van de bebouwing(buren) moet staan.
Het drinken van een biertje kan riskant zijn, als de bijen een minder prettige bui hebben.
Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van het gedrag van het volk.
Een steeklustig volk is zeker geen aanrader.

Ik zou even wachten en rustig het forum lezen, zeker de de imkers die langer imkeren kunnen je goed advies geven.

Ik zelf ben dit jaar begonnen met imkeren en wilde de kasten in mijn achtertuin plaatsen. Ik ben blij dat ik dit niet heb gedaan, ze staan
op een stukje aan de rand van een volkstuintje.

succes
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door jasper-k » ma 15 nov 2010, 16:34

ik heb het dit jaar ook geprobeerd samen met mijn vader op het dakterras/balkon bij hem thuis in een rijtjeshuis...
ze gebruiken het niet om te zitten o.i.d. dus we dachten we proberen het eens, het is 2 x 3 meter groot en er staan 3 kasten, zitten lukt nu ook echt niet meer, het is de hele zomer een komen en gaan van bijen geweest, nooit problemen gehad met de buren, totdat...
het weer wat kouder werd en de bijen koud en vermoeid naar het verkeerde balkon vlogen beide buren kwamen na de zomer ongeveer een week of 6 geleden langs om te vragen of we ook zo'n last hadden van bijen...
mijn pa's reactie nee geen last maar we hebben er wel een paar gezien :lol:
ze vonden het niet ech bezwaarlijk omdat het weer er toch niet echt meer naar was om buiten te zitten, maar volgend jaar doen we het niet meer, heb gelukkig nog wel ruimte op de andere plek voor drie extra kasten... misschien dat we nog wel klein kastjes 2-3, afleggers/vegers, maar dan slechts tijdelijk en met het goede weer.
M.a.w. ik raad het je dus eigenlijk een beetje af... maar misschien zijn er mensen die er andere ervaringen mee hebben.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door willem » ma 15 nov 2010, 19:10

muls schreef:Beste mensen,
-dezelfde imker wist me (meen ik te herinneren) te vertellen dat een kleine kast aan onderhoud niet veel meer kost dan één keer per twee weken een half uurtje controleren.
Dat kan, maar dat wordt dan wel zwermen scheppen.
Waarom ? Een bijenvolk kan binnen ca 11 dagen een nieuwe koningin produceren, de oude gaat er dan met de helft van de inwoonsters vandoor.
In de zwermtijd (mei - juni) iedere week controleren dus. Dat lukt wel in een half uurtje met één volk.
Groeten, Willem :violin:

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door Robbert » ma 15 nov 2010, 19:14

Hallo Muls,

Ook ik heb al beginner heel veel nagedacht over bijenhouden in mijn achtertuin. Ik heb de beschutting van 2 meter hoog die in de APV staat als voorwaarde mocht je binnen 30 meter mensen hebben wonen. Met hele zachtaardige bijen zou het kunnen lukken maar als beginner ben ik toch blij dat ik het niet gedaan heb. Mensen op dit forum die meer ervaring hebben zouden het misschien wel aandurven.

Toen ik het aan de buren voorstelde vonden ze het geen goed idee. Ik had toen al een buitenplaats gevonden dus ik kon doorgaan met de plannen. Nu ben ik uiterst tevreden met mijn locatie want ik hoef me geen seconde druk te maken over mijn bijen en hun omgeving. Ook zij hebben de ultieme rust. Mensen kunnen namelijk ook last hebben van "bijen" zonder dat ze last hebben van jouw bijen. Jij bent wel altijd de schuldige dan. Ik ga het aankomende seizoen wel een veger in de tuin zetten of een pleegvolkje voor een rasmoer. Die zijn klein en kun je dan mooi elke dag bekijken. Zodra deze op een 10 ramer moet zal ik hem buiten de 6 KM verplaatsen.

Ik zou het zeker eerst met de buren bespreken om het eventueel te kunnen proberen en als het niet gaat een alternatieve locatie achter de hand hebben buiten de 6 KM zone zodat je ze elk moment kunt verplaatsen.

Laat ons weten wat je gaat doen en/of wat je gedaan hebt het aankomende seizoen. Succes!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door Bart de Coo » ma 15 nov 2010, 21:32

Volgens mij kan het wel. Je moet alleen innige contacten onderhouden met een zeer ervaren imker die je kan voorzien van zachtaardige bijen en de nodige begeleiding. Je zult ruimte moeten hebben voor twee kasten: één voor het hoofdvolk en één voor de kunstzwerm. Je kunt kasten ook stapelen met een 'separator' ertussen, maar daar gaan we al, dat vereist een ervaren imker. Bovendien zeggen we altijd: 'Eén volk is geen volk.' Oftewel, als je maar met één volk wilt imkeren en er gaat wat mis, dan heb je meteen geen bijen meer of een prutvolkje.

Misschien kun je het beter omkeren. Word lid van je plaatselijke vereniging. Plaats kasten op een verenigingsstand of waar dan ook. Leer imkeren. Zodra je het vak na een paar seizoenen een beetje onder de knie hebt, ga je eens experimenteren op je balkon.


Groet,

Bart

muls
Berichten:38
Lid geworden op:ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door muls » ma 15 nov 2010, 21:52

Bedankt voor de reacties tot zover. Nog een paar verhelderingsvragen.

Allereerst mijn locatie:
ik zal mijn situatie nog iets meer beschrijven, wie weet helpt dat mee (of juist tegen).
Ik woon zoals gezegd op de hoogste etage (zei vier hoog, maar het is zes hoog) en heb daarbovenop een dakterrasje. Binnen een straal van 30 meter zijn geen andere dakterrassen, behalve één dakterras twee etages lager dus daarnaartoe is de afstand ook al zo'n 15 meter. Op mijn hoogte zijn in de verre omtrek geen dakterrassen. Wel zijn er ramen op etages onder mij. Vliegen bijen daar massaal naar binnen? Ik ken de mensen, ze vinden het leuk als ik bijen ga houden maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Hetzelfde geldt voor mijn eigen huis; een verdwaalde bij is geen probleem maar als er permanent bijen rondvliegen is het niet zo leuk. Hoe is dat denken jullie?

Ten tweede
Stel dat ik het zou gaan proberen en het wordt echt niets; kan ik dan weer van zo'n bijenvolk af (zijn er mensen die zo'n volk zomaar kunnen overnemen) of trekt zo'n bijenvolk een verhuizing niet zomaar? Zeker als ik nog wat twijfel, wil ik wel de mogelijkheid open kunnen houden om op een verantwoorde wijze met mijn hobby te stoppen zonder dat er een bijenvolk naar de gallemiezen gaat.

Ik wil overigens om twee redenen niet uitwijken naar een andere plek: 1) het gaat mij o.a. om het principe van 'boeren in de stad', wat ik wil ontdekken en 2) ik ben bang dat ik te laks wordt in de verzorging van de bijen wanneer ik ze niet in mijn buurt heb.
Punt van Bart is een goede: onderhoud innige contacten met een ervaren imker. Ik ken er één en zal eens vragen of hij bereid zou zijn mijn 'mentor' te worden.

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door BBBeez » di 16 nov 2010, 09:46

Ik heb dit jaar een volkje verkocht aan een beginner die zijn bijen op zijn balkon heeft geplaatst. Het is voor zover ik weet een succes. De bijen zullen niet massaal de ramen van de onderburen binnenvliegen. Wel moet je letten op verzwakte bijtjes en krabbelaars die op je balkon zullen lopen en zullen steken als je er met je blote voeten in trapt. De uitgang van de kast mag ook niet boven een balkon of iets dergelijks van de onderburen hangen omdat de krabbelaars daar dan op zullen vallen.

Met een tussenaflegger (zie imkerpedia) kun je zwermen voorkomen zonder dat je ruimte nodig hebt voor een nieuwe kast. Ik zou inderdaad minstens twee volken houden zoals Bart al aangaf. De verzorging kost meer tijd. Ik denk eerder dat je op een uur per week moet rekenen tijdens het zwermseizoen. Tenslotte zou ik zachtaardige rasbijen (Buckfast of Carnica) aanschaffen.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door martin b » di 16 nov 2010, 19:37

Het moet geen probleem zijn zo'n balkon, maar je moet de volken goed in de gaten houden, zodat ze niet gaan zwermen. Misschien hebben ze het niet eens in de gaten als er een zwerm afkomt, behalve als hij op een verkeerde plek gaat hangen. Je kunt veel goedwil kweken door als je gaat slingeren de buren er bij te betrekken, en ze natuurlijk wat honing te geven. Verschillende buurtkinderen hebben bij mij al geholpen, en dat schep toch een goede band. Ook door ze mee te laten kijken en info te geven, als je in de kast bezig bent, een extra kap is dan een goede inverstering.
met een groet van martin

muls
Berichten:38
Lid geworden op:ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door muls » di 16 nov 2010, 20:00

Ok, ik heb mijn huis nog eens rondgekeken. Ik ga het misschien niet op mijn balkon doen, maar op een dakkapelletje. Daar kan ik via een groot raam gemakkelijk naartoe klimmen en ik kan hooguit twee meter vallen dus met mijn hoogtevrees is dat nog steeds geen probleem. Op een ander dakkapelletje heb ik kruiden staan, daar moet ik ook af en toe naartoe dus dat komt wel goed.

Buren gaan geen probleem worden vermoed ik; als er maar niet in de eerste paar weken direct een paar kids gestoken worden gaan ze het vooral erg leuk vinden.

Bouna tipte me in een PB over een Warré bijenkast. Dit zou minder onderhoud kosten. Wat ik er over lees is het allemaal prachtig, maar dat maakt me een beetje voorzichtig. Er moeten vast ook nadelen aan kleven. Ik lees dat de opbrengst minder is, daar kan ik mee leven; geen probleem. Maar kunnen jullie argumenten geven waarom een Warré bijenkast NIET geschikt zou zijn voor mij? Of is het inderdaad eigenlijk gewoon een perfecte kast voor mij als ik leuk wil imkeren zonder per sé het maximum aan honing uit mijn bijen te knijpen?

Bedankt alvast voor alle reacties! Leuk om te merken dat er zo snel zoveel reacties komen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten