KVK- nummer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Steekvlieg
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:07
Contacteer:

KVK- nummer

Bericht door Steekvlieg » vr 31 dec 2010, 17:22

Beste imkers

Ik ben van plan een KVK nummer aan te vragen. Nu vraag ik me af of dit verstandig is en wat je naast je gewone loon nog bij mag verdienen zonder dat je er ge :be5: van krijg.

Vervolgens wil ik weten wat voor verplichtingen dat met zich mee brengt . Dus wat je moet overleggen en zo. Ik heb wel eens gehoord dat er voor imkers aparte regelingen zijn. Maar misschien is dat verandert.

Het kan wezen dat deze vraag al eens is gesteld, maar dan wil ik graag de link daarvan

Groet Johan :think:

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Jeroenvt » vr 31 dec 2010, 18:15

Waarom zou je dat willen, imkerij te groot geworden?
:hive: :hive: :hive: :hive: :hive: :hive: :hive: :hive: :hive: :hive:
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Steekvlieg
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:07
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Steekvlieg » vr 31 dec 2010, 18:38

Het is niet dat ik persé wil, maar ik groei elk jaar nog wel steeds en zie ook nog wel mogelijkheden voor de toekomst. Daarom kun je maar beter klein beginnen, dan hou je het ook beter in de hand en hou je overzicht.

Gr Johan :wink:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door maartenkleijne » vr 31 dec 2010, 22:45

KvK wordt pas nodig als je meer dan een paar duizend euro winst maakt. Het verplicht tot een professionele boekhouding, BTW afdracht etc..
Dus zo lang mogelijk uitstellen.
gr,
m

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door jasper-k » zo 02 jan 2011, 10:09

volgens mij is het niet alleen btw afdracht over je inkomsten,
je kan ook gemaakte kosten opgeven voor belastingaftrek, zolang je hobby meer kost dan dat het je oplevert levert het je aan het eind van de rit wat op.
en klein beginnen is gemakkelijker dan wanneer je je pas gaat afvragen wat te doen als je al een feitelijk bedrijf hebt.
er zijn zowiezo regelingen voor beginnende ondernemers maar daar weet ik het fijne ook niet van

succes met je keus.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Oude Essink » ma 03 jan 2011, 12:17

Bij mij vroeg de belastinginspecteur al snel "..of ik ooit een bron voor hem zou zijn". Antwoord: mijn imkerij zal hem nooit iets opleveren; conclusie: geen opgave van inkomsten / geen aftrek van kosten. (dus ook geen gelazer met BTW; geen kosten van KvK) . :violin:
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

ronhorst
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 13:22
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door ronhorst » ma 03 jan 2011, 12:36

Misschien is het dan slimmer om een var verklaring aan te vragen. tenzij je inkopen wilt doen bij MAKRO of Sligro.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... latie.html

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door J.Evers » vr 07 jan 2011, 22:09

Hallo Johan,

Ik heb met mijn bijenboerderij een kvk inschrijving en ben jarenlang financieel adviseur van MKB bedrijven geweest.

Je mag me altijd benaderen via jeroen@bijenboerderij.nl

Er kleven voor- en nadelen aan maar daar hebben we het dan telefonisch of via de mail wel over.

Groeten,
Jeroen Evers
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Steekvlieg
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:07
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Steekvlieg » za 08 jan 2011, 17:02

Ben nu druk met mijn studie , maar als ik binnenkort tijd heb zal ik je zeker benaderen, Jeroen.

Alle andere ook bedankt voor de reacties natuurlijk. Ik hoop dat er nog wel meer reacties komen, maar dat is afwachten

Johan :be9:

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Huitema » za 08 jan 2011, 19:34

Moet de verdienste van de bij als bijverdienste worden beschouwd?

De voorvraag is of objectief gezien redelijkerwijs winst kan worden verwacht. Ik meen dat voor de gemiddelde imker met tien volken dit niet het geval is. Als je 10 volken hebt en 500 euro bestuivingsgeld opstrijkt en daarnaast 100 kg honing kunt verkopen tegen 5 euro per kg ontvang je 1000 euro. Verminder dit met de kosten van 10 kg kunstraat van 90 euro, vervangen van 100 raampjes 155 euro, 10 emmers voer van 135 euro, 10 behandelingen thymovar van 130 euro, afschrijvingen kasten 145 euro, contributie NBV 45 euro, in totaal 700 euro. De bijenstal en het vervoer kosten ook het nodige. Het lijkt me sterk dat 300 euro daarvoor genoeg is.

Er zijn heel veel zaken voor de fiscale rechter gebracht. Een zo’n zaak gaat over een distributeur van Herbalife-producten. Hij behaalde een omzet van 13.000 euro per jaar. Winst maakte hij niet. Hij presenteerde twee jaar een verlies van 3.000 euro en een jaar een winst van 300 euro. Hij vond dat hij het verlies van zijn inkomen moest kunnen aftrekken en recht had op zelfstandigenaftrek. De belastinginspecteur vond dit maar niks en stelde deze man geen ondernemer was. De man ging in beroep bij de rechtbank. De rechtbank in Arnhem was van mening dat niet aannemelijk is geworden dat er een objectieve winstverwachting bestond, aangezien de activiteiten geen opbrengsten hebben opgeleverd en de man geen enkele omstandigheid heeft genoemd, welke in redelijkheid de verwachting zou kunnen rechtvaardigen dat in de volgende jaren hierin een verandering zou kunnen optreden.

De moraal van het verhaal is dat de gemiddelde imker zijn energie beter kan steken in zijn hobby.

PH

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten